Belföld

2015.12.15. 13:35

Bemutatták a rendőrség fix traffipaxait

14,5 milliárd forintnyi európai uniós pénzt költöttek az országos kamerahálózatra, amelyet csak jövőre helyeznek majd üzembe, és nem csak a gyorshajtások kiszűrésére használható.

Egyetlen felvétel alapján akár három-négyféle bírságot is kioszthatnak, de mindenhol táblákkal figyelmeztetnek majd, mielőtt a kamerák elé kerülünk.

Elkészült a rendőrség új, országos fix közlekedési megfigyelőrendszere, a VÉDA közúti intelligens kamerahálózat. Az összesen 365 kamerával és a hozzájuk tartozó, a járművek méreteit, és ezzel kategóriáját letapogató lézerszkennerrel az ország 134 pontján figyelik majd a forgalmat, és legalább egy féltucat közlekedési és közigazgatási szabálysértést szűrhetnek ki. Az Országos Rendőr-főkapitányság az új fix szupertraffipaxoktól várja, hogy megfordul a tendencia, és az utóbbi évek növekedése után ismét csökken majd a közlekedési balesetek száma Magyarországon. A rendszer működését az alábbi animáció mutatja be:

Az út fölötti konzolokra épített készülékek első éles bevetése az ORFK sajtóosztálya szerint jövő február előtt nem várható. A pályázaton nyertes, telepítést végző ARH Zrt. műszaki tesztje után hatósági körök következnek, és csak ezt követően készíthetnek majd olyan felvételeket ezekkel a gépekkel, amelyek alapján megbírságolhatják a szabálytalankodó autósokat.

A rendőrség azt ígéri, a VÉDA hivatalos üzembe helyezése előtt két héttel újabb sajtótájékoztatót tartanak majd, így mindenkinek lesz ideje felkészülni. Az összes ellenőrzőponthoz mindkét irányban figyelmeztető táblákat szerelnek fel.

Az ORFK és a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi hivatalának 14,5 milliárd forintnyi uniós pénzből vásárolt közös rendszerével nem csak a gyorshajtókra vadásznak majd. A VÉDA alkalmas a vasúti átjárók tilos jelzésein és a piros lámpán áthajtók, illetve a forgalommal szemben autózok és a szabálytalanul sávot váltók kiszűrésére is. Sőt, mivel a kamerahálózat közvetlen összeköttetésben áll a járműnyilvántartással, utólag el tudják dönteni, hogy a lefotózott autónak volt-e érvényes kötelező biztosítása, és nem járt-e le a műszaki vizsgája.

Rákérdeztem, és kiderült, a lopott autók kiszűrésére csak bizonyos esetekben alkalmas a kütyü. Ugyanis akkor jelez azonnal a rendszer, ha például egy lopott Suzukira egy nem körözött másik autó rendszámát szerelik, és így menekülnek vele.

Ha egyszerre több szabályt is megsért egy autós, a kamerák néhány tíz méteres hatótávolságán belül a gyorshajtásokért kiszabható minimum 30 ezer forintos bírságnak akár a többszörösét is fizetheti az autós. Mivel a rendszer elvileg később a biztonsági öv használatát, valamint a kézben tartott mobiltelefon használatát szintén érzékeli majd, nemcsak az autó tulajdonosa, illetve üzembentartója kaphat csekket, hanem az is, akinek kölcsönadta az autót.

A sajtótájékoztató az Országos Rendőr-főkapitányság idei évének legfontosabb eseménye lehetett, mert rengeteg megyei rendőri vezetőt berendeltek, hogy meghallgassák Dr. Halmosi Zsolt országos rendőrfőkapitány-helyettest, aki meglepő önkritikával kezdte beszédét. Magyarországon az objektív felelősség elvének 2008-as bevezetése után tapasztalt csökkenést követően, 2013-óta ismét egyre több személyi sérüléses közlekedési baleset történik. Idén eddig 579-en haltak meg az utakon, miközben az Európai Unió közlekedési irányelve szerint 2020-ra évi 370-re kellene csökkennie a halálos közlekedési balesetek számának.

Ez nem elérhetetlen cél, és időarányosan jól is állunk, sőt valószínűleg az sem irreális remény, hogy a 365 fix és a már március óta használt 160 új, hordozható lézeres sebességmérő együttes használatával a 2008-ashoz hasonlóan évről-évre kevesebb lesz a közlekedési baleset. A rendőrség a tájékoztatóhoz mellékelt egy szép nagy tortadiagramot is, amelyben a közlekedési baleseti okainak eloszlását láthattuk. Ezek közt még mindig a gyorshajtásé a legnagyobb hányad, mintegy 30 százalék, de azt ezúttal sem írták oda, hogy ebben a harminc százalékban – ami idén 4433 esetet balesetet jelent – többnyire olyan ügyek szerepelnek, amikor az autós a rossz útviszonyok miatt ütközött, vagy fordult árokba, és nem azért, mert gyorsabban ment a megengedettnél.

A külföldi rendszámú autók ügyeire külön figyelmet fordít a rendőrség. Mivel a mostani pályázaton beszerzett 958 darab kézi információs eszközzel akár a szintén új, vásárosnaményi adatfeldolgozó központ kihagyásával is rá lehet csatlakozni a fix kamerákra, a rendőrök könnyen megfoghatják a szabálysértőket, mielőtt kilépnek az országból.

A rendőrség a megállításos ellenőrzésekhez kapott huszonhat új, Skoda Octavia RS-t, amelyekbe a határozatok elkészítéséhez szükséges számítógépet és nyomtatót is szereltek. Így akit ezekkel fognak meg, akár vissza is nézheti, mit vettek fel a kamerák és eldöntheti, hogy fellebbez-e vagy inkább fizet.

A relatív gyorshajtásokkal szemben az új szupertraffipaxok hatástalanok, és a balesetek jelentős részét nem is a gondatlan autósok okozzák, hanem a pocsék magyar közúthálózat. Így ha Magyarország ismét tenni akar majd a biztonságos közlekedésért, nemcsak a kis és közepes forgalmú utak fölé telepített kamerákra, de alattuk az út minőségére is érdemes lesz gondolni, hiszen útfelújítások terén körülbelül húszéves lemaradásban vagyunk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!