2016.02.08. 08:36
Tanár szakos egyetemisták a pedagógusdemonstrációról
Országszerte több nagyvárosban is tüntettek pedagógusok és diákok a jelenlegi oktatási rendszer ellen.
A miskolci Herman Ottó Gimnázium tanárai által megfogalmazott nyílt levél hatására tanárok s diákok sokasága vonult utcára. A legfőbb követeléseik egyebek között a következők voltak: a tanfelügyeleti rendszer eltörlése, a mindennapos testnevelés feltételeinek előteremtése, a beígért béremelés véghezvitele, s végeredményben a közoktatás átfogó átalakítása úgy, hogy közben széles körű egyeztetés folyik a pedagógusok és a nevelésben részt vevők érdekvédelmi szervezeteivel, szülőkkel, diákokkal. Mi a véleményük erről a kérdésről a tanár és diák szerep határán álló, tanári mesterszakos egyetemi hallgatóknak? Kérdéseinkre két leendő történelem és magyar szakos pedagógus, Horváth Franciska és Szekeres Barbara válaszolt.
Kezdésként a demonstrációk „casus bellijeként" megjelenő miskolci gimnázium leveléről érdeklődtünk. Mindkét interjúalanyunk teljes mértékben egyetértett a levélben foglaltakkal. Szekeres Barbara azt is kiemelte, hogy „ezen tanároknak, és véleményem szerint az ország minden pedagógusának fontos célja az oktatási rendszer jelenlegi helyzetén való javítás, és a levélből is kiderül, hogy ezt elsősorban a tanulók jövőjének érdekében teszik!"
Nem lehet túl biztató jövőkép a pár hónap múlva tanári pályára lépő diáknak, ha álmai munkájának gyakorlói az utcára vonulnak helyzetük javításáért. De mi lehet a legfőbb probléma? Franciska válasza remekül mutatott rá arra, hogy a tanár szakos egyetemisták sem várnak már túl sokat a jelenlegi helyzettől. „Személy szerint elviselem a nem túl magas bérezést és az egyéb megszorításokat is. Viszont, ami engem leginkább felháborít, hogy a társadalom nem adja meg a kellő tiszteletet, illetve megbecsülést a pedagógusoknak, ami úgy gondolom, egy ilyen felelősségteljes munka mellett evidens lenne."
Barbara véleménye a tanári megbecsülést, vagy meg nem becsülést illetően szinte megegyező. „A társadalomban sajnos, ma nincs megbecsült helye a pedagógusoknak. A változások elindításához egy szemléletváltásra is szükség van, be kellene látnunk, hogy a pedagógusok munkáján nagyban múlik a magyar társadalom jövője."
Megoldást a kialakult helyzetre nem a pályakezdő-egyetemistáktól kell várni, ugyanakkor mindketten egyetértettek abban, hogy egy új oktatási rendszer kell, aminek kialakítását csakis gyakorló pedagógusokkal egyeztetve lehet létrehozni.
A demonstráció szervezői szerint a tüntetések nem értek még véget. Így utolsó kérdésünk riportalanyaink felé arra irányult, hogy igazukért hajlandóak lennének-e tüntetésen is részt venni. Franciska egyértelmű választ adott. „Az utcára vonulással is teljes mértékben egyetértek. Úgy gondolom, ebben a helyzetben talán csak így lehet elérni a kitűzött célokat. Barbara kifejtette, hogy ő nem az a típusú ember, aki tüntetésekre jár, de ő is úgy gondolja, hogy a helyzet javítására már nem volt más lehetőség.