2009.09.11. 06:21
Krosszmotorral csak terepen
Nagykanizsa (bb) - Az Enduro országos bajnokság I. osztályában a Kanizsa Motocross SE színeiben versenyző Vaska Kálmán a krosszmotorok kétségtelenül legjobb specialistája. A motoros már 14 éves kora óta megszállottként terelgeti kedvenc kiválasztottjait.
- Felépítésüknél, és kialakításuknál fogva a krosszmotorok kizárólag a komoly terepkörülmények között érzik otthon magukat - kezdte Vaska Kálmán, aki jelenleg egy citromsárga Suzuki RMZ 250 köbcentiméteres, 40 lóerős géppel versenyez. - Sokan tévhitben élnek, hisz olykor azt gondolják, ha már tudnak kezelni egy motort, akkor a krossz verziójához is értenek.
Vaska Kálmán 14 éves kora óta terelgeti kedvenc motorjait
Fotó: Szakony Attila
Ez egyáltalán nem igaz, hiszen a terepre kitalált motor úgy mozog az aszfalton, mintha jégpályán hajtanánk vele. Pusztán annál az egyszerű oknál fogva, hogy bütykös abroncsai a talaj egyenetlenségeit kell, hogy kövessék.
- Az erősen barázdált gumik nem tapadnak, így a motor néhány méter megtételét követően instabillá válik - folytatta Vaska Kálmán. - Magas felépítmény is éppen azt a célt szolgálja, hogy a motor szinte minden váratlan akadályt leküzdhessen. Mély sár, lápos terep, de az erdőkben felbukkanó szikladarabok sem állíthatják meg.
Vaska Kálmán még hozzátette: gyakran előfordul, hogy a lehető legjobb tapadás érdekében krosszmotorok hívei kicserélik a papucsokat , ám ezzel a megoldással nem múlt el végleg a veszély. Az olykor 90 kilométer óránkénti sebességre képes pillekönnyű - 80-100 kilogrammos - motorokat egy hirtelen széllökés könnyedén felboríthatja, vagy akár legrosszabb esetben el is emelheti az úttól.
Az Suzuki RMZ-vel versenyző Vaska Kálmán jelenleg az enduro országos bajnokság élvonalában egyéniben összetettben az 5. helyet foglalja el. Csapatban pécsi és veszprémi társával együtt - két fordulóval a pontvadászat vége előtt - vezetik a tabellát. Elmondása szerint ezek a versenyek is bebizonyítják, hogy a krosszmotorok fő képességei főleg az erdőben jönnek elő, olykor a szemre teljesíthetetlennek tűnő terepeket falják fel. Persze előfordult már olyan eset is, amikor egy sáros szakasz fogott ki a motorokon, hiszen a láncot nemes egyszerűséggel beborította a vizes agyag.
- A viadalok szépsége éppen a kihívásban rejlik, egy térkép alapján tájékozódunk, az élmény az autós ralihoz hasonlítható a leginkább - így Vaska Kálmán. - A fogyasztás egy rettentően komoly indok, ami miatt inkább terepre használjuk a motorunkat. Ugyanis a beépített 7-8 literes tankkal mi két órán keresztül versenyzünk, ám ez a közúton vajmi kevés kilométer megtételére elég. Ettől függetlenül ugyanúgy igénylik a törődést, hisz egy rejtett hiba a verseny végét jelentheti.
Ezenkívül hiányoznak róla az alapvető kényelmi felszerelések, mint a világítás, a kétoldali tükör, az indexlámpa, a láncvédő, sőt, eléggé fapados is. Utóbbi érthető, hisz versenykörülmények között a motorosok szinte végig a pedálon állnak.
Barangoljon LÓERŐ rovatunk cikkei között! Klikk IDE!