Tüzelőolaj a motorba: tilos, de vajon árt is?

2011. november 18., 08:18 szerző: Horváth A. Attila
A rekordmagas gázolajár miatt beindult az ausztriai hto-turizmus. A tevékenység illegális, de arról eltérnek a vélemények, hogy a pirosra színezett háztartási tüzelőolaj árt-e a motornak.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']:
G->reklam_mentes: 0
Nagyjából 425 forinttól tankolhatunk gázolajat a hazai kutakon, míg a határ túloldalán kicsivel 1 euró alatt kínálják a fűtőolajat, az árkülönbség tehát 115 forint is lehet literenként. A hírek szerint sok dízelautó-tulajdonos üzemanyagnak vásárolja a hto-t, annak ellenére, hogy az autóba tankolni Ausztriában is tilos, Magyarországra pedig a jövedéki szabályozás értelmében sem tankban, sem kannában nem lehet behozni. Egyébként a hto-tankolás nem új jelenség, a kilencvenes évek olajszőkítés-botrányainak is a tüzelőanyag volt a fókuszában: az állami támogatás miatt alacsonyabb árú termékből egy kis vegyészkedéssel eltüntették a színezőanyagot, így értékesíteni lehetett gázolajként.

Lakatos János autószerelô mester szerint nem érdemes kockáztatni

Vajon manapság a bírságon túl mit kockáztat az autós? Egy internetes szaklap tanácsadója szerint a tüzelőolaj cetánszáma (öngyulladó képessége) megegyezik a gázolajéval, tehát működik vele a dízelmotor, ám a hto víz-, szennyeződés- és kéntartalma nem ismert, ezért a károkozást nem lehet kizárni. Különösen a nagy nyomású technikánál áll fenn a veszély.

- Vélhetően a régi, euró I-es vagy II-es besorolású dízelmotoroknál nem okoz károsodást a fűtőolaj, amennyiben jó minőségű. Az újabb turbódízeleknél azonban már nagy a rizikó; egy ilyen magasabb értékű autó tulajdonosának nem éri meg kockáztatni - mondta el érdeklődésünkre Lakatos János, nagylengyeli autószerelő mester. Megjegyezte: bár tilos tüzelőolajat tankolni, a jelenség egyáltalán nem ritka. Ő ehelyett más spórolási módszereket ajánl: például a legális tankolást Szlovéniában, persze a legkézenfekvőbb az, hogy kevesebbet autózunk, a felesleges utakat kihagyjuk. Ha a fogyasztást akarjuk leszorítani, chiptuninggal akár 10-20 százalékos megtakarítást érhetünk el, benzinautók tulajdonosai pedig a bioetanolt is választhatják. Lakatos János hozzátette: ez utóbbihoz szükség van az elektronika átprogramozására, bár lehet hallani olyan autósokról is, akik átalakítás nélkül, fele-fele arányban tankolnak benzint és bioetanolt.

Még néhány jó tanács: minél kisebb súllyal, megfelelő guminyomással, és a lehető legkevesebb gyorsítással-lassítással közlekedjünk, a fordulatszámot pedig feleslegesen ne tartsuk magasan. Természetesen a tempó visszafogásával is leszoríthatjuk a fogyasztást.

Lóerő rovatunk további hírei itt!

 

Horváth A. Attila

2011. november 18., 08:18 szerző: Horváth A. Attila

Részletes műsor

loader image

Műsorok betöltése...