Egészség és a kert ajándékai - Mit és mennyit együnk és igyunk a kánikulában?

2017. augusztus 13., 08:30 szerző: Keszey Ágnes
komment
KESZTHELY Forró lángos, palacsinta, hot-dog vagy roppanós saláta, hideg gyümölcsleves? Mit eszünk legszívesebben a hőségben? És mit tanácsolnak a szakemberek, hogyan táplálkozzunk nyáron?
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

Ha otthon vagyunk, biztosan nem vállalkozunk hosszú órákig tartó sütésre-főzésre. - Ám ha nekiálltunk, a fertőzések elkerülése miatt figyeljünk oda, hogy kellőképpen süssük át a húsokat. Nyáron kedveltek a grillételek, amelyek kicsit becsapósak, hiszen főként zsírosabb húsokat sütünk így.

Soós Eszter és Bicsérdi Judit az általuk javasolt nyári ételekkel

Tévhit, hogy a grill nagyon egészséges. A füstök és a húson maradó pörk-anyagok miatt sem igaz ez az állítás. Azért egy-egy grillezés belefér a nyárba, de inkább válasszunk halat, csirkét, pulykát, köretként friss salátaféléket - javasolja a Keszthelyi Kórház Egészségfejlesztési Irodájának dietetikusa, Bicsérdi Judit. Fontosnak tartja, hogy nyáron kerüljük a zsíros és túl fűszeres ételeket. Édesség helyett gyümölcssaláták, friss zöldségek és gyümölcsök gyakori fogyasztását ajánlja. - Ilyenkor még inkább oda kell figyelni, hogy naponta többször együnk keveset, ne terheljük meg a szervezetet. Fontos a bő folyadékfogyasztás: mindenképpen szénsavmentes ásványvíz, minimum három liter. Ne feltétlenül hűtőből: szobahőmérsékletű vagy annál csak pár fokkal legyen hidegebb. A nagy hőmérsékletingadozást nehezen dolgozza fel a szervezet, így nyáron is előfordul felső légúti megbetegedés.

Az EFI másik dietetikusa, Soós Eszter ahhoz adott iránymutatást, hogyan tudunk nyaralás közben is egészségesen táplálkozni.

- Nyáron jellemzőbb, hogy ritkábban eszünk otthon és gyakrabban vendéglátóhelyen. Sokszor az az érzésünk, hogy alig ettünk valamit és nem is gondolnánk, hogy mennyi kalóriát tartalmaz az elfogyasztott lángos, jegeskávé, jégkrém. A fagylaltok, shake-ek, jeges készítmények elég nagy zsír- és cukortartalommal rendelkeznek, olykor egy ebédmennyiségnyi kalória is megbújik bennük. Turmixoljunk gyümölcsöket otthon, tejszín helyett joghurttal, cukor helyett mézzel.

Aki teheti, egyen mindig olyan gyümölcsöt és zöldséget, ami éppen terem

Az ételek kapcsán is azt javasolja, hogy inkább saját készítésűt együnk - és nem feltétlenül kell főznünk.

- Például egy lángos helyett, ami bő olajban sült és energiatartalma magas, készíthetünk friss szendvicset teljes kiőrlésű pékáruval, zöldségekkel, jól átsütött hússal, ezt hűtőtáskában nagy biztonsággal tudjuk tárolni - javasolta a szakember.

Akik járatosak a keleti tanokban, azoknak bizonyára nem ismeretlen az ayurvédikus táplálkozás kifejezés. Ez a táplálkozási rendszer összetett: különböző testalkatokat különböztet meg és érdekessége, hogy az alapanyagokat és az ételeket két csoportra: hűtő és fűtő hatásúra bontja. De fontos a feldolgozás és a fűszerezés módja is, sőt az sem mindegy, mit mivel párosítunk, hogy egészségesek legyünk. E módszert követi Meiszner Katalin biokertész, táplálkozási tanácsadó, aki a dietetikusokhoz hasonlóan ugyancsak javasolja a zöldségek és gyümölcsök fogyasztását, főként olyanokat, amelyek aktuálisan teremnek.

- A paradicsom a legnépszerűbb zöldségek közé tartozik. A zöld (nem az éretlen) és a sárga melegít, a piros hűti a gyomrot, de a belekben már melegít. Az uborka hűt, télen nem is jó, ha fogyasztjuk. A kert most adja a fügét és az őszibarackot, ami melegít, a fehér szőlő ugyancsak, de a piros hűt. A kedvelt nyári italban, a limonádéban a citrom és a méz melegít, bár ha megisszuk, úgy érezzük, hogy kellemesen hűsít, ha mentát teszünk bele, az hűt - mondott néhány példát. Ugyanakkor hozzátette: a hűtő hatást ellensúlyozni kell.

Meiszner Katalin cserszegtomaji kertjében Fotó: Keszey Ágnes

- Fontos az emésztő tűz is, azaz nyáron is kell melegítő hatású táplálékokat fogyasztanunk, hogy az emésztésünk rendben legyen.

Ezért tanácsa szerint étkezés előtt érdemes meginni egy pohár paradicsomlevet. Ugyan ő vegetáriánus, de a húsevőknek azt javasolja, sovány húsokat egyenek és ezeket érdemes bepácolni citrussal, ecettel, almalével - a savtartalmú anyagok könnyebben emészthetővé teszik, csakúgy, mint az ételeket a fűszerek szinte mindegyike.

 

 

Keszey Ágnes

2017. augusztus 13., 08:30 szerző: Keszey Ágnes

Hozzászólások

Részletes műsor

loader image

Műsorok betöltése...