Életmód

2015.08.15. 10:49

Iskolakezdés: az időrablók legyőzése is cél

Nem akarok felkelni! Csak még öt percet hadd aludjak! Siess, mert elkésünk! Mindent bepakoltál a táskádba? Mi volt az iskolában? Készen van a házi feladat? Nem; már elég, itt a lefekvés ideje, reggel megint nem tudsz felkelni!

Keszey Ágnes

Ismerős mondatok? Az iskolás gyerekek szüleinek némelyik biztosan. Néhány nap múlva a nyári pihenést, kötetlenebb időbeosztást felváltja az órarend a feladatok sokasága. Szülőnek, gyereknek is fel kell készülni a tanévre, legfőképpen azoknak a családoknak ahol most kezdik az első osztályt.

- Augusztus 20 után a ragyogó napsütés átvált bágyadt napsütésbe, borongósabb időbe. Ezzel szinte egyidőben párhuzamba lehet vonni egy életmódváltást is. Az addig felszabadult, boldog óvodás évek átváltanak felelősségteljesebb, hidegebb, ridegebb, feszesebb, embert próbáló életformává. Ez a szülőket és gyermekeket is megviseli kicsit - kezdte Fa Ágnes klinikai szakpszichológus.

A változást azonban meg lehet könnyíteni.

- A pedagógusok tudják, hogy az év eleji első hét a beszoktatásról; arról szól, hogy el kell fogadni, most már cipelni kell az iskolatáskát, feladat van - erre át kell állni. Az a jó, ha a fokozatosság elvét betartják, s nem rögtön zúdítanak a gyerek elé feladatlapokat, hanem megkezdik a nyári élmények beszámolóját. A kicsik lerajzolhatják, hogy merre jártak, mit csináltak, harmadikban már lehet fogalmazást írni, a nagyobbaktól magasabb szintű elvárásokat lehet követelni. Van olyan gyerek, aki készül az iskolába: előveszi a táskáját, pakolgat, rendezget, nézegeti a tolltartóját - ezt örömmel kell szemlélni a szülőnek. Ahol nagyobb gyerek van, megkönnyíti a kisebb testvérnek az iskolai beilleszkedést. Aki motivált a tanulásra, az boldogan lapozgatja a tanév elején a tankönyveket, végignézi, mire számíthat.

Toplek Mónika az iskolaelőkészítő tábor két résztvevőjével: Gál - Szabó Olíviával (hátul) és Bebesi Emíliával

A szülők szerepe iskolakezdéskor is jelentős.

- Nem lehet áthárítani mindent a pedagógusokra, nem lehet elvárni, hogy az egész életre készítsék fel a gyereket. Természetes, hogy az iskola nem csak oktat, hanem nevel is, de a nevelés minden nap meg kell, hogy jelenjen a szülők részéről is. Nem lehet azt gondolni, hogy innentől semmi dolgom, mert megy a gyerek iskolába - hangsúlyozta Fa Ágnes.

Mint Csengei Ágota igazgató elmondta, a Goldmark Károly Művelődési Központ minden nyáron szervez iskolára felkészítő táborokat. Idén az Ákombákom – iskolaelőkészítő táborba várták a néhány nap múlva elsős kisdiákokat, a Tanuljunk tanulni – tanulásmódszertani foglalkozásokra a már iskolásokat. Nagy izgalommal várja a legtöbb gyermek, hogy először átlépje az iskola kapuját, de némi félelemmel is tekinthetnek az új élet felé.

A gondolattérkép is sokat segíthet a tanulásban. Képünkön Holczer Zsófia, Lázár Réka, Karácsony Alexandra, Deme Hanga, hátul Krepsz-Kapai Bernadett

- Ez nagyon fontos váltás, Játékba ágyazva a háttérképességeket előcsalogatva fejlesztjük - sok más mellett - a figyelmet, a koncentrációt, a monotóniatűrést. Itt megtanulnak sok mindent: hogy kivárom, míg rám kerül sor, önuralmam van, tudom a vágyaimat kicsit késleltni, meg tudom várni a másikat, jelentkezéssel jelzem, ha szeretnék mondani valamit- sorolta Toplek Mónika fejlesztőpedagógus. mindazt, amit jó, ha tud egy iskolát kezdő diák.

A szakember a szülőknek azt javasolja, hogy beszélgessenek sokat gyermekükkel, meséltessék őket, meséljenek nekik, s ne feledjék: bárhova mennek, mindenből tanulnak a gyerekek. A fejlesztőpedagógus azt is tanácsolja, hogy az iskolakezdés előtt beszélgetve együtt pakolják be a táskát, s kisgyermek legkésőbb este nyolckor feküdjön le aludni a tanévben.

Míg a kicsik az iskolára készültek, a nagyobbak a tanulásról tanultak.

-Ők „Z” generáció, megosztott figyelemmel vannak, nekik sok inger kell. Megbeszéltük, hogy látom, hallom, mondom, rajzolom és felmondom több csatornán keresztül erősítem meg a tudást. Memóriavázlatokat, jegyzetelési technikákat tanultak, ismerkedtek a gondolattérképpel. Beszéltünk az időrablókról: például hogy zenehallgatás közben telefonálnak, mindeközben tanulnak? ezeket hogyan lehet leküzdeni, hogyan tudják beosztani idejüket – sorolta Krepsz-Kapai Bernadett gyógypedagógus.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!