Klasszikus alapú modern módszer - a torna, az atlétika és a fitnesz keverékéből jött létre

2017. február 27., 08:00 szerző: Arany Gábor fotós: Katona Tibor
komment
Zalaegerszeg - A hagyományos módszerek és modern kori igények ötvözése, a klasszikus testnevelési órák fitneszipari átalakításának is nevezhetnénk a funkcionális köredzést, sorozatunk következő darabját.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

- Ezzel a módszerrel visszakanyarodtak a múlt századi klasszikus iskolai testnevelés alapjaihoz - kezdte Hajmási János zalaegerszegi testnevelő tanár és személyi edző. - Az egészségre nevelő és a fittséget kialakító tevékenységek régen a torna gyakorlatrendszerére és a saját testsúlyos funkcionális mozgásanyagra épültek. Ehhez elsősorban az iskolában megtalálható tornaszereket, korlátot, gyűrűt, padot, zsámolyt, bordásfalat felhasználva alakítottak ki állomásokat, ahol a gyakorlatokat végrehajtották: felülés, karhajlítás, guggolás, húzódzkodás, támaszban végzett talajgyakorlat, helyben futás, szökdelés, felugrás, és lehetne még sorolni hosszasan.

Az állomások számát a résztvevőkéhez igazítják, mert egyszerre és azonos ideig dolgozik mindenki, aztán továbblép a következő feladathoz, mégpedig pihenő nélkül. Innen eredeztethető az angol elnevezés: circiut training, azaz köredzés. A fitneszipar fejlődésével, az alapelvet megtartva mind több eszközt építettek be. Például TRX heveder, gumiszalag, steppad, súlyzó, medicinlabda, spinning kerékpár, bár gépet általában ritkán állítanak be. Ezzel létrejött a torna, az atlétika és a fitnesz keveréke - összegezte.

Az állomások számát a résztvevőkéhez igazítják, mert egyszerre, azonos ideig dolgozik mindenki, aztán továbblép a következő feladathoz Fotó: Katona Tibor

- Több izomcsoportot dolgoztatnak meg a gyakorlatok és ezek végrehajtásához mindig stabilizálni kell a kiinduló testhelyzetet a tartó izomzattal. Ezért erősödnek a hasizmok, a mély hátizmok is. Az edzés komolyan igénybe veszi a légző- és keringési rendszert, ami javítja az állóképességet, egyben formálja az egész testet, javítja a kondíciót. Ezért javasolható kezdőknek és sportolóknak is, mert számukra jó kiegészítés a változatos terhelésű edzés, ami nem állandó koreográfia szerint zajlik és nem lehet megunni. Csak fantázia kérdése, mennyi s milyen gyakorlatokból áll össze a kör, ezt milyen intervallummal, intenzitással, illetve hány alkalommal teljesítik. Nem probléma az eltérő edzettség sem, hiszen mindenki azonos ideig végzi az adott gyakorlatot a képességétől függő teljesítménnyel, és persze maximális pulzuson, mert így hatékony.

Csoportos az edzés, de nincs hatása a többiekre annak, hogy ki, mennyit képes teljesíteni a 25-30 másodperces intervallumban, hiszen nem kell a másikra várni, de mégis „húzzák” egymást. Az pedig már a gyakorlatok erősségétől, az állomások számától és az előképzettségtől függ, hogy hány kört teljesítenek a legfeljebb 45 perces, zenével aláfestett edzéseken - magyarázta.

Arany Gábor

2017. február 27., 08:00 szerző: Arany Gábor fotós: Katona Tibor

Hozzászólások

Részletes műsor

loader image

Műsorok betöltése...