Gazdaság

2016.12.07. 19:06

A fizetőképesség helyreállítása a cél

Budapest - Szeptember végéig közel 60 ezer késedelembe esett jelzáloghitelessel léptek kapcsolatba a bankok, így megindulhatott a fizetőképesség helyreállítását célzó megoldáskeresési folyamat.

Erről tájékoztatta lapunkat a Magyar Nemzeti Bank, kiemelve: az elérhetetlen adósokkal újból megkísérlik a kapcsolatfelvételt a pénzintézetek, az együttműködő ügyfelek számára pedig személyre szabott ajánlatokat dolgoznak ki. A közlemény felidézi: az MNB 2016 márciusában ajánlást bocsátott ki a késedelmessé vált lakossági jelzáloghitelesek fizetőképességének helyreállítása érdekében.

Első lépésként azt várta el a pénzügyi intézményektől, hogy a késedelmes kölcsönszerződések felmondása, a már felmondott szerződésből eredő követelések értékesítése, továbbá a fedezetérvényesítés, illetve egyéb jogi lépések megtétele előtt kíséreljék meg a kapcsolatfelvételt az ügyletben szereplő valamennyi adóssal.

Az ajánlás alapján a pénzügyi intézmények olyan új információkat szerezhetnek be az adósok aktuális vagyoni és élethelyzetére vonatkozóan, amelyek korábban nem álltak a hitelező rendelkezésére. Ezt követően pedig legalább két személyre szabott fizetésrendezési javaslatot készítenek elő oly módon, hogy legkésőbb az első sikeres kapcsolatfelvételtől számított 3 hónapon belül írásbeli egyezség jöhessen létre az együttműködő felek között.

Az adósok, adóstársak jóhiszemű közreműködése hiányában a késedelmessé vált szerződést a pénzügyi intézmény felmondhatja, s a követelést - elévülési időn belül - bármikor jogi úton érvényesítheti, illetve követeléskezelő vállalkozások részére átengedheti.Ha az adós vitatja a követeléskezelő eljárásának jogszerűségét vagy a tartozás összegét, mindenekelőtt az érintett társaságnál kell panaszt tennie.

Ha a panaszt az intézmény elutasítja, akkor a fogyasztó - pénzügyi fogyasztói jogvita esetén - a Pénzügyi Békéltető Testület díjmentes eljárását kezdeményezheti vagy polgári bírósághoz fordulhat. Az MNB ügyfélszolgálatánál elsődlegesen a panaszkezelésre és a banktitokra vonatkozó előírások megsértése miatt lehet bejelentést tenni, akkor, ha a követeléskezelő vállalkozás banktitok körébe tartozó adatot jogsértő módon ad ki, vagy az ügyfél-panaszt nem kezeli, illetve azt 30 napon belül nem válaszolja meg.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!