Gazdaság

2017.03.01. 12:58

A hazai vállalkozások legfeljebb tíz százalékában tervezik a generációváltást

Zalaegerszeg – A rendszerváltás és a privatizáció óta a hazai cégvilág abba az időszakba lépett, amikor egyre aktuálisabb a vezetői, tulajdonosi generációváltás, a cégek továbbadása. Az első generációs tulajdonosváltás segítését a Zala Megyei Kereskedelmi és Iparkamara is feléadatának érzi.

Hajdu Péter

Ennek részeként szervezték meg a napokban a Kamarák Házában a családi vállalkozások utódoknak történő átadásáról szóló pódiumbeszélgetést. Három sikeres vállalkozás vezetőjét hívták meg beszélgető partnernek. az osztrák Michael Leier építőanyagipari vállalkozása ma már több profilban, nemzetközi cégként működik, családi tulajdonban. Ferling József cége az egyik ismert hazai PR-vállalkozás, ők ketten átadták már a vezetést az utódoknak, Boross Dávid pedig az ország talán legnagyobb dísznövény-kereskedelmi cégét vette át édesapjától.

A cégutódlásról szóló nemzetközi projektben részt vevő Zala Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány vezetője, Nagy András szólt e folyamat jelentőségéről, és a cégutódlásról készült nemzetközi elemzés fontosabb kérdéseiről. Az EU-ban 20-21 millió KKV létezik, náluk dolgozik a foglalkoztatottak 66 százaléka, és onnan származik a forgalom 60 százaléka. A munkahelyek többsége Magyarországon is a KKV-k körében van. A családi vállalkozások  specialitása, hogy működésük közben elkerülhetetlenül keverednek a gazdasági és érzelmi kérdések. Ez a kettősség pedig kockázattal jár. Az egyik legrégebbi magyar családi vállalkozás vezetőjét, Zwack Izabellát idézte az előadó, miszerint egy családi vállalkozás csak akkor működik jól, ha a család is jól működik, valamint a családi és az üzleti értékek találkoznak. A családi cégekben kritikus helyzetek adódhatnak, például ha egy családtagból alkalmazott válik, vagy ha tulajdonrész kerül valamelyikükhöz, és főleg, ha nyugdíjba megy a vezetője. Ki, vagy kik kapják meg a vállalkozás fontos pozícióit? Van-e olyan családtag, aki alkalmas a vezetésre, és vállalja is azt? Az alapító, az örökbe hagyó akar-e, képes-e lemondani vezető pozícióról? Mindezek rendkívül bonyolulttá, sokesélyessé teszik e folyamatokat. Az USA-ban például a családi cégeknek harmadát tudják csak átörökíteni a második generációnak, és csak 18 százalékuk marad meg a harmadik generáció kezében. Többségüket azonban eladják, vagy megszűnnek. Magyarországon is mintegy harmadára becsülik azokat a családi cégeket, amelyekben sikeres az öröklés, és a családon belüli folytatás. Azonban rendkívül kis részükben, alig tíz százalékukban tervezik meg előre ezt a kockázatos folyamatot.

Akik elmondták ismereteiket, tapasztalataikat a családi vállalkozásokról: Nagy András, Michael Leier, Katona György tolmács, Ferling József és Boross Dávid Fotó: Katona Tibor

Persze a megjelent három cégtulajdonos példája sem lehet általános, jó recept, nem biztos, hogy esetük utánozható. A fiatal Boross Dávid sikeres öröklése fontos előzményének tartja, hogy már gyerekkorában bejárt valamelyik üzletükbe, ahol dolgozott eladóként, pénztárosként is. A gyakorlatban tanulta és sajátította el a fontos tudnivalókat.

A Ferling PR Kft.-ben, mint Ferling József, aki a stratégiai igazgatói állást tartotta meg ügyvezető fia mellett, de elmondása szerint aláírási joga már nincs, egy A4-es lapon elfért az örökösével kötött megállapodás. Benne voltak saját egzisztenciális igényei, és ami érdekesebb, az is, hogy ki az a kolléga, aki addig maradhat a cégnél, amíg akar. Nem lehet elküldeni soha, mert szóban megígérte neki. Az útravaló esetükben egyszerű volt, a fiatal csinálja a saját feje után. Dávid, az örökös csak akkor volt hajlandó átvenni a cégvezetést, ha a nem kell ugyanúgy folytatni, mint ahogy édesapja csinálta. Utóbbi bevallása szerint ez aztán nagyon nehéz volt, részben az örökös, és a sikeres folytatás miatti aggódás nagyon nehezen volt elviselhető számára. Michael Leier sikere pedig részben talán abban foglalható össze, hogy lázadt. Szülei burgenlandi földművelők voltak, és nem volt hajlandó folytatni a szülők kis jövedelmű gazdaságát. Ma 2 ezer alkalmazottat foglalkoztat nemzetközi cége, amiben gyermekein kívül máár három unokája is dolgozik. Hitvallása szerint egy szakmát meg lehet tanulni, de vállalkozónak születni kell. Készülni fontos az átadásra, de – mint a résztvevők megállapíthatták–, általános és biztos recept ezekre a szituációkra nincs.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!