Jövőre már jöhetnek a tesztelők a világon egyedülálló pályára

2017. április 28., 18:55 szerző: Varga Lívia fotós: Katona Tibor
komment
Zalaegerszeg - A járműipari tesztpálya átalakítja a helyi szakképzést és felsőoktatást, munkahelyeket, továbbá számos lehetőséget teremt.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

Az egyedülálló járműipari tesztpálya alapkövét május 19-én teszik le, s azonnal hozzálátnak a kivitelezők az építéshez. Ha minden jól megy, jövőre már megkezdődhetnek az első tesztek, a teljes pálya 2020-ra készül el. A beruházás jelentős gazdasági fejlődést indukálhat a térségben.A tesztpálya közvetett előzményei a '80-as évek elejéig nyúlnak vissza, amikor magyar kutatók bekapcsolódtak a nemzetközi járműirányítási kutatásokba, ami olyan jól sikerült, hogy a '90-es évek közepén a Knorr-Bremse ennek hatására nemcsak a gyártást, hanem a kutatás-fejlesztést is Magyarországra telepítette - idézi fel dr. Palkovics László oktatásért felelős államtitkár, a vezető nélküli, valamint az elektromos hajtású járművek fejlesztésében és gyártásában való magyar részvétel koordinálásáért felelős kormánybiztos. Ezt követően több komoly kutatóintézet is létesült, ma pedig már 8-10 ezer fejlesztőmérnök dolgozik hazánkban különféle stratégiai területeken, mondja.

- Az iparágnak, ezen belül a vezető nélküli járművek gyártásának specifikus tudással rendelkező szakemberekre van szüksége. Ez indokolta a járműipar területén létrejött együttműködést az ELTE, a BME, a Pannon Egyetem és a győri Széchenyi István Egyetem részvételével - fogalmaz.

- A cél olyan új képzések kialakítása, amelyek az iparág igényeit kielégítő szakembereket bocsátanak ki. A kormány pedig úgy döntött, hogy sokmilliárdos támogatást ad az alapkutatásokhoz és az oktatási háttér kialakításához - folytatja az államtitkár, hozzátéve: a vállalatok részéről felmerült egy önvezető járművek tesztelésére alkalmas próbapálya igénye is, a kormány pedig a járműipar hazai jelentőségét figyelembe véve, s azzal a céllal, hogy Magyarország ne csak egy közép-európai gyártási, hanem innovációs központ is legyen, úgy döntött: beruház egy világon egyedülálló próbapályába.

- Hét éve kezdtünk el gondolkodni ezen, igaz, akkor még hagyományos pályát terveztünk, ám a fejlesztések lendülete ezt felülírta. A pálya követelménykatalógusát azok a világszínvonalú cégek hozták létre, amelyek Magyarországon ilyen irányú fejlesztéseket végeznek.

Zalaegerszeg három helyszín közül került ki győztesen, a zalai megyeszékhely mellett Kecskemét és a Nógrád megyei Ecseg volt versenyben. A PwC összehasonlító szakmai értékelését ugyan hajszálnyival Kecskemét nyerte, ám a döntéshozók társadalom- és gazdaságpolitikai szempontot is figyelembe vettek, nevezetesen, hogy míg Kecskeméten a Mercedes pörgeti az ipart, addig Zalaegerszeg lemaradt ebben a versenyben. S a zalai megyeszékhely mellett szólt az is, hogy közel van Ausztriához, ahol több olyan fejlesztő cég is működik, amely igényel ilyenfajta infrastruktúrát. Továbbá elhelyezkedéséből adódóan, a szlovén és az osztrák határ közelsége miatt Kecskemétnél sokrétűbb közlekedési környezetet kínál.

Dr. Palkovics László: - A pálya komplexitásánál fogva egyedülálló lesz a világon
Fotó: Katona Tibor

- A pálya komplexitásánál fogva egyedülálló lesz a világon. Európában hasonló is kevés van. Amerikában, Michigan államban akad egy, de lényegesen kisebb, és ennyire komplex vizsgálatok elvégzésére nem alkalmas - jegyzi meg a kormánybiztos.

Dr. Palkovics László kiemeli: egy ilyen kutatás-fejlesztési beruházás jelentős mértékben (át)alakítja a régió életét, hiszen a tesztelők már a közeljövőben akár fejlesztő egységeket is létrehozhatnak a városban, és addig is számos szolgáltatást vesznek igénybe. Átalakulhat a helyi felsőoktatás, fejlődik a gazdaság, hiszen újabb helyi szolgáltatásokat kell fejleszteni, és bővíteni a vendéglátói kapacitásokat is.

A kormánybiztos virtuálisan körbe is vezet bennünket a létesítendő tesztpályán. A tesztkörnyezet egyik legérdekesebb eleme egy speciális oválpálya, amely alkalmas lesz konstans nagy sebességgel haladó, vezető nélküli járművek tesztelésére is. Kialakítanak egy kanyarokkal és kigyorsítási szakaszokkal tűzdelt felületet, s ellenőrizni lehet a járművek tapadását is - aszfalton, betonon, vizesített, csempével burkolt és váltakozó tapadású felületen. Lehetőség lesz a járművek kormányzási viselkedésének vizsgálatára is speciálisan erre a célra kialakított felületeken, a kanyarok beláthatóságát egyebek mellett növénytelepítésekkel befolyásolják.

A tesztpályán belül kialakítanak különféle városi és országúti körforgalmakat, amelyekben az autóknak érzékelniük kell, hogy adott közlekedési szituációban kinek van elsőbbsége - hiszen például míg nálunk a körforgalomban haladó élvez elsőbbséget, a francia körforgalomban nem így van.

Lesznek a tesztpályán alagutak, amelyekbe semmilyen információ nem jut be, így a járművek nem látják a műholdakat sem. A különböző közlekedési szituációkat azonban ilyen esetekben is kezelniük kell. Egy nagyobb sebességre lehetőséget adó útszakaszon pedig olyan átjárót is kialakítanak, aminek a tetejére egy hálót, arra pedig faleveleket raknak, amelyek mintázata foltok formájában megjelenik az aszfalton. Ezt az autó kamerája észleli, a rendszernek pedig le kell reagálnia. S mindemellett lesz egy városi forgalmat leképező szakasz is.

- A pályán a gyártók saját körülményeihez hasonló laboratóriumokat is ki kell majd alakítani, s a későbbiekben területvásárlásra is lesz lehetőségük, hogy a tesztpálya közvetlen környezetében építsék fel tesztmérnöki telephelyüket. Lesz egy, a repterekéhez hasonló irányítótorony, a központi fogadóépületben pedig kiállítások - sorolja dr. Palkovics László. - A létesítmény területén belül teljes körű szolgáltatást nyújtunk a járműipari cégeknek, lesz tankolási lehetőség, elektromos töltők, irodák, műhelyek. S tervben van egy, valamely egyetem által működtetett kutatóintézet létrehozása is, amely olyan innovációs szolgáltatásokat nyújt, amiket a cégek nem akarnak otthonról elhozni.

Kialakítanak továbbá egy, az előbbiekhez nem szigorúan kapcsolódó vezetéstechnikai pályát, ahol busz- és teherautósofőrök vehetnek majd részt vezetési tréningen. Jelenleg ugyanis erre a célra Magyarországon csak versenypálya használható.

Dr. Palkovics László hozzáteszi: a pályán mód lesz prototípusok kipróbálására is, vagyis biztosítani tudják, hogy a fejlesztés alatt álló modellek rejtve maradjanak a versenytársak és a nagyközönség elől.

Persze ezeket az autókat nem lehet csak zárt körülmények között tesztelni. Amikor egy rendszer fejlettségi szintje eljut odáig, hogy már kontrollált körülmények között ki lehet menni az országúti forgalomba egy jól képzett tesztpilótával, aki bármikor vissza tudja venni az irányítást, akkor ezek a járművek megjelenhetnek Zalaegerszeg utcáin is.

- Megvizsgáltuk: a város minden szükséges forgalmi helyzettel rendelkezik. Közlekedési rendszerét s a kommunikációs infrastruktúrát tehát a jövőben ennek megfelelően célszerű alakítani, Zalaegerszeget pedig úgynevezett smart cityvé fejleszteni. Az 5G alapú kommunikációs technikák tehát először valószínűleg itt jelennek meg az országban. Az erre való felkészülés már elkezdődött.

A fejlesztők nemcsak a tesztpályában, hanem egy határokat átívelő tesztzónában is gondolkodnak. Ennek megfelelően az R76-ost már úgy építik meg, az M7-est pedig úgy alakítják át, hogy alkalmas legyen automatizált járművek tesztelésére. A gyártók egy belföldi és egy külföldi ringben is kipróbálhatják majd autóikat. Előbbi útvonala: Zalaegerszeg-R76-M7-Győr-Zalaegerszeg, az utóbbié: Zalaegerszeg-Graz-Maribor-Zalaegerszeg. Ennél már a határátlépéseket, az országonként eltérő KRESZ-t és felfestéseket is tudják tesztelni.

- A tesztpálya és kiszolgáló egységei minimálisan 100-150 embert foglalkoztatnak majd, indirekt módon pedig ennek a sokszorosát. S ahogy az idő halad előre, a tesztelők egyre több szolgáltatást akarnak itt igénybe venni, ami szintén munkahelyeket teremt. További pozitív következmény, hogy már most vannak olyan cégek, amelyek a beruházás hírére itt kezdték el bővíteni K+F kapacitásukat. S megjelentek járműipari beruházásokat tervező társaságok is - mondja dr. Palkovics László. - Az alapkőletétel május 19-én lesz, ezzel el is kezdődnek a földmunkák. Szeretnénk, ha 2018 tavaszára a pálya első ütemének nagy része megépülne, hogy el lehessen kezdeni a tesztelést. Úgy számolunk, hogy az első tesztelők már jövő nyáron megjelenhetnek.

A pálya teljes egészében 2019 végére-2020 elejére lesz kész, ám a tesztelések tapasztalatainak megfelelően utána is fejlődik, változik, persze nem a beton és az aszfalt, hanem az infrastruktúra intelligenciája, a felfestett jelek.

- A beruházásra szánt 40 milliárd forint arra elég, hogy megépítsük a tesztpályán belüli utakat, az ezekhez tartozó műtárgyakat és az épületek egy részét, a kommunikációs infrastruktúra létrehozását és az egyetemekhez köthető kutatólétesítmény megépítését azonban már nem tartalmazza ez az összeg - közölte a kormánybiztos, kiemelve: 2019-re az R76-osnak is el kell készülnie egyrészt a Hévíz-Balaton Airporttal való összeköttetés, másrészt a tesztzóna miatt.

I. MOBIL - Országos járműipari és logisztikai szakkiállítás és konferencia Zalaegerszegen - Tudjon meg többet!

Minden készen áll az indulásra

A járműipari tesztpálya átalakítja a helyi szakképzést és felsőoktatást, munkahelyeket, továbbá számos lehetőséget teremt.- A tesztpálya a magasan kvalifikált munkahelyek számát növeli majd a városban, hiszen közvetlenül és közvetve, az itt tesztelő cégek révén 300-350 kutatói, fejlesztői és mérnöki állás jöhet létre, ami hatalmas előrelépés Zalaegerszegnek - fogalmaz Balaicz Zoltán polgármester. - A fejlesztés az autóipari szegmensben nagy lendületet indukál, továbbá a projekt jelentős hatással lesz a város és a megye oktatási rendszerére: hatalmas lehetőséget jelent ugyanis a szakiskolai képzés, továbbá a műszaki felsőoktatás, a Pannon Egyetem zalaegerszegi duális mechatronikai mérnökképzése számára is, amely járműipari, logisztikai és tesztmérnöki ágakkal bővülhet, és a térség műszaki képzésének központjává válhat. S a kutatás-fejlesztés terén partnerként megjelenik a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.

Balaicz Zoltán polgármester

Megindult a közvetlen autógyártással, illetve beszállítással foglalkozó cégek körében is az érdeklődés, 22 vállalattal már felvették a kapcsolatot. Az Európai Járműgyártók Szövetségével konkrét együttműködés formálódik, emellett több németországi tárgyaláson és számos nagykövettel való egyeztetésen is túl vannak. S elindult a mozgolódás a helyi cégek körében is, ennek jegyében új gyártócsarnokkal bővül és 150 új munkahelyet hoz létre a Mould-Tech Kft., de a Flex autóipari üzletága is beruházást hajt végre, amely 2002 után most szintén új üzemet épít, és 100 új álláshelyet tervez létrehozni. Balaicz Zoltán hangsúlyozta: az önkormányzat biztosította a beruházáshoz szükséges 250 hektáros területet, a Településfejlesztési Operatív Programban (TOP) elkülönített több mint 2 milliárd forintos keretből pedig a szükséges közműcsatlakozásokat és a pálya bejáratához vezető aszfaltos utat építik meg. A tesztautók városban való megjelenése 2018 után külön kommunikációs feladatot ró az önkormányzatra, hisz a zalaegerszegieket fel kell készíteni erre.

Történelmi lehetőségek

Néhány évtized múlva előfordulhat, hogy miután a bevásárlóközpontnak leadtuk a rendelést, elküldjük az autónkat érte, villant fel egy „hétköznapi” példát Vigh László a zalai megyeszékhelyen formálódó jövőből.A térség országgyűlési képviselője, a tesztpálya miniszteri biztosa leszögezi: hatalmas eredmény, hogy a kormány itt jelölte ki a fejlesztés helyszínét, hiszen ez évtizedekre komoly fejlődési pályára állítja a várost.

- Azért kaptam miniszteri biztosi kinevezést, hogy segítsem a beruházás megvalósulását, egyrészt adminisztratív síkon, hiszen rengeteg engedélyt szükséges beszerezni. Másrészt feladatom, hogy felvegyem és tartsam a kapcsolatot a tesztpálya szempontjából meghatározó magyar szereplőkkel, s fontos cél, hogy többletforrást, uniós pénzeket is bevonjunk a beruházásba, hiszen az elvárások magasak, a fejlesztés lehetőségei pedig korlátlanok. Feladatom, hogy ezeket a folyamatokat segítsem, hogy összekötő legyek a kormány és a helyi szereplők között - fogalmaz Vigh László.

Vigh László miniszteri biztos

- És ami a legfontosabb, hogy minél több céget idecsábítsunk a pálya mellett lévő 200 hektárra, hogy élővé tegyük a létesítményt.A miniszteri biztos hangsúlyozza: a beruházás jóvoltából a műszaki értelmiség krémje jön ide, s ezzel fejlődik a felsőoktatás, a szakképzés. A világ szinte minden országából hozzánk érkező tesztelők itt szeretnének megszállni, elmenni fodrászhoz, színházba, moziba, termálfürdőbe, sportolni, pihenni, a fejlesztés tehát az élet minden területére kihat. „Abban bízunk, hogy Zalaegerszeg igazi pólusvárossá, tudásközponttá válik a következő évtizedekben”, teszi hozzá.

Varga Lívia

2017. április 28., 18:55 szerző: Varga Lívia fotós: Katona Tibor

Hozzászólások

Részletes műsor

loader image

Műsorok betöltése...