Gazdaság

2017.06.28. 18:15

A szakszervezet is várja a jármű-modernizációt és az életpályamodellt

ZALAEGERSZEG A közösségi közlekedés helyzetéről és a volánosok korkedvezményének rendezéséről tárgyalt a Munkástanácsok Zala Megyei Szövetségének elnöksége a napokban.

Hajdu Péter

Többek között téma volt az autóbuszpark kora is, tudtuk meg Horváth Lászlótól, a Munkástanácsok Zala Megyei Szövetsége elnökétől.

- A Zala megyét is magában foglaló Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ (ÉNYKK) területén a helyközi közlekedés autóbuszparkja fiatalodik, a távolsági és a városi közlekedés járműveinek átlagéletkora azonban érzékelhetően nem csökkent. Abban bízunk, hogy a kormány által meghirdetett jármű-modernizációs program megvalósul, és a hároméves, közel 1900 új autóbusz beszerzéséről szóló koncepció Zala megye flottáját is megújítja. A kormányzati szándék a 10 éves átlagéletkor elérése. Zalában jelenleg 11,88 év az autóbuszok átlagéletkora, 2010-ben 10,5 év volt. Ez szakmai szemmel az ország más területeit tekintve a jobbak közé tartozik, Veszprémben 20 év feletti életkorú autóbuszok is közlekednek - válaszolta érdeklődésünkre Horváth László.

Horváth László

A volánosoknál kétszámjegyű bérfejlesztés megy végbe, pontosabban 13 százalékos átlagkereset-fejlesztés történt.

- A munkavállalók üzenetértékűnek tartották a fejlesztést, érzékelve, hogy az állam nem hagyja magára a közösségi közlekedést. De a regionális közlekedési társaságnál a dolgozók bruttó átlagkeresete jelenleg így is közel 40 ezer forinttal elmarad a nemzetgazdasági átlagtól. Régiónkban a teljes munkaidőben foglalkoztatottak bruttó átlagkeresete pótlékokkal és túlórákkal együtt 264 ezer forint.

A szakszervezeti vezető elmondta, ez hangulatjavításnak megfelelt, de a feszítő munkaerőhelyzeten még nem enyhített. A zalai autóbusz-vezetők ellenérzéssel fogadták, hogy csak a megyéből átvezényelt munkavállalókkal tudták fenntartani a szolgáltatást egy-két városban.

A kormányzati szándék szerint az autóbuszok átlagéletkorát tíz évre kellene csökkenteni az országban Fotó: Katona Tibor

A volános érdekképviseleteknél ugyancsak állandóan napirenden tartott témának számít a korkedvezményes nyugdíj, illetve annak újragondolása.

- Az autóbusz-vezetők körében elvégzett egészségügyi vizsgálatok, felmérések egyértelműen igazolták a korkedvezményes nyugdíj létjogosultságát. Említést tettek a munkavállalók arról is, hogy az autóbuszok üzemképességéért felelős karbantartók egészségi állapota 60 év felett hasonlóképp aggodalomra adhat okot. Jelenleg is zajlik a Volán szakmában az életpályamodell kidolgozása, amely a munkaerő-megtartást is hivatott lenne szolgálni. A zalai munkástanács megfogalmazta a korkedvezmény beépítésének igényét ebbe a leendő életpályamodellbe - említette céljaikról a szakszervezeti vezető.

AUTÓBUSZ-GYÁRTÁSI PROGRAM

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter májusi nyilatkozata szerint összesen 1849 buszt vehetnek a következő években a Volán-társaságok a Nemzeti autóbusz-gyártási cselekvési program keretében, és szinte majdnem mindegyiket magyar gyártótól. A nemzetgazdasági miniszter szerint abban bíznak, hogy az itthoni buszgyártó kapacitások Mosonmagyaróváron, Győrben, Székesfehérváron, Budapesten, illetve Debrecenben 2020-ra elérik azt az 1100-1200 darabos éves termelési mennyiséget, amelyet a kormány megcélzott. Mint akkor elhangzott, a beszerzés fedezetét a nemzetgazdasági tárca biztosítja.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!