Gazdaság

2015.09.30. 14:39

Gyakran félrevezetik a vásárlókat

Jegyzőkönyveket, vásárlók könyvét, és a jótállási jegyeket ellenőrizték országszerte a kormányhivatalok munkatársai. Tapasztalataik szerint az üzletekben gyakran nem adnak megfelelő tájékoztatást a szavatossági, jótállási jogokról.

Zalai Hírlap

„Akciós terméket nem cserélünk”, „Üzletünkben levásárolhatja”, „Reklamációt három napig fogadunk el”,”Csere csak, ha eredeti a csomagolás” – egyebek között ezek a félrevezető tájékoztatások, hangzottak el a próbavásárlásokkor országszerte – derül ki a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szerkesztőségünkbe is eljuttatott közleményéből.

Összesen 954 esetben vizsgálták a kormányhivatalok azt, hogy a szavatossági, illetve a jótállási jogokkal kapcsolatosan a vállalkozások megfelelő tájékoztatást adnak-e a vásárlóknak – 173 alkalommal tapasztaltak jogsértést. Az egyik üzletben például táblára írták ki, hogy az ott vásárolt terméket nem veszik vissza, nem cserélik, és nem adják vissza a pénzt sem.

A jogszabály szerint minden termékre két év szavatosság jár, illetve kormányrendeletben meghatározott termékekre 1 év kötelező jótállás. Ha a vásárolt áru meghibásodik, kérhetjük a javítását, a cseréjét, ha egyik sem lehetséges, akkor kérhetünk árleszállítást, végső esetben pedig elállhatunk a vásárlástól, azaz visszakérhetjük a pénzünket. Ezzel azonban nagyon kevesen vannak tisztában.

Tipikus félrevezető tájékoztatás például, ha a vállalkozás azt állítja, hogy az akciós terméket nem cseréli, nem javítja. Ez azonban csak akkor érvényes, ha a vevő egy olyan hiba miatt reklamál, amiért a termék le volt értékelve. Gyakran elhangzik: „Készpénzt nem adunk vissza, de üzletünkben levásárolhatja”. Ez is jogsértő.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!