Gazdaság

2015.10.06. 11:50

Még egyszer a banki elszámolásokról - Az érintettek több forrásból is tájékozódhatnak

Az elszámolási törvénnyel kapcsolatos interjúsorozatunk utolsó, befejező részében is Dr. Kispál Editet, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivőjét kérdeztük.

Szente Hilda

– Foglaljuk össze, hogy mi történt eddig, és mire lehet még számítani a fogyasztói hitelek elszámolásával kapcsolatban! Most – októberben – hol, milyen fázisban tartunk, mire kell figyelniük az érintetteknek?

– Tavasszal történt a devizaalapú hitelek elszámolása. Abban a témakörben az érintetteknek március-április hónapban kellett megkapniuk az elszámoló leveleket, a szerződéseket forintosították, illetve sokan kaptak a bankjuktól visszatérítést. Akik panasszal éltek, és kérték a Pénzügyi Békéltető Testület segítségét, azoknak az ügye nagy valószínűséggel még a békéltetési a fázisban van. A napokban fejeződik be a forint és a devizaszerződések elszámolása. Pontosabban, augusztus és szeptember hónapban kellett az ügyfeleknek megkapniuk bankjuktól az elszámolást. Bizonyára vannak olyan fogyasztók is, akik nem kapták meg az elszámoló levelet, annak ellenére, hogy érintettek ebben a témakörben.

Dr. Kispál Edit. Fotó: Archív

– Miért nem kapták meg?

– Ennek két oka is lehet. Egyrészt, hogy a bankjuknak az állammal szemben indított pere még nem zárult le. Ebben az esetben a pénzügyi intézménynek a jogerős végzést követően 60 napon belül kell az ügyfelekkel elszámolniuk. Javasoljuk, hogy érdeklődjenek a bankfiókban, vagy tájékozódjanak a bank honlapjáról, hiszen a bankoknak ezeken a felületeken kell tájékoztatást adniuk. Másrészt, hogy a törvény értelmében, ebben az elszámolási időszakban az úgynevezett nullás értesítőket nem kell kiküldeni. Vagyis azon fogyasztók esetében, akiknél a pénzügyi intézmény a hitelszerződést nem módosította egyoldalúan, ezáltal nem keletkezett visszafizetési kötelezettsége, levelet sem kell küldenie az ügyfélnek. Fontos kiemelni, hogy csak fogyasztói szerződésekre vonatkozik az elszámolás, ami azt jelenti, hogy a bankoknak csak a magánszemélyként felvett hitelek esetén van elszámolási kötelezettségük.

– Van még egy nagyon fontos határidő, mégpedig a november 30. Mit kell erről tudni?

– Ez a határidő azokra vonatkozik, akik annak idején éltek a kedvezményes végtörlesztés lehetőségével. Vagyis azoknak a fogyasztóknak, akik 2011. szeptember 29. és 2012. február 28. között kedvezményes árfolyamon (250 HUF/EUR, 180 HUF/CHF) visszafizették a hátralévő tartozásukat, november 30-ig kell az elszámolást kiküldeni. De csak azok fogják ezt megkapni, akik 10.000 forintos eljárási díj megfizetésével (március 31-ig) írásban kérték ezt a pénzügyi intézménytől. A díjfizetés alól azok kaptak mentességet, akik a deviza-alapú hitelt egy másik – forint – hitel felvételével fizették vissza. Abban az esetben, ha az elszámolást követően a banknak visszafizetési kötelezettsége keletkezik, úgy a 10.000 forintos költséget is köteles visszafizetni.

– Amennyiben a fogyasztónak az elszámolással kapcsolatban problémája van, hogyan, milyen témában kérhet segítséget?

– Első körben mindig a pénzügyi szolgáltató felé lehet panasszal élni. A fogyasztó az elszámolási értesítő átvételétől számított 30 napon belül, írásban tehet panaszt. A banknak 60 napja van, hogy arra válaszoljon. Amennyiben a fogyasztó a kapott válasszal nem elégedett, a következő lépésként a Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT) fordulhat. A Pénzügyi Békéltető Testületi eljáráshoz formanyomtatványok letölthetők a http://felugyelet.mnb.hu/pbt-ről. Alapesetben három témában lehet a PBT-től jogi segítséget kérni. Amennyiben a pénzügyi szolgáltatónak a törvény szerint fennáll az elszámolási kötelezettsége, ennek ellenére nem kezdeményezte az elszámolást a fogyasztóval. (153-as nyomtatvány). Amennyiben a fogyasztó a panaszát az előírt (30 napos) határidőn belül megtette, de a bank azt elutasította, azzal az indokkal, hogy nem kapta meg időben. (152-es nyomtatvány). Amennyiben az elszámolás helytelen adatot, számolási hibát tartalmaz. (151-es nyomtatvány). Fontos, hogy mindezt a panaszosnak egyértelműen bizonyítania kell, tehát a kérelemben pontosan le kell írni, hogy miért áll fenn a bank részéről az elszámolási kötelezettség, a bank felé a határidőn belül megtette a panaszt, melyik adat, melyik számítási módszer okozta a hibát.

Az elszámolási törvénnyel kapcsolatban bővebb információk az MNB Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjának honlapján (www.felugyelet.mnb.hu) is olvashatók, de az érdeklődők tájékozódhatnak a pénzintézetek honlapján is, az elszámolási és forintosítási információk menüpontban. Amennyiben további kérdéseik vannak, azokat az [email protected] e-mail címre küldhetik.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!