Gazdaság

2015.06.24. 14:35

Mikor kérhet az adós a PBT-től segítséget?

Folytatjuk sorozatunkat az elszámolási törvénnyel kapcsolatban. A téma szakértője: dr. Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője.

Szente Hilda

Az elszámolási törvény értelmében a bankoknak a devizalapú szerződések esetében alapesetben 2015. március 1. és április 30. között kell(ett) ügyfeleik részére az elszámolást és a forintosítást megküldeni, illetve ezt követően – amennyiben indokolt – a tisztességtelenül felszámított összeget visszafizetni.

Ha az elszámolást az ügyfél nem kapta meg a jelzett határidőben, úgy 30 napon belül tehet panaszt.

– Mi van abban az esetben, ha a fogyasztó nem élt ezzel a lehetőséggel?

– Amennyiben a fogyasztó nem tartotta be a 30 napos határidőt, később már csak indokolt esetben kérheti az elszámolás megküldését. Ilyen akadályoztatás lehet például hosszabb külföldi tartózkodás, esetleg tartós kórházi betegápolás. Tehát amennyiben a fogyasztó akadályoztatva van, az akadály megszűnésétől számított 30 napon belül, de legkésőbb a panasz benyújtására álló határidőt követő 90 napon belül lehet a kérelmet írásban előterjeszteni. Továbbá nagyon fontos, hogy az akadályoztatás tényét minden esetben dokumentummal kell igazolni.

Dr. Kispál Edit. Fotó: Archív

Amennyiben az elszámolás kézbesítése azért nem történt meg, mert a fogyasztó címe, esetleg a neve nem volt azonosítható, vagyis a küldemény visszament a bankhoz, úgy a panasz benyújtásának határideje kitolódik. Ilyen esetben az ügyfél a tudomásszerzést követő 30 napon belül, de legkésőbb 2015. december 31-ig kérheti első körben a banktól az elszámolás megküldését.

Ha a pénzügyi intézmény nem teljesíti a fogyasztó kérését, akkor a Pénzügyi Békéltető Testülettől lehet segítséget kérni.

– Hogyan, milyen esetekben kérheti a károsult a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) segítségét?

– A fogyasztónak abban az esetben fölösleges a PBT-től segítséget kérni, ha csupán úgy érzi, hogy kevesebbet kapott vissza, mint ahogyan azt ő gondolta. Ilyen esetben a felügyeleti szerv sem tud segíteni. Tehát a fogyasztónak pontosan meg kell jelölni, hogy a pénzügyi intézmény az elszámolás során hol és milyen hibát vétett.

Ilyen lehet: ha a rendelkezésére álló adatok alapján a pénzügyi intézmény az elszámolás során helytelen adattal számolt, vagy számítási hibát vétett. Fontos megjegyezni, hogy ezekben az esetekben is meg kell jelölnie a helytelen adatot, vagy számítási hibát.

Továbbá ha a pénzügyi intézmény nem küldte meg az elszámolást, valamint ha a pénzügyi intézményhez a fogyasztó panasza a törvényben előírt határidőig beérkezett, ennek ellenére a bank a határidő be nem tartására hivatkozva elutasítottan azt.

Csak írásban, a megfelelő formanyomtatvány kitöltésével, illetve valamennyi dokumentum csatolásával lehet kérni a PBT segítségét. A formanyomtatványok és egyéb segédletek letölthetők a pénzügyi intézmények és az MNB honlapjáról egyaránt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!