Gazdaság

2017.07.13. 15:35

Tovább élénkül a személygépkocsi-piac

Továbbra is pozitív tendencia jellemzi az újonnan vásárolt személygépkocsik hazai piacát, az első negyedéves adatok után a félévi statisztika is emelkedést mutat. Egyebek között ez derült ki az autópiaci elemzésekkel is foglalkozó Datahouse Kft. lapunknak elküldött adatbázisából.

Gyuricza Ferenc

A kimutatások szerint az év első hat hónapjában 54 794 darab személygépkocsit helyeztek újonnan forgalomba hazánkban, ez 19,2 százalékkal több, mint a megelőző év hasonló időszakában, s 47,9 százalékkal haladja meg a 2015 első félévében rögzített adatokat. A legélénkebb hónap a május volt, akkor 10 950 új személygépkocsit adtak el Magyarországon.

Ami a márkaversenyt illeti, ott egyelőre a Suzuki áll az élen 6817 darabbal, ez 12,44 százalékos piaci részesedést jelent. A második helyen jelenleg a Ford található 5621 darabos értékesítéssel (10,26 százalék), míg a harmadik helyet az Opel szerezte meg 4788 darabbal (8,74 százalék). Egy évvel korábban is ez a három márka állt az élen, ám akkor a listavezető Suzukit az Opel követte, 2015-ben viszont Opel, Skoda, Ford volt a sorrend a képzeletbeli dobogón, s akkor a Suzuki csak az ötödik helyen állt, az említett márkákon túl a Volkswagen is megelőzte.

A 2017-es esztendő legkedveltebb tíz márkája között szerepel még a Skoda, a Toyota, a Volkswagen, a Dacia, a Renault, a Kia és a Nissan. A prémium márkák közül a Mercedes áll a legjobban, 1620 eladott személyautóval jelenleg a 12. helyet foglalja el a listán. Érdekes adat lehet még, hogy a Datahouse Kft. kimutatása szerint 2017-ben eddig kilenc Teslát, hat Ferrarit, öt Maseratit, három Bentley-t és egy-egy Lamborghinit és Lancia-t is értékesítettek hazánkban.


Autósor Zalaegerszegen. Az idei év első hat hónapjában eladott új személyautók márkaversenyében a Suzuki áll az élen, a második a Ford, a harmadik pedig az Opel Fotó: archív/Pezzetta Umberto

A különböző kategóriák közül a SUV-ok, azaz a külsőre majdnem terepjáróra hasonlító szabadidőautók, vagy ahogy sokan nevezik, a városi terepjárók a legnépszerűbbek, ráadásul ez a kategória a piaci részesedését 28,84 százalékról 33,19 százalékra növelni is tudta. Mindez azt jelenti, hogy 2017-ben az ehhez a kategóriához tartozó személygépkocsikból 18 184 darabot adtak el.

A második helyen az alsó-középkategória áll 15 274 eladott autóval, ami darabszámra ugyan emelkedést mutat a 2016-os év azonos időszakához képest, a piaci részesedésük azonban 2,49 százalékkal csökkent. A harmadik helyet idén is a kisautók tartják 9042 darabbal (16,50 százalék). Szintén érdekes adatnak tűnik, hogy a lakóautók is érzékelhetően jelen vannak a listán, a piacvezető márkának számító Rimor hat darabja mellett a szintén ebbe a kategóriába tartozó Dethleffs, Mobilvetta, Ahorn, XGO és Laika is képviselteti magát.

A személygépkocsikéval szemben a kishaszonjárművek piaca recessziót mutat, az elmúlt esztendő első hat hónapjához képest idén 1259 darabbal adtak el kevesebbet ebből a kategóriából. Ez 12,4 százalékos visszaesést mutat, bár 2015-hoz képest még így is élénkebb a piac.

A 8865 eladott kishaszonjárműből a Ford részesedése a legnagyobb (2155 darab, 24,31 százalék), ezzel továbbra is őrzi évek óta tartó vezető pozícióját a kategóriában. A 2. helyen a Fiat áll (1411 darabdal), a harmadik helyre viszont a Toyota került (753 darabbal), ez utóbbi márka előrelépése igen látványos, hiszen tavaly még csak a tizedik helyen állt a ranglistán.

Motorkerékpárból 1353 darabot értékesítettek, ez 16 darabbal, 1,2 százalékkal kevesebb, mint az elmúlt esztendő első félévében. A márkák versenyét ezúttal is a tavalyi listavezető, a Honda nyerte 322 darabbal, ám a piaci részesedése 30,61 százalékról 23,80 százalékra csökkent. A képzeletbeli ezüstérem 246 darabbal, 18,18 százalékkal egyelőre a Suzukié, a harmadik helyen pedig a BMW áll 231 darabbal (17,07 százalék).

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!