2021.01.07. 14:00
Zalai körkép: megváltoztak a jótállási előírások
Szigorodtak január elsejétől a jótállási igényekre vonatkozó jogszabályok, amik még hatékonyabban védik a fogyasztókat. Többek között bővült a tartós fogyasztási cikkek köre, bizonyos esetekben hosszabb lett a jótállás időtartama, és szigorodtak a javítási, cserélési, visszafizetési szabályok.
Képünkön a zalaegerszegi Belvárosi Műszaki Áruház tulajdonosa, Vincze Zsolt mutatja az új jótállási jegyet.
Forrás: Zalai Hírlap
Fotó: Katona Tibor
Szembetűnő változás, hogy a termék árától függően sávos lett a jótállási idő. Ennek értelmében 10 és 100 ezer forint közötti értéknél egy, 100 és 250 ezer forint között két, míg 250 ezer forintos vásárlás esetén három év a jótállás időtartama. Ez a vétel vagy az üzembe helyezés napjával kezdődik.
– Nagyon fontos, hogy a vásárlók minél tovább megőrizzék a blokkot, a nagy értékű árucikkeknél tehát három évig – tanácsolja dr. Vértényi Jenő ügyvéd, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület megyei szervezetének elnöke. – A 10 ezer forintos határ kedvező, ugyanis az európai uniós országokban 100 euró felett van ez az érték. Könnyebbség továbbá, hogy a dobozokat nem kell tárolni, anélkül is javítják, cserélik a terméket. A jótállás azt jelenti, hogy a gyártó rendeltetésszerű használat esetén garantálja, tanúsítja a terméken feltüntetett paramétereket, tulajdonságokat. A törvény kimondja, hogy a vásárló három javítás után már cserére jogosult. A javítási idő esetleges elhúzódásáról azonnal tájékoztatni kell a megrendelőt. Ha a fogyasztási cikk nem javítható, akkor nyolc napon belül cserélni kell. Ha cserére nincs lehetőség, akkor a vételárat nyolc napon belül kell visszafizetni. A jótállási jegy elektronikusan is átadható, véleményem szerint ezzel a lehetőséggel még nem sokan élnek Magyarországon. A jog a jótállás fogalmát ismeri, a hétköznapokban tévesen ezt sokan garanciának hívják.
Jó tudni még, hogy a vitás eseteket bírósági, közigazgatási, valamint a kamaráknál működő békéltető testületek közbenjárására lehet orvosolni. Az ügyvéd végül elmondta, hozzá legtöbbször a javítási idő elhúzódása miatt fordulnak az ügyfelek.
Nagykanizsa
A változtatások fenntarthatósági célokat is szolgálnak, mondta Nagykanizsán a Revital Gyógyászati Szaküzletben Tulezi Antal tulajdonos. Szerinte a szigorítások tartósabb termékek előállítására ösztönöznek, így csökkenhet az elektronikai és egyéb hulladékok mennyisége.
Felvetődhet a kérdés, hogy a termékek árát befolyásolja-e a változtatás. Az eddig egy évig kötelező jótállás helyett ugyanis most már bizonyos esetekben három évig kell helytállnia egy gyártó cégnek, és ez feltételezhetően többletköltséget jelent, ami az árakba is beépülhet.
– Mi eddig is rugalmasan kezeltük a garanciális ügyeket, és ezután is így járunk el, nálunk a vásárló a legfontosabb – folytatta Tulezi Antal. – Mi nem gyártók vagyunk, tehát azt a garanciát adjuk tovább, amit mi is kapunk a nagykereskedőtől, a forgalmazótól.
Fogyasztói oldalról nagyon kedvezők ezek a szabályok. Szerintem nekünk sem okoz problémát, egyrészt azért, mert 100 ezer forint feletti termékünk alig van, néhány OEP-támogatott kivételével. Ráadásul eddig is azt a politikát követtük, hogy a vevőnek mindig igaza van.
A bevezetett szabályokkal kapcsolatosan néhány cég még tájékozódik. Vért Lajos, a nagykanizsai VLL Profi Fűnyíró Kft. műszaki vezetője egy szervizt irányít, ahol garanciális javításokkal is foglalkoznak. Különféle cégek gépeit szervizelik náluk rendszeresen. Elmondta: az új szabályok alapvetően a régiekre épülnek, ugyanakkor rengeteg adminisztrációval járnak a változások. Ettől függetlenül alkalmazkodnak hozzájuk, s a partnereikkel ezúttal még szorosabbra fűzik a kapcsolatot, hiszen ezután elektronikus levélben és SMS-ben is tájékoztatják majd őket. Hosszú távon úgyis kiforrja magát a rendszer, zárta szavait.
Zalaegerszeg
A zalaegerszegi Belvárosi Műszaki Áruház tulajdonosánál is érdeklődtünk a január elsejétől megváltozott jótállási szabályok várható hatásáról.
– A vevő mindenképpen jobban jár, de nekünk pluszadminisztrációt jelent ez a változás. Az új szabály szerint 15 napon belül mindenképpen tájékoztatni kell a vevőt, hogy meg tudják javítani a készüléket, vagy sem. Ha 30 napon belül nem sikerül megjavítani, akkor automatikusan kicserélik a terméket, vagy ha nem tudják cserélni, akkor visszafizetik a pénzt – összegezte Vincze Zsolt. – A szervizeknek is sokkal több munkájuk lesz, hiszen nekik az ügyfeleken túl a kereskedőket is tájékoztatni kell a termékek javításáról vagy cseréjéről.
Vincze Zsolt elmondta, folyamatosan tájékoztatják a vásárlókat a megváltozott szabályokról, mivel sokan nincsenek tisztában az új rendelkezéssel. Az új jótállási jegyeken is fel vannak tüntetve az információk.
Az üzletben ottjártunkkor Tóth Béla a feleségével mosogatógépekről érdeklődött, és kérdésünkre elmondta, hogy csak felületesen nézte át a megváltozott jótállási szabályokat, az eladótól azonban információt kapott az év elején bevezetett új előírásokról.