Egyre nő a veszteség

2018.11.22. 11:30

A helyi tömegközlekedés problémáiról is tárgyaltak az egerszegi közgyűlésen

A közgyűlés öt évre az eddigi szolgáltatóval, az állami tulajdonú Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt.-vel (ÉNYKK) köt szerződést a helyi buszközlekedés biztosítására. A döntés tegnap született, a szolgáltatást ugyanakkor kritikák érték.

Szabó Judit

Fotó: Katona Tibor

Év végén lejár az ÉNYKK szerződése. A nyáron kiírt közbeszerzésre egyedül az állami cég jelentkezett. Felhagyva az eddigi gyakorlattal, a szerződés 1-2 évre szóló meghosszabbításával, most 5 évre szerződik a céggel az önkormányzat, bízva abban, hogy a hosszabb távú együttműködés előreviszi a problémák megoldását. A gondokat a csökkenő utaslétszám és a növekvő veszteség okozza.

Balaicz Zoltán polgármester elmondta: az ÉNYKK vesztesége 2017-ben Zalaegerszegre vonatkozóan 264,5 millió forint volt, amit a jogszabályok szerint az önkormányzatnak kell finanszíroznia. Kaptak ehhez állami támogatást, de jórészt saját forrásból kell kifizetni. A városban eközben ugyanaz a 34 busz jár régóta, az átlagéletkoruk nő (most 14 év), és gyakran látni nagy csuklós buszokat kihasználatlanul.

A buszok átlagéletkora is nő, jelenleg 14 év, ezen is javítani kellene – hangzott el Fotó: Katona Tibor/Zalai Hírlap

A képviselők közül dr. Kocsis Gyula úgy fogalmazott: a szolgáltatónak nem érdeke a változtatás, hiszen mindenképpen kifizetik a veszteségét, dr. Paksy Zoltán pedig azt firtatta, vajon hogyan gazdálkodik az a vállalat, amelynek a vesztesége tíz év alatt több mint tízszeresére nőtt.

Az ÉNYKK nevében Rózsa Tamás személyszállítási igazgatóhelyettes előrebocsátotta: örül annak, hogy a városvezetés felismerte, egy hosszú távú szerződéssel új alapokra lehet helyezni akár a teljes helyi közlekedést. A csuklós buszok kisebbekre cserélése csúcsidőszakokban gondot jelentene, reagált a felvetésre, s jelezte: ennek ellenére lesz mód arra, hogy felmérjék az utasforgalmat minden járaton, és megoldást találjanak. A veszteségről úgy nyilatkozott: növekedésében közrejátszik az üzemanyagár és a bérköltség emelkedése (3 év alatt közel 50 százalékos emelést kapnak a sofőrök), s leszögezte: az ÉNYKK-nál a bevételnek mindössze 1 százaléka marad a költségek kifizetése után.

Dr. Tóth László Fidesz-frakcióvezető arról beszélt: nem lehet egyszerre olyan igényt támasztani, hogy legyen sok járat, több új busz és kevesebb veszteség, miközben az utasszám csökken – át kellene szervezni az egész rendszert, ami nem könnyű. Balaicz Zoltán közölte, a Megyei Jogú Városok Szövetségének ülésén felvetik a buszközlekedés problémáit az illetékes miniszternek. Ő azt tartaná jónak, ha a városok vonalat és kapacitást rendelhetnének állami vagy magánszolgáltatóktól.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában