Bikacápákkal is randevúzott

2017. június 18., 09:00 szerző: Benedek Bálint
komment
Nagykanizsa - Sir Anthony Hopkins, Fernando Alonso, Madonna és Lionel Richie. A tíz éve Londonban élő Tóth Dávid egy angliai luxusszálloda dolgozójaként gyakran találkozik hírességekkel, ám a férfi sokkal szívesebben randevúzik bikacápákkal a tengerek mélyén.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

- Kisgyerekként arról álmodoztam, hogy télen a hegyekben síoktató leszek, nyáron pedig a víz alá merülve fedezem fel az izgalmas élővilágot - emlékezett vissza a kezdetekre Tóth Dávid. - Amikor a szüleimmel eljutottam először a horvát tengerpartra, állítólag naphosszat néztem a vízi világot a gumimatracról, s gyakran úsztam köztük.

Dávid víz iránti rajongása korán kezdődött, hiszen tíz éven keresztül, olykor napi két edzéssel versenyszerűen úszott. Középiskolásként elvégzett egy búvártanfolyamot, amely után a Kanizsához közeli somogyi kistelepülés, Gyékényes bányatavában gyakorolt, s ha lehetősége volt, az Adriát is célba vette. A Batthyány gimnáziumban tett érettségit követően kereskedelmi menedzser szakon végzett, majd belföldi síoktató vizsgát szerzett, s immár hét éve már hivatásos búvár-engedéllyel rendelkezik, amellyel akár csoportokat is vezethetne.

- Mint oly' sokan, kalandvágyból, világot látni, nyelvet tanulni és szerencsét próbálni kerekedtem fel - folytatta a 35 éves Tóth Dávid. - Turistaként korábban a szintén kanizsai barátom, Ferenczy Péter invitálására már jártam a szigetországban, s végül meggyőzött arról, hogy Londonban lehetőségek tárháza vár. Mivel nagyon kötődtem a hazámhoz, nehezen tudtam elképzelni, hogy hosszú távon dolgozhassak a briteknél, ezért első körben a 2012-es olimpiáig terveztem. Remek szállodákban helyezkedtem el, kezdetben dolgoztam londinerként, de éjszakai portásként is, ami eléggé kimerítőnek bizonyult.

Tóth Dávid fényképezett, kamerát is használt, álma vált valóra Mexikóban, Pal de Carmen közelében

Az igazán kifinomult Mayfair negyedben az épületek lenyűgözőek, az utcák pedig tiszták - nem csoda, hogy a hely az esti andalgók célpontja. Nyugaton a híres Hyde Park és a trendi West End által határolt negyed nemes szomszédjai tovább növelik egyébként sem elhanyagolható vonzerejét. A kanizsai férfi most itt, egy luxushotelben dolgozik. Az eddig klasszikusabb angolszász elegancia helyett modernebb vonalvezetésű, fiatalos igényeket ki-elégítő, ám rendkívül nívós szálloda a dúsgazdag Brunei szultán tulajdona, amit főleg zenészek, hercegek és színészek részesítenek előnyben.

- A feladatom, hogy az ajtóban fogadjam a vendégeket és leparkoljam az autójukat - mesélt tovább. - Kijelenthetem, hogy az összes sport- és versenyautó minden típusát vezettem, köztük Jaguart, Ferrarit, Bentleyt, Aston Martint és Rolls-Royce-t. A járgányok tulajdonosai gyakran hírességek, akik közül nagyon udvarias volt Sir Anthony Hopkins Oscar-díjas wales-i színész, ugyanez elmondható Liam Neeson északír színészről, de közvetlen volt még Johnny Depp amerikai mozisztár is. A személyzettel csak keveset beszélgetnek, hiszen az apróságokat inkább az ismert emberek személyi asszisztensei intézik. Kifejezetten szimpatikus benyomást tett az amerikai zenész-énekes Lionel Richie, aki hónapokig élt a szállodában. Dávid szerencsésnek érzi magát, hogy ilyen hírességekkel, akiket korábban csak a televízióban látott, testközelből találkozhatott. Bár közös fotót a hotel szigorú szabályzata miatt nem készíthetett velük, de örül a kivételes találkozási lehetőségnek.

- Az angol fizetésből már megtehettem, hogy olyan helyekre is ellátogassak, amikre a búvárok víziparadicsomként tekintenek - fogalmazott a férfi. - Afrika és Ázsia között a Vörös-tengeren rendezett szafarin csodálatos helyeket fedezhettem fel. Délen inkább gyönyörű korallzátonyokat látogattam meg, északon pedig egy, a második világháborúban elsüllyedt angol hadihajó roncsába kaptam betekintést. A csoporttal beúszhattam a hajótest gyomrába, ahol a rakományok még mindig ott vannak: dzsipek, motorok, gépfegyverek. Egy részük, így például egy hatalmas gőzmozdony pedig körülötte szóródtak szét. Ugyanebben a térségben megnéztem egy másik, 1970-ben elsüllyedt kompot, aminek raktere tele van abból a korszakból származó autókkal.

Ezután Dávid nagy kedvvel vette bele magát a kalandokba, a nyaralás mellett a búvárkodásra is jutott ideje: járt Cipruson, Kubában és a Dominikai Köztársaságban. - Mindig szeretettem, ha nagy halak közelítenek meg, kifejezetten érdekelt, milyen érzés lehet cápák között merülni - vélekedett. - A ragadozóról sokakban téves kép él, miszerint egy vérengző fenevad, ám ez nem igaz. Még mielőtt cápát láthattam volna, óriási élmény ért az egyik helyen. A csoportunk delfincsordát látott meg, s a horizonton lebukó Nap fénye csillogóra festette a vizet. Ekkor néhány perc leforgása alatt közel 60 delfin bukkant fel szinte a semmiből, és bár úgy éreztem, hogy csak karnyújtásnyira vannak, mégsem érinthettem meg őket. Szenzációs volt érezni a közelségüket és együtt úszni velük.

A férfi több mint 100 merüléssel a háta mögött érkezett meg január végén a mexikói Pal de Carmen közelébe nyaralni a kedvesével.

- A szállásunkon közölték, hogy merülési szempontból a legjobbkor érkeztünk, hiszen a nőstény bikacápák októbertől február elejéig közel mennek a parthoz, életet adni az ivadékaiknak - tette hozzá.

- Persze azonnal kaptam az alkalmon, s saját felelősségre vállaltam a túrát, mi több, alig vártam már a találkozást. Huszonöt méter mélyre ereszkedtünk le, hiszen természetes viselkedésük közepette szerettem volna megfigyelni őket. Semmi garancia nem volt arra, hogy ott is lesznek. Minden klappolt, ugyanis áramlat sem háborgatta a vizet, sőt a túravezetővel kettesben merültünk alá, így nyugalommal várhattuk az állatokat. Némi halvért vittünk le, hiszen azzal lehetett volna csalogatni a bikacápákat, de szerencsére nem használtuk. Elhelyezkedtünk a meder alján és már meg is pillantottunk két vadat, majd újabb hat érkezett, melyeket ott szintén pár méteres távolságból figyelhettünk meg. Fényképeztem, kamerát is használtam, egy álom vált valóra. A cápa tart az emberektől, ezért nem is történt semmi extra, a kölcsönös tisztelet mentén megcsodáltuk ezeket a teremtményeket.

A kanizsai férfi ezután eldöntötte, gyakrabban merülne, akár veszélyesebb vizeken. A Bahamákon például van egy Tiger Beach elnevezésű hely, ahol a tigris-, citrom- és szirti cápákkal lehet búvárkodni, ám addig sem unatkozik, az Adrián szép barlangokat fedez fel vagy épp polipokkal és angolnákkal úszik.