Hétvége

2017.01.20. 17:45

Dr. Kádár Annamária: "Kell az a lila kávéfőző!"

A gyerek használati utasítás nélkül nálunk rekedt földönkívüli? Nem idomítandó élőlény, hanem partner? Egy nevelési probléma is rólunk mesél: erős konfliktushelyzet, ami feszültséget okoz, de muszáj reagálnunk rá.

Arany Horváth Zsuzsa

Dr. Kádár Annamáriát nem kell bemutatni a zalai közönségnek, talán a fenti mondatait is ismerhetjük már. Hiszen az erdélyi pszichológus, tréner, a Nyitott Akadémia csapatának tagja több alkalommal is járt már Zalában. Az egyéni stílusú előadó magával ragadó mondandója általában személyes tapasztalatok megosztásával dúsul. Így lesz szórakoztatva tanító a vele töltött idő.

Nem volt ez másképp a legutóbbi zalaegerszegi mozibeli együttlét során sem, amikor a szülők, pedagógusok számára a kommunikációs tipológia áttekintésével mutatta be a kisgyermekkori nevelési helyzeteket.

- Az egymáshoz való kapcsolódásunk mentén kommunikációs tipológiába rendezhető az ember...

- Lehet, hogy a tudományos tipológiát nem ismerik sokan, de ha jó megfigyelők, hamar rájöhetnek az eltérésekre - mondta a szakember, kétgyermekes anyuka, akit mindig körülleng a derű. (E sorok írója évek óta adózhat a szerencsés természetű pszichológus emberi értékeinek.) - A kommunikáció és a viselkedés szempontjai alapján négy alapvető személyiségtípust ír le a szakirodalom, persze tiszta típusok nincsenek, mindegyikből van bennünk egy kevés, de a dominancia mindig felismerhető. Az úgynevezett promoter típus jól alkalmazkodik a környezetéhez, könnyen teremt kapcsolatot, szórakoztató társaság, de rosszul bánik az idővel, a jelenben élő hedonista. Ő az, aki elkésik, de a középpontba kerül, ha megérkezik, beilleszkedik, felszabadultan cseveg, sztorizgat, hajlamos a meggondolatlanságra, kockázatvállaló, nem zavarja a pénzhiány, úgy érzi, mindig lesz valahogy. Az ilyen gyerek érzelmi hullámvasúton ül, pezseg, lelkesedik, de nehéz megnyugtatni.

A folytatásban megtudtuk, némileg az ő ellentéte az úgynevezett analyser, azaz elemző típus, aki mindent megfontol, jó előre kielemzi a lehetséges helyzeteket, majd hosszú ideig begyűjtött rengeteg információ birtokában is nehezen dönt. A fegyelem, a rend híve, kissé rugalmatlan, nehezen integrálódik, zavarja a kiszámíthatatlanság és az irracionalitás.

(Anna saját hagyományaihoz híven példákat hoz: a promoter lelkesen megveszi a hirtelen meglátott lila kávéfőzőt, analyser férje nem tudja lebeszélni, pedig mindketten tudják, aligha van rá szükség. Mondanom, sem kell, enyém a lila kávéfőző... )

A fenti típusok valóban alaposan feladják egymásnak a leckét, ha összekötik az életüket. Vagy az egészet végigveszekszik, de ha erős a vonzalom, integrálódhatnak egymáshoz. A béke érdekében érdemes szem előtt tartani, hogy senki sem azért olyan, amilyen, mert a társával, gyerekével, szülőjével szeretne kitolni, nem ellenünk irányul a viselkedésminta.

Dr. Kádár Annamária: Sokat segít a gyereknevelésben, ha ismerjük a kommunikációs tipológiát

A következő górcső alá vett típus a kontroller. Anyóstípus, mondja. Ellenállhatatlanul szervezi mások életét, magasak az elvárásai, célorientált, szűk a kapcsolati hálója, nem kedveli az ellentmondást, mindent jobban tud. Ismerünk ilyen főnököt, sőt, néha úgy hisszük, az összes ide tartozik. Az ilyen ovis például a csoportban elosztja a szerepeket a karácsonyi műsorhoz, mielőtt az óvó néni felocsúdna.

És végül az áldozat, a supporter, azaz fenntartó. Teréz anya. Segít, megért, meghallgat, önmagát háttérbe szorítja, nem tudja képviselni a saját jogait, nagy szívű mártír. ( A kislányom óvodájában az egyik kisgyerek még a többiek vécézését is segíti, felhúzza a társai nadrágját, olyan odaadó. ) Ő az, aki mindig egészen közel jön hozzánk, leszedi a szöszöket a kabátunkról, de hiányzik belőle a küzdőképesség.

- Belőlük könnyen válhat úgynevezett helikopter szülő: ettél, ittál kisfiam, kérdezik a harmincéves felnőtt gyereküktől, s legszívesebben bemennének a munkahelyére, hogy képviseljék az érdekeit.

Miért fontos, hogy tisztában legyünk a fentiekkel?

- Megérthetjük a viselkedésmotivációkat, ráláthatunk arra, hogy egy gyerek miként és főleg mikortól uralhatja az érzelmeit, miképp erősödik a kudarctűrése, a frusztrációtoleranciája. Megértő türelemmel átkeretezhetjük az indulatait, a magunkéit is beleértve.

Ha megértjük, hogy az óvodáskorú gyerekek még nem tudják irányítani, kontrollálni az intenzív érzéseiket, mert még énközpontúak, jobban viseljük mondjuk a bevásárlóközpontban lezajló gyermeki akaratpróba-jelenetet, s lazábban tűrjük el a környezet megvető pillantásait: micsoda neveletlen gyereke van ennek a nőnek?! ( Velem is megesik, hogy az óvodás Lilla lányom játékért sír a boltban, akik látják, tán azt gondolják, pszichológus az anyja és tessék... )

Az sem haszontalan, ha a szülők képesek felismerni a saját érzelmeiket és kommunikációs típusukat. Ha promotálóak vagyunk, érzelmi megnyilvánulásaink intenzívek, szélsőségesek, ha elemzők, eltitkoljuk, nem mutatjuk ki érzéseinket. A kontrollálók érzelemmentesnek tűnnek, a feladatokra összpontosítanak. A fenntartó személyiségűekre az empátia jellemző. A görcsmentes gyereknevelésben felbecsülhetetlen haszonnal jár, ha szem előtt tartjuk az érzelmi tipológiát.

Dr. Kádár Annamária Marosvásárhelyen született, 1999-ben a kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem Pszichológia és Neveléstudományok Karán szerezte pszichológusi oklevelét. Az Eötvös Lóránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Karán, a Kognitív Fejlődés Programon végezte doktori tanulmányait, párhuzamosan a Budapesti Műszaki Egyetemen szerezte meg munka- és szervezetpszichológusi szakképesítését. Családterápia, valamint relaxáció és szimbólumterápia irányban képezte tovább magát. Dolgozott iskolapszichológusként és egyetemi adjunktusként a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetemen. Jelenleg a Babes-Bolyai Tudományegyetem marosvásárhelyi kirendeltségén tanít, az Óvoda és elemi oktatás pedagógiája szakon. A Nyitott Akadémia előadója, trénere.

Két kislány anyukája.

 

Tündérvilág: mese és játék

Kádár Annamária mindenhol hangsúlyozza, hiszi, hogy az ember fejlődésének igazi mozgatórugója a komfortzóna elhagyása, a legfontosabb személyes érték a hitelesség, a legmélyebb erőforrás a játékosság és a mese, az igazi teljesítmény a csapatmunka által érhető el. A közelítésmódja, ahogy ő maga is, olyannyira egyedi, hogy a meggyőző erő őszintesége és működése nem is kétséges. Ennek jegyében javasolja, ne féljünk kimondani: „Anya most mérges, mert elromlott a mosógép.” Ez azért is fontos, mert felvállalásukkal azt közvetítjük a gyermeknek, elfogadható, hogy az embernek vannak kellemetlen érzései, amelyek akár szerettei felé is megjelenhetnek.Elkerülhetetlen, hogy a gyermek negatív élményeket éljen át, az lehet sérülés, baleset vagy akár a kedvenc háziállat elvesztése. Dr. Kádár Annamária szerint a rossz tapasztalatok feldolgozásában segít, ha a gyermek beszélhet róla, elmondhatja másoknak, mi történt vele. Van menedék, állítja. A gyerekkor két tündérvilága: a cselekvés síkján a játék, szellemi síkon a mese.A felnőttek számára szintén akad menekülőút: például az Etelka-módszer.

Azoknak a szülőknek, akik nehezen bírnak az ajándékokat „követelő” gyermekükkel a bevásárlóközpontokban, egy történetet küld.A jelenetben egy kislány kampányol a hiszti minden erejével egy babáért a boltban, édesanyja viszont a leghiggadtabb hangon csak ennyit válaszol: „Etelka, nyugodj meg, öt perc múlva a kasszánál vagyunk.”Miután harmadszor is megismétlődik ez a mondat, odalép hozzájuk egy vásárló, és csodálattal kérdezi, hogyan tud az anya ilyen nyugalommal válaszolgatni a rimánkodó Etelkának. - A lányomat Panninak hívják, Etelka én vagyok - válaszolta a példaértékű önkontrollt gyakorló anyuka.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!