Hétvége

2016.06.24. 08:33

Falak tengeren innen és túl - egerszegi találkozás Dús Lászlóval

„Tudod, aki disszidált Amerikába..., Akinek először volt ezüst színű Fordja..., Aki azt a legendás szakkört vezette...” - a fenti foszlányok bizonyára sokak előtt keltik életre Dús László (75) festőművész alakját, ám akadnak, akik ennél többet nem is tudnak róla.

Magyar Hajnalka

Pedig Dús László az egyetlen magyar festőművész, akinek művei olyan múzeumokban, intézményekben találhatók meg, mint például a New York-i Metropolitan Museum, a The Smithsonian Institution Washington D.C.-ben, vagy a NASA Űrkutatási Központja Houstonban. E napokban szülővárosában, Zalaegerszegen, a városi hangversenyteremben láthatók gigantikus festményei, installációi, amelyeket talált tárgyak, textúrák, fényképek elegyéből gyúrt ki, előszeretettel alkalmazva a kollázs technikáját. A szakma absztrakt expresszionizmusként írja le korai stílusát, mely később a pop arthoz közelít. Nekem az ugrik be munkái láttán: világvárosi fosszíliák.

Két világ, közös gyökerekkel Németh János keramikusművész (balról) gratulál Dús Lászlónak, utóbbi kiállításának megnyitóján. A tárlat az Amerikát megjárt festőművész 75. születésnapját köszönti, mely alkalomból reprezentatív album is megjelent

A megnyitóra felesége, Karsay Orsolya társaságában érkezett, művésztársak, barátok, tisztelők tucatjai várták.

- Milyen emlék tűnik fel leggyakrabban az egerszegi gyerekkorból?

- A zalai dombok

- Városi gyerek létére?

- Igen. Tízéves lehettem, amikor kitelepítettek bennünket a szőlőhegyre, így aztán csodálhattam eleget a lankákat. Olyan mélyen belém égett a látvány, hogy '56-ban, amikor a család indulni készült nyugatra, miattam maradtunk itthon.

Dús László a Téglatest című, 2015-ben vegyes technikával készült, 6 méter hosszú, 4 méter magas és 1 méter széles installáció előtt

Amúgy is éppen akkor vették fel a budapesti képzőművészeti gimnáziumba, s ez a lehetőség mindent felülírt. Hiszen addigra eldőlt, a képzőművészet lesz az útja. Már kisdiákként szinte megszállottan rajzolt, főként lovakat.

- Kijártam Rádiházára, hogy figyeljem, rajzoljam a ménest - emlékezik.

A ló mint motívum végigkísérte életét. A zalai közönség is ízelítőt kaphatott ebből még 2001-ben, a szép emlékű Altamira Galériában megrendezett tárlaton, ahol monotípiák, litográfiák és szitanyomatok adtak testet és lelket Dús paripáinak. Nem csak alkotta, gyűjtötte is a lóábrázolásokat, mára tekintélyes kollekciót mondhat magáénak egyebek közt etruszk és kínai remekművek másolataiból.

Textúrák, rétegek, formák és minőségek tobzódása a Sosta vietata című képen

De vissza a gyerekkorhoz, ami tartogatott még számára megrázó momentumokat. Kisgyerek volt, amikor apja emigrált.

- Tragédiaként éltem meg, hogy elhagyott bennünket, anyám magára maradt velem és a húgommal. Később is kemény leckéket kaptam tőle - idézi fel ügyvéd apja emlékét, aki Amerikába menve 26 nyelven szóló, sikeres rádiót alapított.

1956 ősze már a fővárosban találta a kamaszodó Dús Lászlót. A képzőművészeti gimnázium elsőseként vajon megérintették az események?

- Hát persze! Az osztályunk ott volt a Sztálin-szobor ledöntésénél, többen is húztuk az egyik kötelet

Totálkép a hangversenyteremben július 7-ig megtekinthető tárlatról Fotó: Katona Tibor

Másféle impulzusoknak sem volt híján, szállásadója, Farkas Erzsébet, Bozsó néni révén ugyanis belecsöppent a korabeli művészeti életbe.

- Amolyan irodalmi szalon működött nála, ahova képzőművészek, zenészek is jártak - meséli. - Megismerhettem Borsos Miklóst, Szabó Lőrincet, Kodály Zoltánt. Tersánszky Józsi Jenő furulyázott nekem, Németh László pedig megírta egyik magyar irodalmi dolgozatomat. Felejthetetlen élmény volt részese lenni annak a szellemi pezsgésnek.

A gimnázium után Kmetty Jánosnál csiszolta tehetségét, majd a képzőművészeti főiskolán Bernáth Aurél tanítványa lett.

- Olyan mester volt ő, hogy már attól kirázott a hideg, ha csak nézte a munkámat. Az egyik korrektúra alkalmával azt gondoltam, most olyan portrét rajzoltam, amitől hasra fog esni. A mester leült, s nézte a képet. Eltelt vagy tíz perc, de nem mondott semmit, csak rázta a fejét, morgolódott. Már teljesen kész voltam, amikor végre fölállt, s megkérdezte: tudja, milyen ez a kép? Ilyen! - s beleordított a képembe. Ez a rajz beleüvölt az arcomba, ez nem művészet - mondta. Az ott kezdődik, amikor a rajz nem a papíron, a festmény nem a vásznon van, hanem amögött... Soha nem mondott nekem ilyet senki más.

A diploma után bent maradhatott volna a főiskolán Bernáth Aurél mellett, mégis visszatért Zalaegerszegre. Mi hozta haza?

- Két dolog. Egyrészt a zalai dombok... Ez nem vicc! - reagál derülésemre. - A másik az, hogy első feleségemet, Ercsei Katalin belsőépítészt akkor már szerződés kötötte a Zala Bútorgyárhoz. Én pedig rohantam utána Született egy csodálatos kislányunk, Bernadett, szép műtermet kaptam a Páterdombon, s elkezdtem ügyködni a város művészeti életében.

Életet lehelt a Móricz később legendássá vált rajzszakkörébe, s elindította az egervári művésztelepet. A Dús-szakkört számos képzőművész mondhatja iskolájának, többek között Frimmel Gyula, Gábriel József, Bedő Sándor, Zalakovács József, Béres János, Farkas Ferenc, Vidák Györgyi, Szórádi Zsigmond. A hetvenes évek elején sokak szemét szúrta a szakkör szabad szellemisége, de még az is, hogy a tanítványok aktot rajzolhattak.

- Ha békén hagyott volna a korabeli hatalom, talán soha nem hagyom el az országot - vetíti előre későbbi döntését Dús László. - De állandóan szorongattak. Amikor pedig 1971-ben nagy keservesen kiengedtek egyéves tanulmányútra Amerikába, be akartak szervezni. Tele voltak ötletekkel, mi mindent kéne nekem ott csinálni a festés helyett...

A helyzet akkor durvult el igazán, amikor a tanulmányútról - amely alatt Dalíval is találkozott -, egy ezüst színű Ford Taunusszal tért haza.

- A kint eladott képeimből vettem, de azt akarták rám sütni, hogy az amerikai államtól kaptam, mert nekik kémkedek... Hátborzongató volt. Mindenféle módon rám akartak ijeszteni, a magánéletemet sem kímélve zsaroltak, sosem látott leveleket lobogtattak. Nagyon elegem lett belőle, mondtam nekik: azt csináltok, amit akartok, akkor sem adok információkat se a szakkörről, se Amerikáról.

A helyzet odáig fajult, hogy 1974-ben feleségével és kislányával disszidált. Jó adag bátorság kellett ehhez, hiszen hiába élt odakint az apja, tőle nagy támogatást nem remélhetett.

- Amikor Münchenig eljutottunk, írtam apámnak és egy barátomnak, hogy sikerült, végre szabad földön vagyunk, hamarosan érkezem. A barátom lelkesen válaszolt, s küldött 100 dollárt. Apám meg azt írta, forduljunk vissza, vagy maradjunk Németországban, hozzá nem mehetünk. Megijedt, hogy a fia disszidálása tönkreteheti a magyarországi kapcsolatait. Sokan máig azt hiszik, hogy az amerikai karrierem az ő segítsége révén indulhatott be. Hát, nem így volt...

Clevelandban telepedtek le, az első három év rengeteg küszködéssel telt.

- Amikor már összeállt egy komolyabb anyagom, valakinek meg akartam mutatni New Yorkban. Fölhívtam vagy száz galériát, de senki nem állt velem szóba. Az utolsó volt a sorban Leo Castelli. Szerencsémre ő maga vette fel a kagylót, s azt mondta, menjek azonnal. Fogtam két hatalmas mappát, s lerohantam a Nyolcvankettedik utcából a SoHo-ba, ami hatalmas távolság. Már vártak. Belépek, s látom, nincs egyedül. Az egyik sarokban ott ül Robert Rauschenberg, a másikban meg Andy Warhol. Ecseteljem...? Castelli neve akkor már fogalom volt, ő volt a modern művészet pápája, a legnagyobb művészek dolgoztak neki. Nagyon tetszettek a munkáim. Castelli még ott, előttem felhívott két galériát, s az egyik megvettek minden munkát, ami nálam volt. Tizennyolcezer dollárral mentem vissza Clevelandbe.

Vajon miért éppen ezt az irányt vette művészete? A várt válaszban a szabadságvágyat, a formabontás igényét, a sokféle hatás motivációját sejdítem, de Dús konkrét történettel áll elő az egerszegi időszakból.

- Szerettem éjszaka dolgozni, s hogy ne zavarjam a családot, többször ott is aludtam a páterdombi műteremben. Hatalmas üvegablakai voltak. Egyik téli reggelen, amikor felébredtem, lenyűgöző látvány fogadott. Az üvegtáblát valami csodálatos gazdagsággal szőtte be a jégvirág, s az egészen átragyogott a kelő nap. Megláttam ezt a grandiózus „kompozíciót”, s belém hasított: nem festek többé portrét, csendéletet, olyat akarok festeni, ami nem létezik. Mint ez a tünemény. Amerikában még jobban megerősödött bennem ez az irányultság, hiszen a műfaj legnagyobbjai közé kerültem. Ráadásul ott el is ismerték ezt a törekvést.

A siker megállíthatatlannak tűnt, Dús egyre ismertebb és elismertebb lett. Munkája évről évre többet ért, Amerika egyik legjobban fizetett művésze lett.

- 1999-ben mégis hazatért, s Budapesten, a Százados úti művésztelepen rendezkedett be. Miért?

- Időközben megromlott a házasságom, elváltam, s az egészségemet is megtámadta a szklerózis multiplex. Ez a betegség rendkívül sokféle lehet, az ember elvesztheti mozgását, hallását, látását, a szellemi képességeit, az artikulált beszédét.

- Most mégis jár és beszélgetünk...

- Igen, én vagyok a clevelandi klinika hőse - mosolyog. - Talán az egyetlen páciensük, aki kijött a tolószékből. Az orvosom, a legzseniálisabb SM-szakértő azt mondta: ez gyógyíthatatlan betegség, igazából csak te tudsz magadon segíteni. A terápia: bízzál, higgyél, mozogj sokat. Megfogadtam...

Ennek köszönhetően máig dolgozik, amit visszhangos kiállítások sora igazol, Chicagótól Budapestig. Legnagyobb sikerének mégis lányát, Bernadettet tartja, aki látványtervezőként dolgozik a filmszakmában, s két unokával is megajándékozta.

Dús László zalaegerszegi származású festőművész sok mindenről nevezetes. Egyebek közt arról, hogy több száz fogadott keresztlánya van. Hogy miként tett szert a népes hölgycsapatra? A dolog anno úgy kezdődött, hogy miután megszületett saját csodás kislánya, a festőbarátoknál ugyancsak sorra érkeztek a szebbnél szebb leánygyermekek. Dús pedig, büszke lányos apukaként, szimpátiája jeléül keresztlányává fogadta valamennyit. A jelenség egy idő után önálló életre kelt, a felcseperedő keresztlányok hozták a barátnőiket, majd azok is a sajátjaikat, akikre szintén kiterjesztette keresztapai védelmét. A dolog persze csak jelképes, mindenki a keresztlánya, aki tehetséges, szép és okos. Ez aztán a nagy család

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!