Hétvége

2017.01.20. 19:30

Múltidézés ínyenceknek

Park Chan-wook azon kevés ázsiai rendező közé tartozik, akinek nyugaton is ismert a neve. Oldboy című mesterművével hívta fel magára a figyelmet, de dolgozott már Amerikában is.

Péter Zsombor

Park Chan-wook azon kevés ázsiai rendező közé tartozik, akinek nyugaton is ismert a neve. Oldboy című mesterművével hívta fel magára a figyelmet, de dolgozott már Amerikában is. A korrekt, de nem túl emlékezetes hollywoodi kitérő után most visszatért szülőhazájába és újra csúcsformában van.

Az 1930-as évek Koreájában járunk, ahol egy magát grófnak kiadó csaló felbérel egy tolvajlányt, hogy álljon szobalánynak egy dúsgazdag fiatal hölgyhöz, aki a romlott és erőszakos nagybátyjával él. Mindez egy terv része, a cél pedig természetesen a vagyon megszerzése. A tolvaj Sook-Hee (Kim Tae-ri) azonban egyre közelebb kerül úrnőjéhez, és gyengéd érzelmeket kezd táplálni iránta. Ez veszélyezteti a sikert, de a hatalmas kúriában sok sötét titokra fény derül.

A szobalány három részre osztható. Az elsőben megszületik a terv és megismerjük a karaktereket. A főszereplő egyértelműen Sook-Hee, akinek helyén van az esze, mégis naiv és képes elvakítani őt a saját kapzsisága. Végig abban a hitben vagyunk, hogy a tolvajlány, bár rendre meginog, s tényleg érez valamit úrnője iránt, kellően céltudatos és profi ahhoz, hogy ne gyengítsék el érzelmei. Az első felvonás egy frappáns csavarral zárul, ami teljesen más kontextusba helyezi a cselekményt, és átértékeli a karaktereket. A főszereplő kiléte is megváltozik, az úrnő, Hideko kisasszony (Kim Min-hee) kerül a középpontba, s mondhatni végigjárjuk ugyanazt az utat, csak az ő szemszögéből. Ez elsőre önismétlőnek hathat, de szó nincs róla, sőt itt indul be igazán a sztori. Újra és újra meglepő fordulatokba botlunk, és egy szerelmi sokszög közepén találjuk magunkat, ahol nem lehet tudni, mi lesz a következő lépés. Park hozza a szokásos formáját, remekül keveri a kártyákat.

A szobalány című dráma az 1930-as évek Koreájában játszódik

Egy romantikus szélhámosfilm körvonalazódik az első szegmens alapján, aztán ahogy egyre több információ lát napvilágot, úgy lavírozunk a kosztümös dráma és az erotikus thriller műfaja közt. Ehhez mérten nehéz behatárolni, mit is látunk. Park nem szokott mellébeszélni, kendőzetlenül ábrázolja az erőszakot és a szexualitást. Itt ez utóbbi kerül előtérbe, de a naturalizmus nem öncélú, a testiséget láttatni kell ahhoz, hogy a néző is részese legyen a kialakult érzelmi köteléknek. Aki erre érzékeny, néhányszor félre fog tekinteni. A szobalányt ügyes fordulatai teszik emlékezetessé, de kár lenne ennyivel elintézni érdemeit. A keleti kultúra mellett nem áll messze tőle a nyugati perspektíva sem, de a nemi szerepek ábrázolása és lélektana is aktuálissá teszi, a múltidéző felütés ellenére.

Két problémám volt a filmmel, az egyik, hogy néhol túlságosan komótos, a másik a befejezés. Egy ennyire erőteljes végjátékhoz hangsúlyosabb, markánsabb epilógus dukált volna. Ennek ellenére A szobalány remekmű, igazi ínyencség. A pazar színészi játékok, gyönyörű operatőri munka és hangzatos zene megdobja az első látásra egyszerűnek tűnő cselekményt. Park végig biztos kézzel dirigálja a filmet, nem fél merész lenni, stílusából adódóan pedig csak kapkodjuk a fejünket, miközben ő lazán váltogatja a zsánereket, és újabb csavarokkal nyűgöz le. Aki megcsömörlött már az álomgyártól és fogékony egy kis művészetre Ázsiából, az nem fog csalódni ebben az olykor bizarr szerelmi történetben.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!