Hírek

2014.01.25. 10:22

Nyolc órát várakoztak az utasok

Több, mint 8 órányi várakozás után indulhatott tovább péntek éjszaka Murakeresztúrról pótlóbuszokkal az a 40 utas, akiknek szerelvénye elakadt, mert a vasúti sínekre szakadt ágak megrongálták a felsővezetéket a falu és Gyékényes közti szakaszon.

Horváth-Balogh Attila

Az utasok Kaposvárra, illetve Pécsre utaztak volna, s abban a reményben szálltak a Szombathelyről Pécs felé tartó vonatra, hogy a pénteki hóvihar közepette biztosabban eljutnak úti céljukhoz, mintha autóval, vagy busszal próbáltak volna. Nos, tévedtek. Több, mint 8 órát kellett várakozniuk a murakeresztúri vasútállomás várójában, míg valakinek közülük eszébe nem jutott, hogy értesítse a katasztrófavédelmet, amely végül megszervezte az utazók továbbszállítását.

Fotó: Horváth-Balogh Attila

- Szombathely felől jövünk és Kaposvárra mennénk - tudtuk meg az egyik utastól, Péntek Gábortól, miközben a lenti LE-KO Kft. Rescue Különleges Műszaki Mentők vonatpótló buszára igyekezett, mely este 11 óra körül indult el. - Délután 3 óra 10 perc óta itt megállt az idő...

- Mi Nagykanizsáról indultunk és csak ide, Gyékényesre szerettünk volna menni - hallottuk Káló Daniellától, aki párjával, Hederics Dáviddal beszélgetett a váróban. - Azt hittük, hogy a hirtelen jött hóviharban szerencsésebb, ha a vasutat választjuk a közút helyett. Hát, nem jött be.

Máté László Bécsből indult el reggel és Murakeresztúron találkozott a magyar valósággal.

- Mielőtt bejöttünk volna a váróterembe, 6 órát vártunk a vonaton, hogy továbbmehessünk - árulta el. - Hogy mit szólok ehhez az egészhez? Sokan az utasok közül azt mondják, hogy a természetvédők is ludasak a dologban, hiszen nem engedik kivágni a vasútvonal közvetlen közelében álló, arra már szinte ráhajló fákat, lévén a Mura-mente tájvédelmi körzet. Azt gondolom, logikusan el kellene dönteni, hogy akkor most erdő legyen, vagy vasút. Másrészt egyszerű paraszti logikával is fel lehet fogni, hogy ha egyszer már  látszik, hogy dőlni akar a domboldal, akkor az előbb-utóbb be is következik.Más forrásból megtudtuk: a MÁV előbb csak egy speciális eszközt, rajta pedig két embert küldött a helyszínre, hogy takarítsák el a a leszakadt ágakat és javítsák ki a vezetékhibát. Hamar be kellett látniuk, hogy kevesen voltak a feladathoz.

- Mikor kiderült, hogy reggelig nem tudják kijavítani a hibát, a szerelvényt visszafordították Szombathelyre, elég sokan vissza is mentek vele - tudtuk meg Dobos István alezredestől, a Nagykanizsai Katasztrófavédelmi Kirendeltség vezetőjétől, aki a helyszínen tartózkodott kollégájával, Prepok Attila polgári védelmi felügyelővel, illetve Horváth Csabával, a LE-KO Kft. Rescue Különleges Műszaki Mentők vezetőjével.

- Akik itt maradtak, azok pedig busszal Kaposvárra mennek, illetve Gyékényesre, ahonnét immáron ismét vonattal tudnak továbbutazni Pécsre. Az utasok ellátását a helyiek végezték, mert minket sajnos, elég későn 21.30-kor értesítettek a történtekről, akkor tudtunk gondoskodni a mentesítő buszjáratok megszervezéséről. Megjegyzem, ez nem a mi feladatunk lett volna...

A murakeresztúri Mura-menti Szent Kereszt Egyesület tagjai saját bevallásuk szerint pusztán emberségből végezték az utasok élelemmel, itallal való ellátását.

- Tislerics Antaltól, az önkéntes tűzoltó egyesület elnökétől kapuk a jelzést az esetről, illetve arról, hogy szükség lenne segítségre - hallottuk az alkalmi szóvivőtől, Szabóné Kárász Zsuzsannától. - Meleg teát, almát, kekszet és nápolyit hoztunk, aminek láthatóan örültek az utasok. (Mi az, hogy örültek, azt már e sorok szerzője jegyzi csak meg, hogy akikkel beszélgetett, azok között nem volt olyan, aki kis híján imába ne foglalta volna a csapat tagjainak - Szabó Istvánnak, Koósz Miklósnak és feleségeiknek - nevét...) Örömmel jöttünk, mert miért ne tehetnénk meg ennyit bajba jutott embertársainkért?!

Kérdésünkre a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatóságától az alábbi választ kaptuk:

"A MÁV-START Zrt. szakemberei pénteken az események felmérése után, amikor egyértelművé vált, hogy a helyreállítás hosszabb időt vesz igénybe, azonnal felkeresték a környező Volán társaságokat vonatpótló autóbuszok rendelése céljából. Sajnos, nem volt lehetséges a járművek biztosítása, mert az időjárás okozta problémák kapacitáshiányt okoztak. Ezzel párhuzamosan a környező magánvállalkozókat is keresték a vasúttársaság munkatársai, akik közül egy cég tudta vállalni két darab vonatpótló busz kiállítását Kaposvárról. Az útviszonyok végül ellehetetlenítették ennek a két járműnek is a használatát, mert az egyik busz az úton keresztbe fordult kamion miatt vesztegelt, a kerülő útirányon közlekedő autóbusz pedig árokba csúszott. A MÁV-START Üzemirányító Központjában dolgozó kollégái a későbbiekben is igyekeztek vonatpótló autóbuszokat rendelni, de nem lehetett igénybe venni a szolgáltatást továbbra sem a fent említett okok miatt. Végül a Katasztrófavédelem segítségével sikerült négy darab autóbuszt kiállítani Nagykanizsa – Murakeresztúr - Gyékényes viszonylatban, amely járművek el tudták szállítani az utasokat. A kidőlt fák okozta felsővezetéki zavartatást január 25-én 15:21-kor tudták elhárítani a szakemberek, ezt követően indulhatott el a vasúti forgalom.

A vasúttársaság minden alkalommal megvizsgálja annak a lehetőségét, hogy hosszabb ideig megállni kényszerült vonatok esetében milyen módon tudná a várakozó utasok helyzetét megkönnyíteni. Minden esetben például megtörténik az ásványvíz biztosítására történő intézkedés is, amit azonban gyakran meghiúsíthat a vonat pillanatnyi helyzete, elhelyezkedése, mert előfordul, hogy nem közelíthető meg biztonságosan a szerelvény. A vasúttársaságnak sajnos nincs lehetősége meleg ital elkészítésére és kiszállítására, így a pénteken történt esetben a Katasztrófavédelem segítségét kérte annak érdekében, hogy az időjárás okozta felsővezeték szakadás miatt kialakult várakozási idő alatt utasai számára forró ital és étel a rendelkezésére állhasson. A MÁV-START Zrt. ezúton is elnézését kéri utasainak, akiknek várakozniuk kellett az időjárás okozta események miatt.

- Háttérinformációk a szervező munkáról, amikor előre nem várt esemény következik be a vasúti hálózaton:

Általánosságban elmondható, hogy abban az esetben, ha bármilyen nem várt körülmény miatt megállni kényszerül egy vonat, a vonat személyzete azonnal értesíti a MÁV-START Üzemirányító Központját. (Természetesen, a szakemberek a központban nyomon követik az összes szerelvény pillanatnyi helyzetét, így azonnal látják, ha egy vonat valahol a menetrendtől eltérően megáll.) A központban, ahol éjjel-nappali ügyelet működik, azonnal megteszik a szükséges intézkedéseket. Ez azt jelenti, hogy haladéktalanul megszervezik a vonatok további közlekedését, például a többi úton lévő vonatot úgy kell irányítani, hogy az éppen várakozó szerelvényt elkerüljék.

Az adott szituációhoz alkalmazkodva, melyből már megközelítőleg lehet tudni, hogy mennyi ideig várakozik az adott vonat, megszervezi (amennyiben lehetséges) az Üzemirányítási Központ az utasok továbbszállítást is. A továbbszállítás történhet egy másik vonattal, de történhet vonatpótló autóbusszal is, attól függően, hogy melyik változat a megvalósítható. Minden esetben, az utasok biztonsága a legfontosabb, hiszen a vonat aktuális tartózkodási helyét kell figyelembe venni a szervezéskor. Előfordulhatnak olyan esetek is, amikor megközelíthetetlen helyen áll meg a vonat, ilyen esetben a vonatpótló autóbuszok igénybevétele nem lehetséges, vagy járhatatlan a közút, ami szintén akadálya a buszok használatának. Kialakulhat olyan helyzet is, amikor másik szerelvényt sem lehet igénybe venni, és meg kell sajnos várni, amíg az adott vonat tovább mehet. Ha lehetséges a vonatpótló autóbusz igénybevétele, akkor a MÁV-START Üzemirányító Központjából megkeresik a környék autóbuszokat üzemeltető társaságait, és az elszállítandó utasok számához, illetve a buszok esetében a szabad kapacitáshoz alkalmazkodva rendeli meg a járműveket a MÁV-START. Sajnos, előre nem rendelkezik lefoglalt buszokkal a vasúttársaság, hiszen azok az események, melyekhez váratlanul szükséges buszt vagy buszokat biztosítani, előre nem látható időpontokban és helyszíneken következnek be, továbbá sokszor adódik olyan eset is, hogy nem tudnak a szolgáltatók vonatpótló autóbuszt biztosítani. Természetesen, ha például egy vágányzár miatt kell a vasúti közlekedést helyettesíteni autóbuszokkal, akkor azt jó előre megszervezik és egyeztetik a szakmai kollégák.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!