2017.09.07. 17:35
Együtt másfél száz évnél idősebbek-veterán motorok
ZALAEGERSZEG A megvásárlásakor is 41 éves volt az a 350 köbcentis Méray JAP motorkerékpár, ami azután még 32 évet várt, hogy járóképessé váljon.
A tiszteletet parancsoló korú kétkerekűvel 13 évvel fiatalabb gazdája, a 73 éves Litauszki Pál jött el Szarvasról a veterán autók és motorok a legutóbbi zalai találkozójára.
Emellett a képzeletbeli Litauszki-istállóban ott áll a Méray Puch 200 köbcentis változata 1936-ból és a Pannónia TL első szériás, 1954-ben gyártott, keskeny üléses példánya, valamint az olasz Moto Guzzi 1939-ben katonai célokra gyártott 500 köbcentiméteres, egy fekvőhengerű motorkerékpárja is. Ezeken kívül felújításra vár a DKW 1927-es kiadású E 250-es példánya és ugyanennek a márkának az egy évvel fiatalabb, 300-as modellje.
Ilyen bevezető után kértük Litauszki Pált a 350 köbcentis Méray JAP bemutatására.
- Autószerelőként dolgoztam nyugdíjazásomig, egy asztalosmestertől vettem ezt a motort még 1972-ben, akkor már nem volt forgalmija. Nem álltam neki a felújításnak, amíg nyugdíjba nem mentem 2004-ben - mesélte. - Nem akartam addig szétszedni, mert nem volt hozzá megfelelő helyem és féltem, ha ide-oda pakolom, elveszik valamelyik alkatrésze - magyarázta. A teljes felújítással két és fél évet töltött Litauszki Pál. Ahogy elmondta, egyedül a hátsó lámpát kellett cserélni, illetve az első lámpatestet utángyártottra.
Az állóhengeres, nyomórudas vezérlésű, oldalt szelepelt, angol gyártmányú négyütemű JAP motor 17 lóerőt ad le, az egy hengerből adódó rázkódást a főtengelyre illesztett testes teli lendkerék igyekszik kisimítani.
A kis méretű hűtőbordák miatt a meleg időjárást nem igazán kedvelő motor öntöttvas zsákhengerében alumínium dugattyú jár le-föl, a kenést központi olajozás látja el. Az első kerék úton tartását egy spirálrugóra és dörzsellenállású lengéscsillapítóra bízták. A hátsó kerék merev villája miatt az utasok kényelméről az önálló nyergek két-két spirál rugója gondoskodik. A levegőt olajozott drótpogácsán átszűrve kapja a motor, a gyújtás szikrájához Bosch dinamó töltötte akkumulátor biztosítja az energiát. A sebességváltó három fokozatát kézzel lehet kapcsolni a benzintartály melletti karral. A motorfordulathoz, terheléshez igazodva a vezető szabályozza a kormányról az előgyújtást. Ezt holtpontra állítva és a dekompresszor szelep megnyitásával a berúgókaros indítás nem ördöngösség.
Érdemes annyit tudni, hogy Méray-Horváth Lóránd és öccse, Endre voltak az elsők Magyarországon, akik iparszerűen gyártottak motorkerékpárokat. A Méray cég 1923-1948 között létezett, fuvarozással is foglalkozott.
A teljes felújítással két és fél évet töltött Litauszki Pál. Az állóhengeres, nyomórudas vezérlésű, oldalt szelepelt, angol gyártmányú négyütemű JAP motor 17 lóerőt ad le Fotó: A szerző
A meleg időjárást nem igazán kedveli a zsákhengeres erőforrás