Hírek

2017.02.20. 20:10

A bántalmazások alig harminc-negyven százalékáról számolnak csak be a gyerekek

Zalalövő - "Az általunk elvégzett kutatások egyértelműen megmutatták, hogy a bántalmazás és az erőszak mind az iskolában, mind a családon belül jelen van a mai magyar társadalomban. Az már más kérdés, hogy ezek milyen százalékban, és mi módon kerülnek nyilvánosságra."

Gyuricza Ferenc

Dr. Egri Tímea mesteroktató mondta mindezt lapunknak egy közelmúltban tartott zalalövői szakmai konferencia apropóján. A mesteroktató a budapesti Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karának tudományos segédmunkatársaként éveken át végzett felméréseket és vizsgálatokat az említett témakörben, s ezek eredményeit hasznosítva próbál útmutatást adni a pedagógusok számára.

- A gyakorló pedagógusok számára igen komoly problémát okoz az a generációs változás, ami az utóbbi években végbement - magyarázta dr. Egri Tímea. - Ezen elsősorban a kommunikációs gátak felszabadulását, illetve a stílusok megváltozását értjük. A szakmájukat régebb óta gyakorló pedagógusokat többnyire sokként érik az olyan változások, amelyek a pedagógiai-pszichológiai tanulmányaik során szerzett ismereteikhez vagy a pályakezdésükkor jelentkező tapasztalataikhoz képest jelentkeznek. E változások azonban a mai társadalmunk elkerülhetetlen velejárói. Gondoljunk csak bele, hogy míg néhány évtizede az otthont ábrázoló fotón általában egy asztal mellett ülve és közösen étkezve vagy éppen egymással beszélgetve voltak láthatóak a szülők és a gyerekek, addig ma egy ugyanilyen fotó már szinte elképzelhetetlen. Még ha le is ülnek együtt a családtagok, majdnem bizonyos, hogy a közös beszélgetés helyett mindenkinek a kezében mobiltelefon lenne.

Dr. Egri Tímea mesteroktató

Dr. Egri Tímea hozzátette: ezzel nem a technikai fejlődés ellen emeli fel a szavát, mert a mobiltelefonnak vannak kifejezetten hasznos funkciói is, az applikációi révén akár még a tehetséggondozáshoz vagy a felzárkóztatáshoz is segítséget nyújthat. A probléma inkább abban rejlik, ha a családmodell változásával a társadalmi szabályok fellazulása, a deviáns viselkedési formák elterjedése jár együtt.

- Három éve az ELTE végzett egy kutatást, amelynek az volt a célja, hogy megmutassa, mit gondolnak az emberek a család fogalmáról, és ezzel szemben mi a valóság - folytatta dr. Egri Tímea. - Ez egy nem reprezentatív, de nagyon széles társadalmi rétegeket elérő, nemtől, kortól, az iskolai végzettségtől és anyagi helyzettől független felmérés volt. A vizsgálat szépen kimutatta, hogy a résztvevők nemcsak a klasszikus családmodellt tartják az ideálisnak, de annak a legfontosabb funkcióival, például az apa védelmező szerepével is tisztában vannak. Ehhez képest viszont a válaszadók közel negyven százaléka nyilatkozott csak úgy, hogy a klasszikus családmodell alapján élnek. A realitás tehát az, hogy ma a gyerekek többsége csonka családban nő fel vagy olyan párkapcsolatban, ahol a házasság nem divat.

A gyerekek nagy része nem számol be a családon belüli vagy iskolai erőszakról. Ennek a félelem és a szégyenérzet is oka lehet - állítják a téma szakértői és kutatói. Képünk illusztráció Fotó: Shutterstock, A szerző

Dr. Egri Tímea szólt arról is, hogy bár a két jelenség között nem mutatható ki s nincs is ok-okozati összefüggés, de a családon belüli és az iskolai erőszak is egyre inkább jelen van napjaink társadalmában. Még akkor is, ha igen nagy a látencia, vagyis az esetek jelentős része nem válik ismertté. Pontos adatok sem a családon belüli, sem az iskolai erőszak nagyságrendjéről nincsenek, itt is a saját kutatásaikra tudnak hagyatkozni. Dr. Egri Tímea szerint azért lenne fontos ennek mértékéről megbízható számokkal rendelkezni, mert a látencia mellett azzal is szembesülni kell, hogy bizonyos kirívó eseteket a média felnagyít. Egyetlen példát említ: néhány esztendeje volt egy nagy port felvert eset, egy diák konyhakéssel támadt saját testnevelő tanárára. A bulvársajtó úgy tálalta a történeteket, hogy a diákot tették felelőssé mindenért, közben viszont kiderült, hogy a tanulót éveken át bántalmazta verbálisan a tanára.

- Ahogy a családon belüli, úgy az iskolai bántalmazások nagyságrendjét is nehéz pontosan mérni - sorolta tovább a mesteroktató. - Ennek is számos oka lehet, a szégyenérzet éppúgy, mint a félelem, de arra is számos példa van, hogy a gyerekek a bántalmazást játéknak fogják fel, azt gondolják, hogy a konfliktus megoldásának egyik eszköze, holott valójában durva erőszak rejlik mögötte. Amikor viszont arra a kérdésre adtak választ, hogy az őket ért erőszakos cselekményeknek hány százalékáról számoltak be az osztályfőnöküknek, aki a tanáraik közül vélelmezhetően a legközelebb áll hozzájuk, mindössze harminc-negyven százalékot említettek. Ez már egy jó kiindulási alap lehet ahhoz, hogy az esetek valós számáról legyen fogalmunk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!