Hírek

2016.06.23. 06:15

A szovjet veterán

Nagykanizsa-Korpavár - A szovjet ipar legendás motorkerékpár-márkája, az IZS egy példányát újította fel Horváth Tamás. A gép sebességmérő órája 140 kilométer/óráig mér _ mint azt a ruszki csoda gazdájától megtudtuk, ez azért barokkos túlzás, de az IZS férfias gép volt, annyi bizonyos.

Horváth-Balogh Attila

Hogy miért is? Edzett tenyér és ujjak kellettek ahhoz, hogy valaki egyáltalán csak a kuplungolásig eljusson, azt ugyanis e sorok szerzője is tanúsíthatja, hogy igen nagy erőfeszítés kell a tengelykapcsolót vezérlő, kormányról működtethető bowdenek mozgatásához. S ha már az ember elindult, meg is kellett tartani a mázsánál is nehezebb monstrumot. Az IZS még ma is jóvágásúnak mondható,  ami talán annak is köszönhető, hogy a szovjetek egy német márkáról _ mai kifejezéssel élve _ koppintották. Háborús jóvátételként vitték Izsevszkbe a német DKW-gyár gépeit, melyek mintájára 1946-ban IZS 350 néven kezdődött a DKW NZ 350/1 gyártása. Többféle modellváltozat készült a következő évtizedekben, az utolsót, az IZS 56-ot egy új modell követte 1962-ben, amely már Planéta néven került forgalomba. Hozzánk a Planéta 5-ből érkezett szállítmány utoljára, 1990-ben.

Fotó: Gergely Szilárd

Ennek a motornak a pontos típusa IZS 56, egy ismerősömtől kaptam, hogy újítsam fel - hallottuk Horváth Tamástól. - 1961-ben gyártották, teljes restauráción esett át. Ez azt jelenti, hogy nem csak a vázat, a motort és a futóművet, illetve a krómozott alkatrészeket újítottam fel, hanem még új gumiabroncsokat, pedálgumikat is hozattam rá Oroszországból. Érdekességként megemlíteném, hogy a motor 1961-ben 22 ezer forintba került, ami elég borsos összegnek számított, figyelembe véve az akkori, 1000-1200 forintos havi fizetéseket. Nagyon jó volt a motorja, az valóban egy az egyben DKW-koppintás, 14 lóerős és 350 köbcentis. A szovjetek ebben egyébként igen jók voltak (pont, mint a kínaiak), megvettek valamit, ami tetszett nekik, szétszedték apró alkatrészeire és az egészet lemásolták úgy, ahogy van. A motorkerékpár rendkívül robusztusra és megbízhatóra sikeredett, semmi gond nem volt vele, csak hajtani kellett. Szerelni is egyszerű _ a szovjet úgy csinálta meg, hogy működjön. Az autó- és  motorgyárak nem voltak versenyben az európai márkákkal se szépségben, se teljesítményben. Csináltak hát például egy ilyen, rendkívül nyomatékos motort, ami ronda, de nagyon megbízható. Százhatvan kilogramm a tömege, tehát igazi orosz nagyvas.

Horváth Tamás kérdésünkre, hogy az IZS-gyár létezik-e még, azt mondta, nincs róla információja, de ahogy a Lada feltámadt, ugyanúgy bármi megtörténhet az IZS-zsel is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!