Az életre készíti fel őket - Az érettségi feltétele az 50 órás önkéntes munka

2015. február 01., 07:14 szerző: Horváth-Balogh Attila, Jóna István
komment
Nagykanizsa, Zalaegerszeg - A megújult Nemzeti Alaptanterv előírásának megfelelően az érettségi bizonyítvány kiadásának feltétele, hogy a középiskolás diákok 50 órás, az önkéntességre nevelő közösségi szolgálaton vegyenek részt. A lehetőségek tárháza meglehetősen széles, az persze más kérdés, hogy maguk a diákok mennyire tartják hasznosnak az új módit.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

- Többféle lehetőség közül lehetett választani, hogy hol teljesítjük a szolgálatot, mehettünk a kórházba, a zeneiskolába, kulturális intézményekbe, az állatmenhelyre, a tűzoltóságra, de például a Halis István Városi Könyvtárba is - hallottuk Mudry Dorottya Annától, a nagykanizsai Batthyány Lajos Gimnázium 9-dikes diákjától, aki a bibliotéka mellett döntött. - Én most a 23. óránál tartok az ötvenből, tehát van még hátra bőven. Dorka azt mondta: szeret a könyvtárban tevékenykedni, de úgy érzi, maga a szolgálat a tanulás amúgy is szűkre szabott idejéből vesz el.

- Egyetlen pozitívuma, hogy visszaszoktatott a könyvtárba, mert az utóbbi időben már ritkábban jöttem, inkább saját könyveket olvastam - folytatta. - Viszont elveszi az időt a tanulástól és a magánélettől is, mert van, aki zeneiskolába is jár, más nyelvet tanul, szóval, a tanórákon kívül is akad bőven elfoglaltság. De ha már mindenhogyan meg kell csinálni, akkor jobb az elején túl lenni rajta, mert már a 11. évfolyam is elég zűrös, legalábbis, ami a tanulást illeti.

Társa, a szintén a könyvtárban „dolgozó" Benczik Marcell a dr. Mező Ferenc Gimnázium 11-dikese, neki azonban tetszik a közösségi szolgálat, amiből egy keveset a Nagykanizsai Tűzoltó-parancsnokságon teljesített.

- Az az igazság, hogy engem mindig is vonzott a könyvek világa és még most is vonz, a későbbiekben azt hiszem, szívesen dolgoznék könyvtárosként, de még inkább foglalkoznék írással - magyarázta. - Egy pályázaton már sikerült is közönségdíjat elérnem az egyik regényemmel. Itt segítek a gyermekkönyvtári részlegekben a kisebbeknek választani, keresni, társasjátékot játszottam velük...

W. Kovács Ágnes, Benczik Marcell és Mudry Dorottya Anna a nagykanizsai Halis István Városi Könyvtárban. Fotó: Gergely Szilárd

Azt már W. Kovács Ágnestől, a bibliotékában közösségi szolgálatot teljesítő fiatalok munkáját irányító könyvtárostól tudtuk meg: tavaly február óta körülbelül 50 diákjuk volt, többen közülük már le is tudták ezt az előírást. Most 15-20 fiatal tevékenykedik náluk. Van, aki csak a nyári szünetben jön, de akadnak jó páran - köztük Marci is -, akik mindennap jönnek.

- Úgy látjuk, partnereink ebben az ügyben a város középiskolái, folyamatos a kapcsolattartás az intézményekkel - árulta el. - Sokféle feladatot tudunk kínálni a fiataloknak: például segíthetnek a könyvek polcokra való visszasorolásában, a jelzetek felragasztásában, a katalógushasználatban, tudnak könyvet ajánlani a kortársaiknak, közreműködhetnek a könyvtár népszerűsítésében, szórólapozásban, illetve az egyes ünnepek előtt a gyermekkönyvtári részleg díszítésében.

És mint azt W. Kovács Ágnes hangsúlyozta: a fiataloknak nagy szerepük lehet a könyvtár kedvelt olvasásnépszerűsítő programja, az AZOLO internetes oldalának ajánlott olvasmányokhoz kapcsolódó kvízkérdéseinek bővítésében is.

A Zala Megyei Kórházban már a bevezetést követően jelentkeztek diákok. Látogatásomkor négy diáklány volt beosztva a Deák Széchenyi Szakközépiskolából, az egészségügyi intézmény két osztályán.

- A tapasztalatok eddig kedvezőek, mondhatni jók - tájékoztatott dr. Bujtorné Kölkedi Ibolya, kórházi koordinátor. Az első, 2013/14-es tanévben 110 diák jött, hat intézményből, idén a számuk 71. Számukra 10 osztályt nyitottuk meg, olyanokat ahol nincsenek semmilyen veszélyforrásnak kitéve és biztonságban tölthetik le a szolgálatukat.

- Tulajdonképpen az volt a célunk, hogy megismertessük a diákokkal az intézmény működését. Fejlesszük az empátia készségüket és rámutassunk, hogy ez jó nekik. Többek lesznek tőle és az önértékelésük is növekszik. A másik nem titkolt szándékunk volt, hogy itt eldőlhet, hogy ezt a pályát választják-e, vagy az itt látottak eltántorítják az egészségügybe vágyókat. A diákok kitöltenek egy űrt, mivel az ápolók kevesen vannak. Amit várunk tőlük, hogy figyeljenek a betegekre, beszélgessenek velük és segítsenek a napi munkában. Nem mellesleg addig a nővérek el tudnak végezni rengeteg munkát és nem úsznak el a műszakukban.

A zalaegerszegi kórházban Cséber Klaudia Németh Dóra és Becze Boglárka önkéntesként segítik a nővérek munkáját. Fotó: Jóna István

A kettes belgyógyászaton, Zsohár Hajnalkával, 11 es évfolyamos (17 éves) diáklánnyal találkozunk.

- Azért a kórházat választottam, mert szeretnék az egészségügyben dolgozni, az orvosi pálya érdekel. Kíváncsi voltam, milyen a kórházi munka, így betekinthetek a hétköznapokba is. A 2-es belgyógyászaton voltam eddig, ami nagyon tetszett. Segítek a vacsoraosztásnál, sétálok a betegekkel, vagy csak az ágyuk mellé ülök és meghallgatom őket.

Arra a kérdésre, hogy mennyire érzi tehernek a közösségi szolgálatot, határozott nemmel válaszolt és hozzátette, hogy hasznosnak tartja, mert a munkahelyhez hasonlít és tapasztaltabbá teszi őt. Másrészről a suli mellett egy kicsit tehernek is érzi,de megtanulta okosan beosztani az idejét és így gyorsan eltelik az előírt idő.

A gyermekosztályon három középiskolás lánnyal találkozunk. Németh Dóra, Cséber Klaudia és Becze Boglárka összeszokott csapatot alkotnak. Segítenek vérnyomást mérni, ágyazni, kisbabát etetni és pelenkázni, rendszeresen ők készítik a kis betegek uzsonnáját. Egybennhangzóan kijelentik, hogy a szolgálat nagyon jó dolog, nevelő hatása van és az életre készíti fel őket. Mindhárman gyerekekkel foglalkoznának a későbbiekben és ehhez remek tapasztalatokat szereztek az itt töltött időben.

Búcsúzóul dr. Bujtorné Kölkedi Ibolya elmondta, hogy szigorú szabályoknak kell megfelelni a fiataloknak az intézményben és sokan már az első alkalmak egyike után váltanak. Átlagban 15-20 órát töltenek a kórházban, a többi órát máshol teljesítik. Minden iskolában van koordinátor, egy tanár, akivel folyamatosan kapcsolatban vannak. Együtt figyelik a tanulók munkáját, elemzik a tapasztalatokat.

Horváth-Balogh Attila, Jóna István

2015. február 01., 07:14 szerző: Horváth-Balogh Attila, Jóna István

Hozzászólások

Részletes műsor

loader image

Műsorok betöltése...