Hírek

2017.04.12. 14:08

Húsvéti ellenőrzés - A legtöbb gond az akciós árfeltüntetésekkel volt

Zalaegerszeg – Az ünnepek előtti hetekben megkezdődött a fogyasztóvédelem húsvéti ellenőrzés-sorozata. Még két nap, csütörtökön és szombaton lesz mód a nagyobb kereskedelmi egységekben a vásárlásra.

Hajdu Péter

Az eddigi tapasztalatokról érdeklődtünk, és arról, hogy mire ügyeljen a vásárló dr. Molnár Sándortól, a Zalaegerszegi Járási Hivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztály fogyasztóvédelmi osztályvezetőjétől.

– Elsősorban azokra a területekre összpontosítanak a kollégáink, ahol a vásárlóerő zöme megjelenik, tehát a bevásárló központokban, áruházakban, piacokon folyamatosak az ellenőrzések. A fogyasztóvédelmi osztály legfőbb célja ebben az időszakban a vásárlók vagyoni érdekeinek védelme, a megkárosításukhoz, megtévesztésükhöz vezető árfeltüntetési és áralkalmazási szabálytalanságok felderítése – mondta az osztályvezető.

Közölte továbbá, hogy az ünnep előtti ellenőrzések során a húsvéthoz kapcsolódó termékekből – kalács, csokoládé figurák, sonkák – mintákat is vettek.

Dr. Molnár Sándor: Tűnjön fel az embereknek a „túl szép, hogy igaz legyen” típusú ajánlat

Fotó: Pezzetta Umberto

A fogyasztóvédelem ez esetekben azt ellenőrizte, hogy a termék címkéjén feltüntetett információk kielégítik-e a követelményeket, illetve megfelelnek-e a valóságnak. E tekintetben, mint a szakember elmondta, kevés szabálytalanságot tapasztaltak, az áruk minőségével kapcsolatos problémák a tavalyihoz képest csökkentek.

– Ezzel szemben az árfeltüntetés szempontjából negatív tendenciát tapasztaltunk. Ebben a vonatkozásban az elmúlt időszakhoz képest sokkal magasabb arányú a jogsértések száma. A zalai fogyasztóvédelmi felügyelők szinte minden ellenőrzés során tapasztaltak tisztességtelen kereskedelmi magatartásból származó jogsértéseket. A vásárlói megkárosítások a legtöbb esetben abból fakadtak, hogy a terméket a pénztárnál nem az eladótérben feltüntetett áron adták. Elsősorban az akciós termékekről van szó, amiket a meghirdetett árnál drágábban értékesítettek. Ez például abból következett, hogy az akciós időszak lejártát követően is kinn maradt az akciós ár – említette a kirívó példákat, továbbá az is előfordult, hogy az adott termékre vonatkozó egységárat nem írták ki. Dr. Molnár Sándor felhívta a figyelmet, hogy ha akciós terméket vásárol valaki, a pénztárnál ellenőrizze a blokkon, hogy az eladótérben feltüntetett árat alkalmazzák-e.

Az osztályvezető kitért még arra is, hogy egyre több panasz érkezett az elektronikus vásárlásokkal kapcsolatban. Ez esetben nagyon fontos, hogy a 14 napon belüli elállási jog gyakorlását csak megbízható webáruház esetében tudják érvényesíteni. Külföldi online áruház és a közösségi médián keresztüli vásárlás esetén a vásárlói jogok érvényesítése nehéz, sok esetben azt sem lehet tisztázni, hogy a vásárló kivel kötött szerződést. Ugyancsak nagy óvatosságra intett az árubemutatók, egészségügyi szűrések, lakásfelújítási ajánlatok alkalmával felkínált árakkal, szerződésekkel kapcsolatban. Mint elmondta, ilyen alkalmakkor tűnjön fel az embereknek a „túl szép, hogy igaz legyen” típusú ajánlat. Az esetek többségében a látszat ellenére a valós piaci értékhez képest túlárazott termékre igyekeznek rábeszélni a vevőt, vagy félrevezető egészségügyi vizsgálati eredménnyel ijesztenek rá az időskorúakra, hogy az egészségük érdekében szükséges megvenniük vagy bérelniük az adott készüléket. Mint mondta, az ilyen szerződés aláírása előtt minden esetben kérjenek tanácsot a fogyasztóvédelemtől.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!