Hírek

2016.05.04. 11:44

Jászberényi József szerint a szenior oktatás a demokrácia iskolája

A Zalaegerszegen zajló szenior akadémián előadó volt Jászberényi József, a 16 éve működő Zsigmond Király Főiskola felnőttképzési igazgatója, és az ott 2009-ben létrehozott Gerontoedukációs Kutatóközpont igazgatója. - Előadásának címében szerepel egy különös szó, az ageizmus (ejtsd: édzsizmus), arra kérem, magyarázza meg, mit is jelent ez!

Matyovszky Márta

- A szó maga angol eredetű, age annyit jelent, hogy kor. 1968-ban R. N. Butler amerikai pszichiáter alkotta meg az ageizmus szakkifejezést, és úgy definiálhatjuk, hogy az idős emberek sztereotip megítélése, illetve diszkriminációja, csupán azért, mert idősek. Tudomásom szerint csak 1995-ben bukkant fel a magyar szakirodalomban e kifejezés. Dr. Iván László és Dr. Boga Bálint foglalkozott ezzel a területtel, de társadalmi szinten nem sikerült tudatosítani ezt a problémát.

- Mikor és miért veszítette el presztizsét az idős korosztály?

- Ezzel kapcsolatban egy amerikai pszichológus, Nelson D. Todd 2005-ben közzétett tanulmányára utalok, mely arról szólt, hogy a nyugati civilizációban a szeniorok vezető szerepe két oknál fogva szorult hátrább. Az egyik ok a könyvnyomtatás megjelenése, aminek következtében a településtörténészi szerep, a szájhagyomány jelentőségét vesztette. A másik a kapitalizálódás folyamata, amikor is a fiatalok a városokba költöztek, dolgozni kezdtek és úgy tekintettek az idősekre, mint valamilyen fajta másodlagos szereplőkre a társadalomban. Magam ennek a jelenségnek az okát a háromgenerációs nagycsalád felbomlásában látom, amelyben a szerepek minden korosztályra nézve jól kialakítottak voltak. Ahogy a 18-19. században szétrobban ez az európai civilizációban, úgy veszíti el az idős személy a pozitív megítélését. A hátrányos megítélés egyébként létezett minden korszakban, csak nem volt domináns.

Jászberényi József: - Magyarországon az idősek túlnyomó többsége nem él stabil anyagi helyzetben, ennek következtében teljesen kiszolgáltatottak annak a társadalmi közegnek, ami körülveszi őket

- Nincs is jelentősége az anyagi helyzetnek e vonatkozásban?

- A stabil anyagi helyzet segíthet abban az értelemben, hogy bár az ilyen helyzetű időseket is éri diszkrimináció, de függetleníteni tudják magukat annak következményeitől. A nagy probléma az, hogy Magyarországon az idősek túlnyomó többsége nem él stabil anyagi helyzetben, ennek következtében teljesen kiszolgáltatottak annak a társadalmi közegnek, ami körülveszi őket. Az Alaptörvényben szerepel az, hogy az idős embert nem lehet kora alapján diszkriminálni, ettől függetlenül nap mint nap történnek ilyen diszkriminációs esetek: a családon belül, az egészségügy területén, a médiában, a hivatalokban, a munkavállalás területén, az utcán - nagyon széles a paletta. Ez ellen védekeznünk csak tudatos életmóddal lehet, amikor már fiatalon felkészülünk arra, hogy mi várhat ránk idősebbként.

- Hogy válhatunk tudatossá?

- Erre a szenior akadémiák adnak lehetőséget, melyek az aktív időskor európai uniós koncepciója jegyében arról szólnak, hogy tegyük magunkat egyenjogúvá és egyenrangúvá. A szenior akadémia más, mint egy szabadegyetem. Egy nemzetközi szakma, amit idehaza a mi intézményünkben tanítunk. Ez az aktív időskor eu-s koncepciója jegyében megfogalmazódott stúdiumokat jelenti, amiknek az a lényege, hogy az idős embert a társadalom teljes jogú polgárává teszik. Mondok oktatási témákat: fogyasztóvédelem, önkéntes képzés, jogi ügyekben milyen csapdák vannak, geopolitikai képzés, hogy el tudjuk magunkat helyezni a világban, mire vigyázzunk az interneten, stb. Olyan típusú zsetont adunk ezzel a képzéssel, mellyel az idős személy a társadalomban abszolút kézenfekvően és hasznosan élhet. Például említem egy eu-s projektünket Zuglóval, aminek keretében 20-20 szeniort képeztünk ki önkéntesnek. Ennek van rendes tananyaga, ez egy szakterület, amit át lehet venni, meg lehet tanulni: mit jelent szenior önkéntesnek lenni jogilag, különböző területeken dolgozva, milyen feladatok, milyen kötelességek vannak ezzel kapcsolatban, és a képzés után közintézmények tudják őket alkalmazni.

- Ön Budapesten és a környéki nagyobb településeken tanítja az időseket. Mi ad örömöt ebben a munkában?

- A szenior oktatás a demokrácia iskolája. Nem az a forma, hogy nagy előadásokat tartunk, ahol nem is mernek hozzászólni a hallgatók. Alapvetően egy konzultációs, kis tanulóközönség számára zajló oktatás, ahol mindenki tanul egymástól. Nekem tanári diplomám is van, és ennek keretében tapasztaltam - bár négy gyermekem van - milyen nehéz a fiatal korosztályt tanárként megszólítani. Másképp kell velük kommunikálni, kicsit le kell egyszerűsíteni mindent. Az idősekkel pedig az a fantasztikus, hogy minden utalást, hivatkozást, poént értenek és élveznek. Klasszikusan diszkriminatív Magyarországon az a gondolat, hogy az idősek oktatása tulajdonképpen valamiféle fitten tartásról szól. Az idős ember sokkal jobb felfogóképességgel, jobb tanulási képességekkel rendelkezik, mint egy középkorú, vagy egy fiatal, a tapasztalatai jóvoltából. Az hogy az agy működése időnként egy picit lassabb, vagy a demencia állapotába belépve kicsit romlik, az ellen nagyon sokat lehet tenni.

- Azt mondja, hogy időseket tanítani jó?

- Az a legjobb szerintem, nem véletlenül csinálom ezt. Tapintható a szeretet, ami körülveszi az embert. Az idős ember nem csak tanulni szeret, hanem nagyon megszereti azt a tanárt, aki tanítja. A szenior képzésben évek óta járnak egy-egy tanárhoz a hallgatók, szinte mindegy, hogy mit tanít, mert azt mondják, hogy ahhoz a tanárhoz szívesen jövök. Emberi, érzelmi, baráti kötődések alakulnak ki. A legjobb az, amikor kap az ember egy emailt, azzal a szöveggel, hogy tanár úr, köszönöm szépen, hogy a kreatív írás órán gyakoroltuk az önéletrajzírást, mert beadtam az önéletrajzomat, és felvettek egy céghez ügyintézőnek. Ez igazi öröm, ezért hiszek abban, hogy a munkaerőpiacra, a közösségbe vissza lehet segíteni az izolált idős embereket.

- Mennyi idős a legidősebb tanítványa?

- Ó, 92 éves hallgatónk is van ebben a rendszerben, de a legaktívabbak között említeném azt a 87 éves hölgyet, aki magyartanár volt, lejegyzeteli az előadást, és email-ben átküldi nekem.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!