Hírek

2017.07.21. 16:35

A pedagógus-életpályamodell legnagyobb nyertesei a gyermekek

NAGYKANIZSA, ZALAKAROS A megyéből két általános iskolát vezető pedagógus szerzett először köznevelési mestervezető diplomát.

Benedek Bálint

Szabó Erzsébet, a kanizsai Hevesi iskola és Grófné Csatos Andrea, a fürdővárosi iskola igazgatója az oklevél birtokában sokkal felkészültebben vághatnak neki a szeptemberi tanévnek.

- Az motivált, hogy a vezetői feladataimat felfrissítsem, hiszen az évek során megkophattak, a képzés olyan sokszínű tudásanyagot biztosított, amely magabiztossá tett - fogalmazott Grófné Csatos Andrea, aki öt éve vezeti a zalakarosi Móra iskolát. - A megszerzett tudásanyag segítséget nyújt a folyamatosan változó rendszerhez, sőt sikeres vezetői teljesítményt megerősítő, támogató ismeretekkel, tudással és új kompetenciákkal vértezte fel az intézményvezetőket. A köznevelési intézmények vezetői számára szélesítette azt a továbbképzési kínálatot, amelyet a pedagógusok kötelező továbbképzésének keretében elérhetnek.

A kanizsai Szabó Erzsébet az idei tanévben kezdi meg az ötödik évét az iskola élén, szerinte a pedagógus-életpályamodell bevezetése új elvárások elé állítja az intézményeket.

- Ebben a rendszerben vannak fokozatok, amikor egy frissdiplomás belép a munka világába, két évet követően gyakornoki minősítő vizsgát tesz - mondta Szabó Erzsébet. - Ezzel egy fizetési fokozattal feljebb lép a ranglétrán, innentől minimum 6 évet tölthet ezen a szinten. Kilenc év után újabb, kötelező minősítés következik, s ezt követően, amíg a pályán van, megőrizheti ezt a pozí-cióját. Ha érez magában kellő erőt, s olyan szakmai munkát végez, hogy esetleg ehhez valamilyen programot tud készíteni, akkor válhat mesterpedagógussá vagy kutatótanár funkciót is elérhet.

Szabó Erzsébet (balról) és Grófné Csatos Andrea a megyében elsőként végezték el a köznevelési mestervezető képzést, amellyel kollégáiknak segíthetnek a pedagógus-életpályamodell képzéseiben Fotó: Szakony Attila

Kolléganője, Grófné Csatos Andrea szerint a pedagógusoknak érdemes értékelniük a klasszikus elképzeléseket a pályáról, nagyobb szakmai kihívást jelent.

- Ahhoz, hogy az ember önmagáról egy szakmai élet-utat értékeljen, portfóliót töltsön fel, hogy óravázlatokat és szakmai anyagokat készítsen, ahhoz meggyőző tudással kell rendelkezni - folytatta. - Erre a mai magyar pedagógustársadalom képes, s megfelel az elvárásoknak. Hogy mennyire akarja? Ez azon múlik, hogy ő érzi-e azt a késztetést, hogy képes a feljebblépésre, amely akár még az önismeret szempontjából is kiváló kihívást jelenthet.

Erzsébet szerint az intézményvezetőnek kulcsszerepe van abban, hogy biztassa, esetleg rábeszélje a kollégát a nagyobb lépés megtételére. Ilyenkor pedig a közösség, a csapat is kiáll a jelölt mellett, a közös segítségnyújtás pedig még inkább összekovácsolja a kollégákat. Szerencsére nemcsak a fiatalokat tudják motiválni, hanem előfordult olyan eset is, amikor két évvel a nyugdíj előtt álló pedagógus úgy határozott, példát mutat a jövő generációjának. A köznevelési mestervezető képzés során szerzett tudással a meggyőzés terén is előreléptek.

- A tanárképzéseknek az igazi nyertesei egyértelműen a gyerekek, hiszen az osztálytermekbe új impulzusokat visznek be a pedagógusok - vette át ismét a szót a zalakarosi iskolaigazgató. - A felfrissített, átgondolt tan-anyagok a diákok számára is kedvezőbbek, talán érthetőbbek, s akár adott tantárgy esetében kiegészítő újabb információkkal is gazdagodhatnak.

A két igazgatónő úgy érzi, hogy a hivatásukban sokszor nem kapják meg azt a fajta tiszteletet, amit a munkájuk alapján megérdemelnének. De nem biztosak benne, hogy ez szakmafüggő lenne, a tanár szem előtt van. Nincs olyan család ma az országban, ahol az iskola ne játszana szerepet. Ebből adódóan a pedagógusról mindenkinek eltérő véleménye van. Ha épp minden rendben megy, akkor elégedett az egész rendszerrel, viszont ha a gyermek érdeke sérül, a megítélés is azonnal az ellenkezőjére változik. Az életpályamodell azért szerencsés, mert itt a szakma mond véleményt a tanár munkájáról, ha valaki eldöntheti, milyen pedagógus, azok valóban a külsős, független kollégák közül kerülnek ki.

Az intézményvezetőkben az is közös, hogy saját pátriájukban a tehetséggondozásra különösen nagy figyelmet fordítanak.

- Az iskolánk a kanizsai lakótelep egyik ékszerdoboza, ahol szeptembertől 560 tanuló kezdi meg a tanulmányait - mesélte Szabó Erzsébet. - Országos tantárgyi versenyekről nagyon szép eredményeink lettek kémiából, matematikából, magyarból és történelemből egyaránt. A sport terén kiemelkedően szerepelnek a gyermekeink a szertornában és labdarúgásban, de szinte minden mozgásformában az élen járnak. A kultúra területén óriási jelentősége van a megyeszerte híres Hevesi galériának, amellyel a fiatalok mellett a szülők is közelebb kerülnek az intézményhez.

A fürdőváros közel 200 fős iskolája regisztrált tehetségpontként igyekszik fejleszteni a gyermekek képességeit. Grófné Csatos Andrea elmondta: nagyon sok sportág közül választhat az ifjúság, s ugyanilyen nagy hangsúlyt fektetnek a zenére, hiszen zeneiskolai intézményegységet tudhatnak a magukénak. Tavaly rengeteg jó helyezést szállítottak a diákok, és a városi fúvószenekarban is szerepelnek. Büszkék arra, hogy humán, reál és egyéb területeken segíthetik a gyerekeket.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!