Ötvenegy éves, de még szinte "bejáratós"

2017. február 09., 11:00 szerző: Horváth-Balogh Attila fotós: Szakony Attila
komment
Szepetnek - Veterán szerkocsival mentik a menthetőt a Szepetneki Önkéntes Tűzoltóegyesület tagjai. Az 51 éves, tűzpiros csodakocsi ma is megfelel az elvárásoknak, ha valaki nem nagy igényű.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

Márpedig a tűzoltók kemény srácok, kevéssel is beérik: legyen fűthető, guruljon el, ahova kell és lehessen vele tüzet oltani - ezeknek a minimális elvárásoknak a 4 előre- és 1 hátrameneti fokozattal ellátott Opel Blitz tökéletesen megfelel.

- A gépet 1966-ban gyártották, mi Ausztriából, a Hochegg-i kollégáktól kaptuk 2000-ben - bocsátotta előre Stenczinger László, az önkéntes tűzoltó-egyesület parancsnoka. - A szerkocsit egy hathengeres, 2100 köbcentis, 72 lóerős benzinmotor (!) mozgatja, még mindig egészen nagy erővel, ami nem csoda, hiszen az elmúlt 51 év alatt mindössze 13 ezer kilométert futott.

Stenczinger László hozzátette: gyakorlatilag még minden gyári a kocsin, alkatrészt is találni hozzá, nagy gondjuk a gumiabronccsal van, mert 17-es való a felnikre, de a kisteherautókra ma már csak 17 és feles abroncsok kaphatók.

- Hét személyes a kabin, a hátsó ülés ülőfelülete a hideg vas, tehát elég spártai, de az első üléseket vastag, műbőrrel fedett szivacs borítja, s az ülő- és a hátfelület magassága is állítható, igaz, elég egyedi módon - folytatta a parancsnok. - Természetesen, van megkülönböztető jelzésünk is, két kéklámpa és hangjelzés. Utóbbi szokatlan módon működtethető: a műszerfalon egy rugós kapcsolót kell felhúzni, mint egy órát, ami felváltva működtet egy megszakítót, illetve azon keresztül két kürtöt, így jön létre a kétszólamú szirénahang.

Stenczinger László megmutatta a hátul elhelyezett Rosenbauer szivattyút is, mely szerinte mai berendezéseket megszégyenítő módon képes dolgozni. Semmi elektronika, teljesen manuális üzemeltetés, így a hibalehetőség szinte minimális, ez csak tolja a vizet, csak tolja, és tolja... Két nyomócsonkkal rendelkezik, továbbá egy magasnyomású gyorsbeavatkozóval, sőt, habot is lehet vele keverni.

Azt is megtudtuk: a szerkocsi legkomolyabb beavatkozása volt, amikor 2006-ban kigyulladt és leégett a Királyi Pál Általános Művelődési Központ épülete. A nagy anyagi kár miatt az valamennyi szepetneki számára szomorú emlék maradt.

- Az autó összességében jó állapotú, még a karosszéria is, ami már akkor horganyzással készült. Mondjuk, az évek alatt elöregedett gumi fékcsöveket biztonsági okok miatt mihamarabb ki szeretnénk cserélni a gépen. Ugyanis az Opel Blitz-en egykörös fékrendszer működik, és ha ez elszáll, meglehetősen meleg lehet a helyzet - mondta végül félig tréfásan a parancsnok.

Horváth-Balogh Attila

2017. február 09., 11:00 szerző: Horváth-Balogh Attila fotós: Szakony Attila

Hozzászólások

Részletes műsor



Műsorok betöltése...