Hírek

2016.06.30. 13:02

Parádés pöfögő „paripák”

Zalaegerszeg - A hangos szusszanással lomhán beinduló motor öblös, pöfögő hangja semmihez se hasonlítható. Úgy érzem magamat, mintha időgépbe ültem volna, ami visszarepített majdnem száz évvel ezelőttre.

Arany Gábor

A patika tisztaságú, tekintélyes méretű egerszegi raktár padlóján és a polcokon egymás mellett sorakoznak a mezőgazdaság és az ipar különleges relikviái, a stabil motorok. Anno ezek a szerkezetek váltották ki az ember, a ló erejét, és hajtottak cséplőgépet, szivattyút, fűrészt, vagy épp malmot, szövőgépet.

Halek Károly az apró stabil motor hajtotta darálóval, mögötte az óriási Ruston Hornsby Lincoln Fotó: Katona Tibor

– Gyerekként Szentpéterúron a nagyszüleimnél én még láttam ilyen csettegő fűrészgépet működés közben, és az élmény nagyon sokáig megmaradt bennem – meséli az 51 éves Halek Károly, aki épületgépészetet tanult, ezzel keresi kenyerét, aztán tizenvalahány éve jött a nagy találkozás.

Ruston Hornsby Lincoln üvegtartályos olajozója

– Meghallottam az utcáról azt a régi jellegzetes hangot és mint a gyerek futottam az ablakhoz, megnézni. Utána meg hónapokig nem hagyott nyugton, mindig azon járt az eszem, nem tudtam kiverni a fejemből. Fél évig bírtam, akkor szereztem be az elsőt, ezt a magyar gyártású MIB dízelt, ami a legendás Hofherr-gyárból került ki. Helyreállítottam, néha beindítottam. Pár hónap telt így, aztán kíváncsi lettem, milyen a benzines változata, mi a különbség – mutatja is már a következőt.

Robot márkájú gép

– És itt indultam el a lejtőn – mosolyodik el. – Most negyven darabnál tartok, a legtöbbjük szeméttelepekről került elő. Sok gyűjtőtől eltérően én csak stabil motorokkal foglalkozom - teszi hozzá és tárlatvezetésre indulunk.

A Petter benzines motor öt lóerőt adott le 600 fordulat/percen

A legrégebbi, az 1898-ban készült Bánki-Csonka izzítócsöves benzinmotor. A legkisebb pedig az amerikai Fairbamks Morse 2 lóerős benzines motorja. A másik véglet a Ruston and Hornsby Lincoln 5 YHR. A 17 literes, 24 lóerős, kompresszorral indított egyhengeres gép 2 tonnát nyom, ebből egy tonna a lendkerék. Egykor a két méter hosszú főtengelyéről asztalosműhely gépeit hajtották transzmissziós szíjjal. Itt látjuk Ganz és társa 1918-ban gyártott erőgépét is, egyetlen példány maradt belőle Európában. A mozdony formájú, 2450 kilós, egyhengeres, 14 literes motor gyújtását izzítócsőre bízták, amit indítás előtt kihúztak, meggypirosra hevítettek, majd betolták a hengerbe és lehetett forgatni a lendkereket. A gép 400 fordulat/perc mellett 25 lóerőt adott le, utoljára malmot hajtottak vele.

A képen nem rakéta látható, hanem a cseh Napajedla városban gyártott négy lóerős Slavia motor párologtatós hűtője

Ezek a belsőégésű motorok az akkori technika legmagasabb szintjét képviselték, és nyomon követhetjük rajtuk a fejlődés apró lépéseit is. Alacsony feszültségű ívgyújtás, aztán gyújtómágneses rendszer, ami a tengely 30 fokos elfordításnál már szikrát adott. Vezérlés nélküli hörgő szívószelep, tarajos dugattyú, röpsúlyos fordulatszabályozó, csepegtetős olajozás, párologtató hűtő, hogy csak pár manapság nem használt technikai megoldást említsünk Halek Károly mindegyik motorról hosszan tud beszélni, hiszen az utolsó porcikájukat ismeri, mert saját kezével állította őket helyre gyári új állapotba, ráadásul az összes indításra kész, ahogy azt gazdájuk azonnal be is mutatja.

Bizton állathatom, nemcsak gépészfülnek zene a hangjuk, amit legutóbb a szombathelyi majálison élvezhetett a nagyérdemű, mert szívesen tart bemutatót velük, ha hívják

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!