Hírek

2017.04.18. 16:25

Rendszám a kerékpárszállítóra: Ezeket jó, ha tudja az új szabályozásról

Zalaegerszeg - Újfajta rendszámmal találkozhatunk az utakon április elejétől. A szürke alapon fehér betűket, számokat tartalmazó hatósági jelzést az autók hátoldalára szerelt kerékpárszállítókra kell felerősíteni.

Arany Gábor

Régóta okozott gondot hazánkban, hogy a jármű hátsó ajtaján vagy vonóhorgán szállított biciklik miatt nem látható a rendszám, sőt még a világítás sem, ami egyértelműen balesetveszélyes. Ezért kiegészítő, világítással ellátott, a szabályoknak megfelelő rendszámtartót kellett felszerelni a rakományra. Ezzel viszont az volt a gond, hogy a korábbi, 2013 végéig hatályos előírás szerint a rendszámtáblát kizárólag a járművön kialakított helyre volt szabad rögzíteni. Ezt a csapdahelyzetet oldották fel, és körülbelül három éve engedélyezték az eltérést, azaz a járműre szerelt tartószerkezetre is felkerülhetett a rendszám. Így legálisan át lehetett tenni a rendszámtáblát a biciklitartóra, bár akadt, aki továbbra is másolattal próbálkozott, ami a legkevésbé sem volt szabályos. Az igazi megoldás váratott magára, kérdés, hogy ami most született, az tényleg annak mondható-e, már, csak ha a láthatóságot vesszük: szürke alapon fehér betű és szám...

Az új szabályozásról a Zala Megyei Kormányhivatal Zalaegerszegi Járási Hivatala, Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztálya adott tájékoztatást kérésünkre. Tehát április 1-től hazánkban is lehetőség nyílik harmadik rendszámtábla igénylésére, amely megjelenésében eltér az alap rendszámtól. A régi és az új típusú rendszámtáblával rendelkező gépkocsihoz is kiadható különleges rendszámtáblán az eredeti azonosító szerepel, de a tábla szürke alapszínén a keret és a karakterek fehér színben jelennek meg. A régi típusú rendszámtáblával rendelkező gépkocsihoz is új típusú rendszámtáblát gyártanak le, de ilyen esetekben regisztrációs matricát nem kap a jármű. A szürke színű harmadik rendszámtáblát a közlekedési igazgatási hatóságnál, azaz az okmányirodában igényelhetik a jármű üzembentartók. Az okmányirodai ügyintézéshez szükség van a megfelelő záradékkal ellátott „Jármű műszaki adatlapra", amelyhez három módon juthatnak az ügyfelek. Egyik eljárás, hogy a soron következő időszakos műszaki vizsga alkalmával kérelmezik a jogosultság rögzítését a vizsga dokumentációjában. Második mód: a forgalomba helyezés előtti műszaki megvizsgáláson kérik a bejegyzést. Harmadik lehetőség: két vizsga közti időszakban, szemle keretében kérik a záradékolt adatlap kiadását.

Ezen a módon csak a közútról letérve lehet szállítani a bicikliket, a forgalomban nem lehet részt venni Fotó: Shutterstock

Az időszakos műszaki vizsgák jellemzően külső, úgynevezett kijelölt vizsgálóállomásokon történnek, a forgalomba helyezés előtti vizsgák külső és saját állomásokon is előfordulhatnak, míg szemlét kizárólag a közlekedési hatóság saját vizsgálóállomásán (megyénkben Zalaegerszegen, a Zrínyi úton) lehet kérelmezni. A vizsgálatok közös jellemzője, hogy a kerékpárszállító eszköznek felszerelt állapotban kell lennie a gépkocsin, arról utólagos azonosításra alkalmas fényképfelvételek készülnek, és ellenőrzik a világító berendezések helyes elektromos bekötését is. A közlekedési hatóságnál külön költség a műszaki vizsgálatok során nincs, a szemle viszont 1.770 forintba kerül.

Az okmányirodákban a különleges, szürke színű rendszámtábla kiadásáért 5.500 forint eljárási díjat kell fizetni. Az esetleges pótlás később ugyanennyibe kerül, zárult a tájékoztató.

Mindehhez annyit tehetünk hozzá, hogy további 2300 forintot kell fizetni a forgalmiba való bejegyzésért. Arra felhívjuk a figyelmet, hogy több kerékpárszállítót használva mindegyiket be kell mutatni az ellenőrzésre, fotózásra. Ha ugyanazt a szállítót több autóval használnánk, akkor mindegyik autóra vonatkozik az eljárás és mindegyikre kell rendszámot igényelni. A kölcsönkért vagy bérelt szállítóeszköz esetében újabb problémák vetődhetnek fel, ha nem sikerül mindig ugyanazt az eszközt megkapnunk, amivel egyszer már a hatóság elé járultunk. Aki arra gondol, hogy a szürke rendszám költségeit megtakarítja és kiveszi, felrakja az eredetit, annak van egy rossz hírünk: erre megint nincs mód, mert a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló rendelet így fogalmaz: a kerékpárszállító eszközre A típusú, különleges rendszámtáblát kell felszerelni... A hangsúly a kell szócskán van...

- Jó megoldásnak tartom a harmadik rendszámot - fogadta érdeklődésünket Vándor Péter, aki Nagykanizsáról érkezett a Zrínyi úti vizsgálóállomásra, és ez azt is jelenti, hogy neki további 100 kilométer költsége dobta meg a szürke rendszám árát. - Korábban az autó hátsó hatósági jelzését tettem át, de már féltem tőle, mikor fárad el a keret és veszítem el - mondta, és azt is elárulta, április elején kezdett többnapos utánjárással sikerült kiderítenie, mi módon juthat a szürke rendszámhoz, mert szinte sehol se tudtak felvilágosítást adni.

Nos, a járműve átesett a processzuson, ahová viszont többnyire csak szabálytalanul lehet érkezni, mert nem mindegyik kerékpártartó fér be a csomagtartóba, a felszereltre viszont a fehér rendszám már nem szerelhető át, a szürke pedig ugye még nincs kész...

A HATÁRON TÚL MÁSKÉNT KÉSZÜL

A nálunk fejlettebb műszaki, autós, kerékpáros kultúrájú országokban a kiegészítő gépjármű-azonosítók készítése egyszerű, és nem egy cég monopóliuma, mint hazánkban. A világ előbb említett részén, a forgalmi alapján az arra feljogosított vállalkozó készíti el az igényeknek és az előírásoknak megfelelő harmadik rendszámot, amit az aktuálisan használt, a műszaki, biztonsági előírásokat is kielégítő tartóra lehet feltenni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!