Hírek

2017.06.08. 08:16

A keletnémet gőzkalapács - A Simson Awo 425 S-en motorozni ma is férfias kihívás

Szépen csillan meg a napfény a Simson Awo 425 S fényezésén. A sportváltozat (erre utal nevében az S betű) bivalyerős _ és nagyon nehéz. Bizony, ez a gép csak az erős férfikéznek fogad szót.

Horváth-Balogh Attila

A Simson-testvérek, Löb és Moses a thüringiai Suhlban 1856-ban vasművet alapítottak, és sportfegyverek, gyerek-, illetve lovas kocsik gyártásával gyorsan ismertté váltak külföldön is. A Simson-család zsidó származása miatt 1935-ben a nemzetiszocialisták kisajátították az üzemeket. 1945 júliusában, az elvesztett háború után a németországi szovjet katonai parancsnokság vette át a gyárat, majd 1946-ban leszereltette. A régi, megóvott épületekben azonban hamarosan újraindult a vadászfegyverek, gyerekkocsik és kerékpárok gyártása, amelyek jóvátételként a szovjet piacra kerültek. 1947 márciusában az új tulajdonos a suhli gyárat a SAG Awtowelo Moszkva nevű cégbe olvasztotta be. 1952. május 1-jén pedig a Szovjetunió átadta a Simson gyárat az NDK-nak.

1955 végén mutatták be az AWO 425 S típust. Az S betű a sportváltozatot jelölte, ami egy teljesen új futómű-konstrukciót és a korábbinál sokkal lendületesebb vonalvezetést takart.

- Habár a gyár soha nem ismerte be, de ez a típus a BMW teljes koppintása, hiszen az alap, az Awo 425 T egy az egyben megegyezett a BMW R 23-mal - szögezte le Horváth Tamás, a veteránautók és motorok avatott szakértője. - Még a hangja is hasonlít rá, illetve nem lánc, hanem kardánhajtás viszi át az erőt a motorról a hátsó kerékre, ugyanúgy, mint annál. Az erőforrása 4 ütemű, 247 köbcentis, 14 lóerős, 3-4 liter fogyasztású, maga a gép súlya pedig 156 kilogramm, tehát nem egy könnyű motorkerékpárról beszélünk, ezért aztán bizony, alaposan oda kell figyelni rá, amikor motorozunk rajta. Ráadásul, ha az eltúlzott tömeg nem lenne elég, még ott van hozzá a motor járásából fakadó állandó váz- és kormányremegés

Horváth Tamás hozzátette: a motorkerékpár felújításához több, mint 200 munkaórára volt szükség, számos alkatrészt Németországból kellett meghozatni, de szerencsére, itthon is lehetett hozzá kapni munkadarabokat _ és (ahogy az öreg gépeknél lenni szokott) sok mindent úgy kellett legyártani hozzá. Különösen a kardános hátsó hajtást volt nehéz rekonstruálni.

- A népnyelv egyébként a Simson Awo 425 S-t csak "gőzkalapácsnak" hívta - aki hallotta már a hangját, az tudja, miért - tette hozzá nevetve Horváth Tamás, aki Dávidovics Ferenccel közösen újította fel a mocit.

A márka egyik jelentős, de minden bizonnyal legszebb darabja lett a Simson Awo 425-ös. Maga az erőforrás felülszelepelt, oldaltvezérelt. 1950. december 21-én már az ezredik piros tankos, egyébként feketére festett AWO 425 gurult le a szerelőszalagról. 1951-től először csak a német állami hatóságok használatában, majd az utcákon is egyre gyakrabban lehetett találkozni a motorkerékpárral.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!