Hírek

2016.05.23. 19:10

Tragikus végű ütközések - Függetlenül attól, ki a hibás, a motoros a legsérülékenyebb a balesetben

Talán még soha nem volt ilyen tragikus a májusi baleseti statisztika, mint amilyenné a múlt hét vége tette.

Arany Gábor

Két balesetben két motorkerékpáros veszítette életét, egy életveszélyesen megsérült. A pünkösdi hét végén pedig négy osztrák motorkerékpáros sebesült meg, amikor autó csapódott eléjük a 76-os úton a nagykapornaki kanyarban, a Hidegkúti-forrásnál.

A most hét végi balesetek okai még nem tisztázottak, annyi valószínűsíthető, hogy szombaton délután a 760-as út zalaköszvényesi szakaszán a két motorkerékpáros a túl nagy sebesség miatt térhetett le az útról és csapódott a szalagkorlátnak. Az egerszegi északi elkerülő úton vasárnap este történt balesetben az elsődleges adatok szerint a Bagod felé tartó személyautó fordult a mögötte érkező, már előzésben lévő motorkerékpár elé. Vasárnap Bánokszentgyörgyön pedig életveszélyesen sebesült meg az a férfi, aki motorjával elesett és autónak ütközött; utasa könnyebben sérült meg.

Vasárnap este fél nyolc tájt a 76-os számú főút 63. kilométerszelvényében, Ságod és az egervári elágazó között még nem tisztázott körülmények közt személygépkocsi és motorkerékpár ütközött össze. A motort vezető zalalövői férfi a kórházba szállítás közben meghalt
Fotó: Katona Tibor

A tragikus esetek kapcsán szakértőtől kértünk tanácsot általánosságban, a biztonságos motorozáshoz.

- Fejben dől el minden - fogalmazott Inhof András, aki 11 éve motorkerékpározik, jelenleg 110 lóerős Hondáját terelgeti. Alapító tagja az egerszegi Kéklámpás Ördögök Motoros Egyesületnek és évek óta oktatja is a kétkerekűek vezetését.

- A vakmerőség vezet a bajhoz, mert ha a motoros rosszul méri fel saját, vagy járműve képességeit, a közlekedési és útviszonyokat, akkor hamar bekövetkezhet a baj. Függetlenül attól, ki a hibás, a motoros a legsérülékenyebb a balesetben, hiszen szinte semmi nem védi. Sokan használnak speciális védőeszközöket, de ezek csak akkor segítenek, ha a vezető kicsúszik, és nem csapódik neki semminek. Ezeket az eszközöket a sportpályákra fejlesztették ki, ott van hely. Az országút mellett rengeteg az akadály, és ott a többi jármű is, a protektorok ezek ellen nem hatásosak. A tapasztalatok szerint erről leginkább a gyorsasági motorosok feledkeznek el, s arról is, hogy a tempójukra nincs felkészülve a többi közlekedő - mondta.

Ha valaki a motorja és saját képességeit akarja próbára tenni, az vegyen részt vezetéstechnikai tréningen,a száguldozáshoz keressen fel erre épített pályát, ahol gyakorolhat és nem veszélyeztet senkit
Fotó: Katona Tibor

Oktatóként a tanulóknak azt tanácsolja, mindig olyan tempóval közlekedjenek, hogy váratlan, esetleg felbukkanó akadály előtt is legyen módjuk biztonságosan megállni.

- A 150-200 km/óra körüli tempóval száguldó motorkerékpár másodpercenként 40-60 métert tesz meg. Hiába hatásosak a fékei, mert a két kerék tapadási felülete behatárolja a lassulást, a féktávolságot, amit az ABS sem csökkent, sőt. Ha valaki a motorja és saját képességeit akarja próbára tenni, az keressen fel erre épített pályát, ahol gyakorolhat és biztonságos körülmények között száguldozhat. Ott nem veszélyezteti se magát, se másokat - tette hozzá Inhof András.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!