Hírek

2017.02.17. 17:23

Új autóút épül Zalaegerszegtől az M7-esig

Zalaegerszeg – Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtöki sajtótájékoztatóján többek között azt is bejelentette, hogy döntés született a Zalaegerszeget az M7-es autópályával összekötő gyorsforgalmi út nyomvonaláról.

Hajdu Péter

A hét elején egy rendezvényen Balaicz Zoltán polgármester annyit már közölt, hogy ezt a város szempontjából nagyon fontos és régóta vágyott útberuházást tárgyalta a kormány. A miniszteri bejelentés után publikus a nyomvonal. Így a 165 milliárd forint értékű beruházás néhány részletéről is kérdeztük Balaicz Zoltánt. Először is arról, hogy mi és mekkora a jelentősége a megyeszékhely szempontjából ennek az óriásberuházásnak?

– Zalaegerszegnek eddig nem volt kétszer kétsávos gyorsforgalmi úttal összeköttetése sem Budapest, sem pedig más, jelentős gazdasági potenciált jelentő létesítmény, például egy nemzetközi repülőtér felé. Éppen ezért, amikor 2015. április 14-én Orbán Viktor miniszterelnök úrral aláírtuk a Modern Városok Program megvalósítására vonatkozó szerződést, akkor annak első és legfontosabb pontja az volt, hogy Zalaegerszeget be kell kapcsolni az országos infrastrukturális vérkeringésbe. Ennek érdekében szerepeltettük a szerződésben azt, hogy az M7-es autópályával Zalaegerszegnek legyen közvetlen összeköttetése egy kétszer két sávos gyorsforgalmi úton. Ezt később kormányhatározat is megerősítette, majd elkezdődtek a minisztériumokban, illetve a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nél az egyeztetések. Eredetileg a 76-os főút kibővítéséről volt szó kétszer két sávosra, de nyomós érvek szóltak amellett, hogy egy új nyomvonal kerüljön meghatározásra – mondja a polgármester.

Az R-76-os gyorsforgalmi út nyomvonala kékkel jelölve: Kevesebb mint két óra lesz autóval a főváros, és a repülőtér mellett halad el

Nézzük a térképet, s mint látszik, a berajzolt leendő R–76-os Alsónemesapáti alatt egy határozott kanyarral délre fordul, majd Misefa, Nemesrádó, Szentpéterúr, Pacsa, Zalaapáti és Esztergályhorváti között, Sármellék mellett délről halad át, és a Balaton nyugati csücskében csatlakozik az autópályához. Balaicz Zoltán érdeklődésünkre elmondta, hogy összesen hatféle lehetséges nyomvonalat is vizsgáltak a szakértők.

– A jelenlegi 76-os főút átépítésének a lehetősége kapcsán kiderült, hogy az részben költségvetési szempontból, részben pedig a Zalacsánynál, és a Nagykapornaknál adódó földrajzi akadályok miatt sem jó megoldás. Időközben felmerültek alternatív nyomvonalak is dél felé. A jelenlegi megoldás mellett a legfontosabb érv az volt, hogy ha már egyszer 165 milliárd forintot elköltenek rá, akkor az utókor szemszögéből nézve történelmi bűn lenne elkerülni a sármelléki nemzetközi repülőteret. Ez az új nyomvonal érinti a repülőteret, aminek a megyeszékhely, de akár Hévíz, Keszthely, sőt általában a megye gazdaságfejlesztésének a szempontjából is óriási előnyei lesznek. A leendő zalaegerszegi logisztikai központ és konténerterminál, valamint a 40 milliárdos beruházással megvalósuló járműipari tesztpálya is kapcsolódik majd így a repülőtérhez. Mindezt alapul véve az R–76-os gyorsforgalmi útnak a gazdaságfejlesztésre lesz a legnagyobb hatása. Egyébként az összes többi megoldás közül – mivel kevésbé kacskaringós és viszonylag sík terepen halad – ez az új nyomvonal bizonyult a legolcsóbbnak.

A leendő gyorsforgalmi út paraméterei iránt érdeklődve a polgármestertől megtudtuk, hogy a megyeszékhely és az autópálya között így 32 kilométerre csökken a távolság, amivel már két óránál rövidebb idő alatt lehet majd a fővárosba jutni autóval.

Balaicz Zoltán: Történelmi bűn lenne elkerülni a sármelléki nemzetközi repülőteret Fotó: Pezzetta Umberto

– Az R–76-os gyorsforgalmi út is fizetős út lesz. Az unió jogszabályai alapján egy ilyen útnak kell, hogy legyen ingyenes alternatívája is. Ha a régi főutat alakítanák át, akkor nem csak négy sávot kellene építeni, hanem valahol mellette alternatív utat is létre kellene hozni. A mostani megoldással viszont a régi 76-os lesz az új gyorsforgalmi út ingyenes alternatívája – mondta a nyomvonalról szóló döntés egyik ugyancsak fontos szempontjáról.

A 165 milliárdos beruházás, mint a polgármester tájékoztatott, nemcsak az autópálya összeköttetést tartalmazza. A beruházás részeként megépül 10 kilométer hosszan Balatonszentgyörgytől egy közvetlen keszthelyi bekötés is.

Arra a kérdésünkre, minek kell még megtörténnie az építésig, és várhatóan mikor vehetjük használatba az új gyorsforgalmi utat, elmondta:

– A NIF Zrt. bonyolításában most a legfontosabb feladat a kormány által véglegesített nyomvonalra az engedélyes és kiviteli tervek elkészítése, majd következhet a kivitelező kiválasztása közbeszerzési eljárás keretében. Ha minden határidőre sikeresen lezárul, akkor idén ősszel sor kerülhet az alapkőletételre és elindulhat az út építése. Hogy mikor mehetünk az új gyorsforgalmin? Egy ilyen beruházás kivitelezése biztosan több mint két évet vesz igénybe – mondta végül Balaicz Zoltán polgármester.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!