Hírek

2016.06.28. 08:38

Veszélyeket rejt az út menti magas fű

Nagykanizsa - Nappal is kellemetlen, de az éjszaka közlekedőket meg főleg zavarja, ha az út mentén magas a fű. A közutak kezelője már sok helyszínen kaszált, ám még számos helyen találkozhatunk méteres dzsungellel.

Horváth-Balogh Attila

Ami a beláthatatlanság miatt fokozza a Zalában amúgy sem kicsi vadveszélyt, hiszen például a nagy gazból kiugró őzet még később veszik észre az autósok, mint egyébként. Ennek kapcsán kérdésekkel fordultunk a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályához. Többek közt arra voltunk kíváncsiak, hogy országos, illetve megyei szinten idén mennyi pénz jut az út menti részek kaszálására, s ebből legalább egyszer mindenhol jár-e munkagép, vagy sem? Ha pedig kevés a forrás a kaszálásra, van-e összefüggés a vadveszélyt jelző táblák száma és a pénzszűke miatt korlátozott kaszálási lehetőség között? Mi lenne a megoldás, hogy olyan állapotok legyenek az utak mentén, mint mondjuk, Horvátországban, vagy Ausztriában?

Fotó: Gergely Szilárd

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályától azt a választ kaptuk, hogy munkatársaik már április eleje óta kaszálnak. Ezzel is elősegítve azt, hogy az első kaszálási sorozat végén a mellékúthálózatok is sorra kerüljenek, hogy azok kaszálása is egy évben kétszer megtörténjen. Az eddigi tapasztalatok alapján a főúthálózat kaszálási munkáival folyamatosan, az ütemtervnek megfelelően haladtak a mérnökségek, amelyek már megkezdték a mellékúthálózat kaszálását is. Ezzel párhuzamosan a hatékonyabb munkavégzés érdekében a rendelkezésre álló gépi eszközök folyamatos cseréje, megújítása történik a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nél. Válaszukban hozzátették: a lekaszált 1-3 méternyi szélesség egy mögöttes környezetből kiugró vad esetében amúgy sem elégséges beláthatósági távolság a gépjárművel történő biztonságos megálláshoz. Okfejtésük szerint például 30 kilométer/órás sebességgel futó vad esetében a 90 kilométer/órás sebességgel közlekedő gépjármű vezetőjének 30 méter belátható oldalszélességre lenne szükség, hogy elkerülhesse az ütközést.

Azt már közutas berkekből hallottuk, hogy bizonyosan hatékonyabb megoldás lenne az utak és azok környezetének rendben tartásához, ha nem egy országos közútkezelő működne, hanem több kicsi, térségi, régiós szinten. Ezeknek jóval kisebb útszakaszra kellene csak figyelni - igaz, ez a változat több pénzt is igényelne a központi büdzséből.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!