Hírek

2017.08.16. 19:30

Vihar után a kárrendezésről - Mi az ügyintézés menete?

ZALAEGERSZEG A múlt csütörtöki vihar hatalmas pusztítást végzett, sok településen napokig nem volt áramszolgáltatás. Számos olvasónk jelezte ezt a problémát arra a kérdésre is választ várva, hogy milyen kártérítésre számíthatnak a leolvadt hűtők és egyéb veszteségek miatt.

Arany Gábor

A válaszért a térségi szolgáltatóhoz, az E.ON-hoz fordultunk. A kommunikációs szolgálatuktól kaptunk részletes tájékoztatást. Varga Ivett válaszából kitűnik, hogy a fogyasztók az áramkimaradás miatti kárigényüket - legyen az hűtőgép leolvadás miatti élelmiszer károsodás, műszaki berendezések hibajelensége, illetve más, ami az áramszolgáltatás hibája miatt keletkezett - írásban nyújthatják be az E.ON-hoz. Ezt lehet e-mailben vagy postai úton, de a gyorsabb és kényelmesebb ügyintézés érdekében javasolják e-mailes elérhetőségüket: [email protected].

Leszakadt elektromos vezeték a lenti Táncsics utcában. Rengeteg hasonlót kellett helyreállítania a szolgáltatónak - Fotó: Korosa T.

A hatékony ügyintézés érdekében fontos, hogy a szerződéses adatok – felhasználó azonosító, szerződésszám – egyikét feltétlenül tüntessék fel. A kártérítési/kártalanítási igénybejelentés nyomtatványa a www.eon.hu honlapról is letölthető. Ha nincs lehetőség nyomtatásra, akkor a nyomtatványon szereplő adatok leírása is megfelelő a kártérítési igény benyújtásához. Kérik az ügyfeleket, hogy közöljék a káresemény pontos leírását – mettől meddig nem volt áram a fogyasztási helyen –, valamint a kárigény tételét és összegét is jelöljék meg. Az első bejelentéskor nem feltétlenül szükséges számlával, igazoló dokumentummal alátámasztani a kárigényt, azonban ha rendelkezésre áll, akkor csatolandó a megkereséshez.

Az előbbi ügymenet az átlagos körülményekre vonatkozik. Szélsőséges időjárási körülmények esetén az E.ON a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) részére megküldi a szükséges dokumentációkat. A továbbiakban a hivatal döntése alapján intézkedik a szolgáltató. Ha a meghatározott kategória szerint a felhasználók kötbérre jogosultak, akkor azt az érintett fogyasztóknak automatikusan kifizetik. Fenti ügymenet a hivatal állásfoglalása miatt hosszabb időt vesz igénybe. Az ügyfelek szempontjából azonban automatikus, tehát teendőjük nincs.

Idén már többször volt hatalmas erejű vihar, amely nagy pusztítást képes végezni az áramellátás létesítményeiben is. A kép még a június végi, nagy károkat okozó felhőszakadás után készült Zalaegerszegen, az Alsóerdei Szabadidőközpontban, ahol fák és villanyoszlopok dőltek ki - Fotó: Szabó Judit

Az E.ON kommunikációs munkatársa, Varga Ivett felidézte: Zala, Vas és Győr-Moson-Sopron megyében csütörtök éjszaka közel 120 ezer ügyfelüknél okozott áramszünetet, súlyos károkat a vihar. A pusztítás mértéke az ez évi év számos vihara közül is kiemelkedő. A Tiszántúlról és a Dél-Dunántúlról átcsoportosított szakemberekkel, külső partnerek bevonásával és a katasztrófavédelem támogatásával zajlott az áramhálózatot ért súlyos sérülések javítása. Az áramszolgáltatásban a vezetékekre dőlő fák, leszakadó nagyméretű faágak okoztak jelentős károkat, illetve nagyon nagy számú oszlopot, köztük vasszerkezeteket is kidöntött a szél és a vezetékekre zuhanó, kidőlő fák okozta terhelés. Egy-egy hálózatszakaszon – főként az erdőkön átmenő területeken – gyakran 3-4 különböző ponton is elszakították vagy megrongálták a villamos hálózatot a kidőlő fák. A viharban több mint 2000 helyen sérült a villamos hálózat. 20 kilométer villamos vezetéket kellett újra felépíteni, illetve 100 oszlopot felállítani. A vezetékekre dőlt, eltávolított fák száma 2000-re tehető. A legnagyobb pusztítást a vihar az Őrségben végezte. Bajánsenyén a falu villamos hálózatának kétharmadát megsemmisítette a vihar, itt gyakorlatilag új villamos hálózatot kell építeni 3 kilométer hosszban. A szomszédos Kerkafalván is hatalmasak a károk, többek között 2 kilométer villamos hálózatot tett tönkre a vihar. Velem közelében pedig egy lápos területen dőltek be a fák, ahol a terület megközelítése állította jelentős kihívás elé a szakembereket.

A károk felszámolása a következő napokban is zajlik. Számos esetben az áramszolgáltatás visszaállítását gyorsító, ideiglenes javítást alkalmaztak a szakemberek. Ezekre a helyekre visszatérnek, és a végleges műszaki megoldáshoz szükséges beavatkozást elvégzik. Ha ez tervezett szolgáltatásszünettel jár, azt a település polgármesterének előzetesen jelzik majd – közölte az E.ON kommunikációs szolgálata.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!