Hírek

2017.07.25. 17:05

Épül-e új körforgalom Zalaegerszegen?

ZALAEGERSZEG - Hiába vezet át a megyeszékhely belvárosán kétszer két sávon a 762-es főút, ha a körforgalmi csomópontok csak egy sávon engedik át a járművek áradatát. A csúcsforgalmi időkben százméteres sorok alakulnak ki a fő irányokban.

Arany Gábor

Ez igaz a 74-76-os főutak találkozására és a tescós csomópontra. Emiatt a helyzet csak alig romlott azzal, hogy a Balatoni úti felüljárón folyó munkák miatt egy sávot lezártak.A probléma megoldása kézenfekvőnek tűnik. Az országban elsőként 2008-ban Zalaegerszegen létesült turbó rendszerű, más néven holland mintájú, eltolt középpontú körforgalom a Zalapark, másként Praktiker-Aldi csomópontban.

Akkor elhangzott, hogy amennyiben beválik, a közlekedők megszokják, az esetben a megyeszékhelyen átvezető főút másik körforgalmi csomópontjait is hasonló módon átalakítják. Elmondható, az újfajta csomópont bevált, bár az autósok egy része most sem tudja használni. Felmerül a kérdés, várható-e átépítés, átalakítás, különös tekintettel arra is, hogy a tescós körforgalomnál lévő, volt északi oldali üzemanyagtöltő állomás helyén autós étterem nyílhat a közeli jövőben. Az útkezelőt, a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t kérdeztük. Folytatás Nem is... cím alatt a 2. oldalon.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályától kapott tájékoztatásból kitűnik: szakmai szempontból nem tartják olyan rossznak a helyzetet, mint a laikusok, de fontolgatnak bizonyos változtatásokat. Levelükben azt írják: összességében elmondható, hogy a Zalaegerszegen lévő körforgalmú csomópontok elegendő és megfelelő kapacitástartalékkal rendelkeznek. Az említett két körforgalomnál is csak csúcsidőszakokban képződnek sorok, azonban még így is a körforgalmakra vonatkozó útügyi műszaki előírás szerint is megfelelő forgalomminőséget képesek nyújtani, kapacitáskihasználtságuk közel 60 százalékos.

- A Balatoni út és Sport utca körforgalma öt csomóponti ággal rendelkezik. A fő irányokban a városba behajtó, illetve onnét kihajtó járművek részére folyópályás szakaszokon 2x2 forgalmi sáv áll rendelkezésre, ezek a behajtás előtt egy forgalmi sávra csökkennek. A csomópont építésekor a rendelkezésre álló szűkös hely és a környező utcák elrendezése alapján egysávos körforgalom kialakítására nyílt lehetőség. Abban az időben még biztonságos többsávos körforgalom építése nem volt támogatott és elfogadott hazánkban.

A többsávos, turbó rendszerű körforgalom a Zalaparknál. Még mindig tanuljuk...
Fotó: Katona Tibor

A körforgalmú csomópont egy forgalmas jelzőlámpás csomópont után található, így a járművek nem véletlenszerűen, hanem irányítottan egy-egy nagyobb csoportban érkeznek a csomóponthoz. A torlódások leginkább a belső forgalmi sávokban figyelhetők meg, a járművezetők már túl korán a belső sávot választják, így a szélső sáv használata aránytalanul minimálisra csökken.

A körforgalom öt ágához viszonyított kisebb sugara, valamint a járművezetőktől ilyen szituációkban elvárható, egymás besorolását segítő vezetési gyakorlat hiánya is az egyik oka annak, hogy a délutáni csúcsforgalomban a város felől a belső sávokban indokolatlanul nagy sorok is kialakulnak. Összességében ez az egyetlen időszak, amikor több belépő sávra lenne szükség.

A napi forgalmak alapján az egysávos körforgalom biztonságos és jellemzően jó forgalomminőséget eredményez, így átépítését egyelőre nem tervezzük. Többsávos körforgalommá bővítése csak a csúcsidőszakokban jelenthetne érezhető javulást a forgalom lebonyolításában. Az üzemanyagtöltő-állomás, a Sport és Berzsenyi utcai csomópont közelsége, valamint a belső kör sugara és a körpálya geometriai méretei miatt az átépítés csak komoly beruházással, egyedi megoldásokkal lenne megvalósítható.

A Sport utca irányában önálló, úgynevezett direkt ág megépítése kis mértékben segíthetne, de nemrég a Berzsenyi utca mellett létesült kerékpárút és kijelölt gyalogátkelőhely miatt ez már nem tűnik jó megoldásnak - fogalmaz a levél.

Majd így folytatódik: - A forgalomlebonyolódás javítása érdekében ebben a körforgalomban egyedi tartalmú jelzőtáblákat helyeztünk ki a múlt év végén, ezek a helyes sávváltásra adnak iránymutatást a járművezetőknek. A cipzár-elvre utaló táblák azonban csak kis mértékben változtatták meg a besorolási szokásokat, igaz a sávok terheltsége kiegyenlítettebb lett. Összességében az erre közlekedőktől továbbra is az átlagosnál nagyobb mértékű türelem és egymásra figyelés szükséges. A torlódások csökkentésére, illetve a körforgalom kapacitásának növelésére keressük a lehetséges műszaki megoldásokat.

A 74-es és 76-os főutak keresztezésében lévő egysávos körforgalom esetében a Magyar Közút Nonprofit Zrt. is támogatja a bővítést. Látszólag a burkolatfelületek rendelkezésre állnak kétsávos, jellemzően turbószerű körforgalom kialakítására, ám az előzetes helyszíni vizsgálataink azt mutatják, hogy komolyabb építési engedélyes beavatkozásra lesz szükség. A hosszú távon is megfelelően biztonságos és torlódásmentes kialakítás kiválasztása érdekében tanulmányterv készítése szükséges, amelyre keressük a lehetőséget,

A Zalapark bevásárlóközpontnál 2008-ban létesült a nyugaton már régóta kedvelt turbórendszerű körforgalom, bár egysávos is megfelelt volna a forgalom nagysága alapján. A tapasztalataink rendkívül kedvezőek, de az elvárt közlekedési magatartást nagyon nehezen tanulták meg a járművezetők.

Ennyi év után is gyakorta szembesülünk meglepő és szabálytalan sávhasználattal és sávváltásokkal. Alapvetően nagy forgalmú, többsávos kialakítású főutak és kisebb forgalmú utak keresztezésében alkalmazható leginkább a többsávos turbókörforgalom. Intenzívebb gyalogos és kerékpáros forgalom vagy közel hasonló forgalomnagyságok esetén a kialakítás gondos előkészítést és részletes forgalmi vizsgálatokat igényel - zárult a Magyar Közút tájékoztatása.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!