Hírek

2016.11.17. 19:45

Zsiráf és sakál - Hogyan kezelik a konfliktusokat a baki iskolában?

Bak – A gyerekek bemutatták, hogyan élnek az erőszakmentes kommunikáció (EMK) lehetőségével, a vendégek pedig együttműködést ajánlanak az iskolának.

Arany Horváth Zsuzsa

A baki Göcsej Kapuja Általános Iskola tantestülete Garamvölgyi György igazgató vezetésével tegnap a Partners Hungary alapítvány munkatársaival tárgyalt az oktatásért is felelős szakminisztérium által támogatott mediációs képzésekben való együttműködésről. A zalai intézmény a „Lépésről lépésre” országos szakmai programba nyert részvételt. A húsz éve működő Partners Hungary alapítvány célja az „együttműködés kultúrájának a terjesztése”. Eredetileg a várható kisebbségi konfliktusok megelőzésére, kezelésére hozták létre, mára fő profiljuk a mediáció és a közvetítés. A baki iskolában pedig majd tíz éve zajlik az Erőszakmentes Kommunikáció program.

A baki diákok problémát mediálnak: balra Szeglet Gergő, hátul Talpalló Laura, Fenyősi Álmos épp átadja a zsiráfbábut Cseh Lászlónak. A nyolcadikos Nemes Péter figyeli a kicsiket
Fotó: Katona Tibor

A Hungary Partners nemzetközi tapasztalatokra támaszkodva segíti a különböző területeken az emberi kapcsolatokban jelentkező konfliktus, feszültség kezelését, a zaklatás esélyének csökkentését. Nemcsak iskolákban, hanem a felnőtt társadalom neuralgikus színterein is (büntetőügyekben, börtönökben, bíróságokon), mondta el tegnap Wagner János szociológus, tréner. A tevékenységük élvezi az állami támogatást is. A szervezet 3 éve működteti a Lépésről lépésre pedagógiai programot, amelynek menedzsere, Bordás-Tóth Éva tegnap a baki iskola tanáraival tanácskozott a jövendő közös együttműködésről. (Három általános iskola szerepel a programban, ezek közt dolgozik majd módszertani központként a baki.) A tervek szerint 2020-ig pedig minden tantestületben kell lennie mediátornak.

Bordás-Tóth Éva, a Partners Hungary projektmenedzsere

Úgy tűnik, a baki iskolában sok mediátor dolgozik , hiszen az EMK révén a legkisebb gyerekek is tudják egymást mediálni konfliktushelyzetben. Ezt be is mutatták a vendégeknek: Gergő és Laci nézeteltérésének megoldásában Álmos működött közre. A zsiráfbábú körbejárt a kezekben, közben a fiúk megegyeztek, délután együtt fociznak és fátylat borítanak az öltözőben történtekre. (A zsiráf és a sakál az EMK szimbóluma, a jelentésüket nem is kell magyarázni.) A nyolcadikos diákok a foglalkozás végén beszámoltak arról, hogy az elmúlt hét évben az életük részévé vált egymás empatikus meghallgatása, a kritika fogadása, egymás tisztelete, a kudarcok feldolgozása, remélik, ezt majd kamatoztatják a középiskolákban is.

Wagner János tréner, mediátor

- A baki tanulók az érzelmek és a szükségletek megfogalmazása terén olyasmit tudnak, amit a legtöbb felnőtt nem - összegezte lapunknak az élményeit Wagner János.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!