Kultúra

2016.08.29. 19:00

Szereti a kockás inget - Beszélgetés dr. Palkovics László oktatási államtitkárral

Pacsa - Dr. Palkovics László, az EMMI oktatásért felelős államtitkára a minap a pacsai városnapi ünnepség vendégeként köszöntőjében elmondta, zökkenőmentes tanévkezdésre számít. E témában rövid interjút kértünk a politikustól.

Arany Horváth Zsuzsa

A zalai származású államtitkár ez alkalommal azt hangsúlyozta, hogy a közösség ereje abban is megmutatkozik, ahogyan a jövőről gondolkodik. Az előre tervezésnek pedig a legfontosabb területe az oktatás.

- Az elmúlt tanévben számos szakmai és egyéb helyről érkező kritika érte a kormányzati oktatáspolitikát, amit jómagam úgy fogok fel, hogy az észrevételek, főleg, ha jogosak, lehetőséget adnak a változtatásra, a javításra. Ebben az értelemben örülök, ha jelzések érkeznek - mondta a pedagógusokból is álló hallgatósága előtt. - Az észrevételek javarésze jogos volt, ezért változtattunk, módosítottunk. A köznevelési kerekasztal létrehozása mutatta, a véleményekre odafigyelünk.

A kormányzati reagálás egyik legsürgetőbb eleme pedig az volt, hogy a KLIK, azaz az intézményfenntartó központ 17 milliárd forintos adósságát rendezze az állam.

- Ez megtörtént, ma 2106. augusztus végén már csupán 60 millió az adósság, ami jelentős előrelépésnek tekinthető - hangsúlyozta a szakpolitikus.

„Az állami fenntartású közoktatási ágazat idei előirányzata 435 milliárd forint, amelyhez hozzátett a kormány még 90 milliárd forintot, jövőre pedig 110 milliárddal egészíti ki" Fotó: Katona Tibor

- Egyáltalán hogyan halmozódhattak fel az iskolák működéséért felelős központ kifizetetlen számlái?

- Az állami fenntartású közoktatási ágazat idei előirányzata 435 milliárd forint, amelyhez hozzátett a kormány 90 milliárd forintot, jövőre pedig 110 milliárddal egészíti ki. A kilencvenmilliárdból 17 ment adósságkonszolidációra. Ez nem fordulhat elő. Az adósság kialakulásának okát elsősorban az alulfinanszírozottságban kell keresni, tervezési hiányosságra vezethető vissza. Valószínűleg nem volt elegendő információ az induláskor. Az önkormányzati működtetésű iskolák átvételéhez 55 milliárdot tervezett az állam, de ha nem lesz elegendő, azt is ki kell pótolni. Hiszen ez esetben is tudható, hogy az önkormányzatok valószínűleg sokkal többet költöttek iskoláikra.

- Sokan úgy érzik, a kormány az oktatással ellentétben inkább a sportot, a labdarúgást helyezi előtérbe. Ezt cáfolhatjuk?

- Elég erőteljes cáfolat a forrásbővítés, jövőre összesen 230 milliárddal nő az oktatásra fordítható.

- Azzal, hogy más lett a KLIK, könnyíti a helyzetet?

- Mindenképpen. Már az, hogy nem budapesti központú, hanem 58, az iskolákhoz közeli szervezet lesz, a döntéseket is közelebb viszi, és lerövidíti a ráfordított időt.

- Jó hír, ha a fénymásoló papír igényléséhez nem kell több levelet megírni. Az iskolaigazgatók egy része ezzel együtt is úgy érzi, nem kaptak megfelelő önállóságot...

- Szerintem ennél nagyobb önállóságot már nem kaphatnak. Szabad kezük van a tantestület összetételének meghatározásában, szabadon gazdálkodnak a státuszokkal, a megállapodott költségvetés tervezésében részt vesznek. A közbeszerzési értékhatár minimumáig, az pedig jelentős összeg, 8 millió forint, nincs problémájuk. Az egyetemeken nincs ekkora gazdasági önállósága a dékánoknak, rektoroknak.

- Számít-e a pedagógus-tüntetések, tiltakozások, sztrájkok folytatására?

- Ezt tőlük kell megkérdezni.

- A tavalyi mozgalmak folytatást ígértek.

- Szét kell választani a politikát és a szakmai kérdéseket. Azt gondolom, az a tárgyalási folyamat, ami januárban elkezdődött, folytatásra érdemes, ennek megvannak az intézményes formái. Lehet tüntetni, feliratokat készíteni, ehhez mindenkinek joga van, de én úgy látom, akik ezt teszik, azok politizálnak, nem a gyerekek érdekét szolgálják.

- A kormányon belül tudja érvényesíteni a saját attitűdjét, mely szerint az éles kritika alkalom a hibák kijavítására?

- Nem tűnik úgy? Az eredmények szerintem ezt igazolják.

- Államtitkár úr szereti a kockás inget?

- A fehéreket leszámítva nekem csak kockás ingem van. Megnéztem a szekrényt, amikor a nevezetes pedagógustüntetés eseményei zajlottak. Úgyhogy igen, szeretem a kockás inget.

- Átvitt értelemben is? Arra gondoltam, hogy a határok feszegetése viszi előre a világot, ezt egyetemistaként, tanárként, kutatóként tudja igazolni. Az egyik idevágó szimbólum lett a kockás ing.

- Ez így van. Ekkora figyelmet a rendszerváltás óta nem is kapott a magyar oktatás ügye. A kockás ing ennek ellenére kicsit félrevitte az ügyet.

- A szóban forgó berzenkedés , úgy tűnik, azért mégiscsak kellett a figyelem ideirányításához.

- Sok minden kellett. És még kell is.

Mérnök, egyetemi tanár, akadémikus

Dr. Palkovics László Zalaegerszegen született 1965-ben. A Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki Karán 1989-ben szerzett mérnök diplomát. 1995-ben a Knorr-Bremse német fékrendszereket gyártó cég magyarországi leányvállalata egyik fejlesztési igazgatója, 2003-ig az európai elektronikai fejlesztés igazgatója Németországban. Széchenyi-díjas gépészmérnök, egyetemi tanár, az MTA rendes tagja.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!