Lóerő

2011.12.18. 14:59

Nincs több kilométeróra-visszatekerés?

Januártól a gépkocsi adásvételekor és a műszaki vizsga során leolvasott kilométeradatok is bekerülnek a központi járműnyilvántartásba, de ettől még nem lehet azt várni, hogy ezt teljesen megszüntetné a kilométeróra-meghamisítás, az úgynevezett visszapörgetés problémáját - közölte az Eurotax legnagyobb magyar adatszolgáltatója, a hasznaltauto.hu.

zaol.hu

Az Országgyűlés gazdasági és informatikai bizottsága nevében Rogán Antal elnök még nyáron nyújtott be módosító javaslatot a közúti közlekedés nyilvántartásáról szóló törvényhez.  Ennek értelmében január elsejétől a járműnyilvántartásnak tartalmaznia kellene a kilométeróra adatait.

Akkor a  Magyar Autóklubnál érdeklődtünk a szabályozás várható hatásairól.  - A gépjárművek kilométeróra-állásának visszatekerése valós probléma, de a MAK műszaki hálózatában csak szórványosan jelentkezik, mivel elsősorban a jármű eladásakor és használt autó importja során fordul elő. Állomásainkon, ha fel is merül a gyanú, nincs lehetőség ennek vizsgálatára vagy igazolására - nyilatkozta még a javaslat napvilágot látásakor a Zalai Hírlapnak a Magyar Autóklub jogásza, Gyulainé dr. Tóth Zsuzsa, aki szerint a futásteljesítményt is rögzítő, egységes központi nyilvántartás fontos információforrás lehet, s a jogi eljárást is segítené tehát egy hiteles nyilvántartás, ami védené a vevők érdekeit.
 
Nos, ez létrejött, januártól a gépkocsi adásvételekor és a műszaki vizsga során leolvasott kilométeradatok is bekerülnek a központi járműnyilvántartásba.

A téma kapcsán a használtautó.hu 70 ezres hirdetési állományából kimutatást késztett, a erre hivatkozva úgy véli, a visszatekerést valószínűsíti hogy az eladásra hirdetett kocsik legnagyobb hányada 95-100 ezer, illetve 120-125 ezer kilométert futott. Az adatok szerint az autók 3-4 éves koráig az éves futásteljesítmény még 25 ezer kilométer, majd az időben előre haladva folyamatosan csökken. Előbb évi 10 ezer kilométer lesz az éves futás, majd a kocsik 12 éves korától tovább lecsökken 7 ezer kilométerre - írja a hasznaltauto.hu.

- A vásárlók  sokszor teljesíthetetlen elvárásokat támasztanak, egyszerre szeretnének kedvező áron, keveset futott autóhoz jutni -  mondja  Szemes Árpád, a portál ügyvezetője., hozzátéve: a  lélektani határ a 100 ezer kilométeres szint, nem meglepő tehát, hogy a kínálatban nagyon sok autó a 85-100 ezer kilométer közötti futásteljesítmény-kategóriákban sűrűsödik be, miközben kisebb mértékben szintén fontos határnak tűnik még a 125 ezres szint. Reálisan ennél jóval egyenletesebb eloszlást kellene kapnunk.”
   

A hamis óraállások többszörösen is megkárosítják az autóvásárlókat: kevesebb kilométerrel drágábban adható el a jármű, a műszaki állapota és a kilométer tekintetében eltűnnek az összefüggések, esedékes ellenőrzések, cserék maradhatnak el a „hiányzó” kilométerek miatt.

Januártól - bár  a portál szerint ennek technikai feltétele még nem tiszta - rögzítik az állást a műszaki vizsgán, először 4 év után, majd kétévente.
S habár januártól elvileg kérhetünk kilométeróraállás-adatot a központi járműnyilvántartóból, a jogszabály gyakorlati hatást viszont csak az első rögzítési periódus, azaz legalább 2 év múlva látjuk majd.


A teljes cikk itt olvasható.



Lóerő rovatunk további hírei itt!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!