Lóerő

2015.04.23. 08:17

Negro, a fekete nem Indian - Újabb épített motor készült a kanizsai garázsban

Nagykanizsa - Újabb öblös hangú, gyönyörű motorcsodát készített Golub László, alias Gulit, nagykanizsai motorépítő. Ismerjék meg Negro-t, a fekete nem Indian-t.

Horváth-Balogh Attila

Az irigylésre méltó kétkerekű ugyanis a keresztségben a Negro-nevet kapta - nem annyira a színéről, hanem inkább aprócska üzemanyagtartályáról, mely felülről nézve valóban a kedvelt erős cukorkára hasonlít. És valóban csak majdnem Indian, hiszen az amerikai motorlegendának csupán egyetlen tipikus jellemzőjét vette át Negro készítője. Ha már itt tartunk, Gulit legújabb kézműves remeke - mert hiszen arról van szó - sokkal inkább a Harley Davidson-ra hajaz. Ám egy épített motor esetében nincs nagyon értelmük a gyökereket firtató eszmefuttatásoknak, így maradjunk csak annyiban, hogy egy úgynevezett bobberről beszélünk.

Golub László a bobber Negro nyergében. Fotó: Szakony Attila

- A stílus a harmincas éveket idézi - bocsátotta előre a kanizsai motorépítő. - A bobbereknél a fő szempont a kezdetektől fogva az egyszerűség, a sallangmentesség volt, a fölösleges alkatrészek eltávolításával, a sárvédők megkurtításával érték el a rövidebb, sportosabb formát. A cél ma is a lehető legegyszerűbb külső, semmi csicsa, csak és kizárólag a praktikum számít. Tipikus még az azonos méretű első és hátsó kerék is.

Huszonkét napon át dolgozott a motorcsodán, amit egy 1340 köbcentis, 80 lovas Harley Davidson Evo-blokk hajt, a tempóért pedig öt gangos váltó felel. A villa laprugós, mely az 1910-es években jellemezte a motorokat, elsőként az amerikai Indian használt ilyen megoldást.

- A váz és a motorblokk adott volt, az első laprugót, a tankot, az olajtartályt és a sárvédőt pedig magam készítettem kézzel - árulta el Golub László. - Ezekből az összetevőkből raktam össze Negro-t, mely akár 200 kilométeres óránkénti sebességre képes, de nyilván, egy bobberrel senki nem akar vágtatni...

Laci azt is elmondta: a kipufogórendszer csöveit üvegszálas textilcsíkkal tekerte be, ami régi fogás, s elsősorban az a funkciója, hogy megakadályozza a tűz kialakulását, ha valamilyen oknál fogva üzemanyag, vagy olaj kerülne a felforrósodott fém alkatrészekre.

- Elégedett vagyok a géppel, pont ilyennek álmodtam meg - szögezte le végül. - És ahogy én látom, másoknak is tetszik...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!