Lóerő

2015.11.17. 17:29

A családi Csepel csodálatos feltámadása

Zalaegerszeg – Pajták mélyén pusztulásra váró vasparipák megmentőjüket tisztelhetik Bucsics Tiborban. Az ötvennyolc éves gépszerelő életre keltett kétkerekű veteránjaival több díjat is elnyert már motoros találkozókon.

Arany Gábor

Négyéves volt, amikor édesapja 1961-ben megvásárolta az 1954-ben gyártott Csepel 125-ös motorkerékpárt, ami aztán évtizedekig szolgálta a családot. „Nyugdíjazása” után a hűséges jószág néhány alkatrésze házilag épített kerti traktorban, csettegőben dolgozott tovább. Talán sose támad fel, ha Bucsics Tibor nem vetődik el Pacsára, ahol ismerősének segített költözni és ráfeledkezett a fészerben, a farakás alatt rozsdásodó Pannónia 250 TLF motorkerékpárra.

– Mindenhol rozsda ette még az alumínium alkatrészeket is, de lényegében egyben volt. Ott akarták hagyni, én meg elkértem – idézte fel a 2002-ben történteket.

Az 1959-ben gyártott Pannónia felújítása nagyon apró lépésekkel indult meg. Teljes szétbontás, felújítás, összeszerelés, festés után tavalyelőtt készült el vele. Tulajdonképpen ennek a munkának volt a következménye, hogy ma már négy felújított veterán motorkerékpárt mondhat magáénak. Elhatározta, hogy helyreállítja a családi Csepelt is, amin 1974-ben ő is megszerezte a motorkerékpáros vezetői engedélyét és azt a nyarat annak a nyergében töltötte.

Egykor és most: a fekete-fehér felvételen a motoron gyerekként ül Bucsics Judit, Bucsics László és Bucsics Tibor (balról jobbra) A képet közel ötven év elteltével megismételték, miután Bucsics Tibor felújította a Csepel 125-öst
Fotó: Arany Gábor, archív

– Jártam a megyét, kerestem az alkatrészeket hozzá, Türjén mondták, hogy az egyik portán van valami öreg motor. Jawa 350-es volt, az ólban állt, borzasztó állapotban. A benzintartálya pókhálószerűvé korrodált, de sikerült azt is kijavítani – simít végig közben az ezüstösen csillogó tankon. – Eredeti rajta a nyereg, a láncburkolat, a lemezek – mutatja.

Az istálló következő darabja már az unokabátyjától került hozzá, a pusztán a vázból és néhány alkatrészből helyreállított Pannónia P 10-essel ma már rendszeresen túrázik, az idei augusztusi Zala menti veterántalálkozón pedig kategóriájában nyert is.

Tavalyelőtt a Pannónia TLF második helyezést szerzett, az elmúlt évben pedig a Csepel 125 volt a kategóriája győztese és kiérdemelte a legidősebb motornak járó elismerést. Az akkori időkben korszerűnek számító megoldásként  elöl-hátul teleszkópos, szürke tankos Csepel 125 motor 1954-ben gördült ki a gyárból. A nyolcad literből felszabaduló 4,5 lóerő hangja a fecskefarkú kipufogón keresztül dübörög a szabadba, maga mögött hagyva az 1:25-ös keverék jellegzetes illatát. Kezdetben egyszemélyesnek gyártották, de az igények miatt hamarosan az utasnak is jutott már rajta hely. A lábkapcsolású háromfokozatú váltóval a Csepel 125-ös tempója egészen 70-75 km/óráig volt fokozható.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!