Lóerő

2015.10.01. 12:47

A dízelbotrány hátterében

Mint ismert, csalás gyanújával vizsgálatot indított az Egyesült Államok igazságügyi minisztériuma a Volkswagen ellen. A német autógyártót az amerikai környezetvédelmi előírások megsértésével, a dízelautók kibocsátási tesztjének manipulálásával gyanúsítják.

VN-információ

A VW-botrányt az ICCT (Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa) robbantotta ki, amikor tájékoztatta az amerikai környezetvédelmi hatóságot, hogy a német konszern egy szoftver segítségével manipulálja a dízelüzemű gépkocsik emissziós adatait.

Az amerikai ICCT kutatóintézet legújabb felmérése szerint az Európában forgalomba állított új személygépkocsik szén-dioxid (CO2) kibocsátása hivatalosan a 2001. évi kilométerenként 170 grammról 2014-ig 123 grammra csökkent, és a gyárak közel vannak ahhoz, hogy rövidesen elérjék az EU által 2020/21-re kitűzött 95 grammos értéket.

A kép azonban messze nem ilyen szép, mert az adatok típusengedélyezési tesztméréseken alapulnak, ezeket pedig nem az utakon, hanem laboratóriumban végzik.

Az ICCT elismeri, hogy a valóságos közlekedési körülmények technikai definíciója nem egyszerű, mert nagyok az eltérések az egyes típusoktól, a vezetési stílustól és a közlekedési körülményektől függően. Az intézet azonban hat országból, 11 adatforrásból származó, közel 600 ezer autóra vonatkozó adat alapján azt állítja, hogy a hivatalos és a valóságos CO2 emisszió közötti különbség 2001 és 2014 között mintegy 8 százalékról 40 százalékra emelkedett.

Az ICCT számítása szerint ez többlet üzemanyag-fogyasztásra lefordítva évi 450 eurójába kerül egy autótulajdonosnak. Minthogy sok országban a tehergépjárművek adóját is a fogyasztás alapján állapítják meg, az államok is károsodnak. Hollandia esetében például a kiesett adóbevétel elérheti a 3,4 milliárd eurót áll a tanulmányban.

Az ICCT mérései szerint a hivatalos és a valóságos CO2 emisszió közti különbség 2001 és 2014 között mintegy 8 százalékról 40 százalékra emelkedett Fotó: bejsment.com

No de mennyire küldheti padlóra a német autógyárat a most kirobbant botrány? A botrány esetleges szélesebb gazdasági hatásaival kapcsolatos aggályok érthetők, hiszen a Volkswagen 600 ezer embert foglalkoztat, közülük 270 ezret Németországban, és a járműgyártás adja a teljes német ipari termelés 17 százalékát. Az ipar a német gazdaságban előállított bruttó hozzáadott érték 26 százalékát termeli meg, vagyis az autóipar a teljes német gazdasági kibocsátás csaknem 5 százalékát jelenti. Ráadásul sok más szektor foglalkoztatási és aktivitási mutatói is közvetlenül kapcsolódnak az autógyártáshoz.

Az autókereskedések például a szolgáltatási ágazathoz tartoznak. Mindezek alapján úgy becsülhető, hogy a német munkahelyek 15 százaléka függ valamilyen módon az autóipartól.

Ám az érintett járművek visszahívása és kijavítása önmagában is generál valamelyes pótlólagos gazdasági aktivitást. Sőt, vannak olyan találgatások, hogy a botrány miatt a fejlesztési beruházások hangsúlya ismét a benzinüzemű motorokra helyeződik át a dízeltechnológia rovására. Ám lényegében ez is olyan gazdasági aktivitást jelenthet, amely egyébként nem jelentkezett volna a német gazdaságban.

Mindemellett a korábbi hasonló külföldi incidensek tapasztalatai azt sugallják, hogy az ilyen jellegű botrányok nem gyakorolnak érezhető közvetlen hatást a járműágazat teljesítményére.

A Toyotának 2009 és 2011 között 9 millió autót kellett visszahívnia egy olyan hiba miatt, amely a járművek váratlan gyorsulását okozta, a General Motors pedig csak tavaly 27 millió autót hívott vissza a gyújtásrendszer hibája miatt.

A statisztikák azonban azt mutatják, hogy az érintett időszakokban sem a japán, sem az amerikai autógyártásra nem gyakoroltak érezhető hatást ezek a visszahívási epizódok.

Londoni pénzügyi elemzők szerint a német gazdaság hosszabb távon valószínűleg komolyabb károsodás nélkül megússza a Volkswagen autóipari csoport amerikai csalási botrányát.

A Capital Economics szakértői közölték, hogy 2015-ben és 2016-ban változatlanul 1,5 százalékos, 2017-ben pedig 1,7 százalékra gyorsuló gazdasági növekedést várnak Németországban.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!