Lóerő

2016.11.30. 16:45

A Land Roverek legendává váltak

Gyenesdiás - Az angol Rover gyár a II. világháború után rukkolt elő strapabíró modelljével, a Land Rover Series-szel.

Arany Gábor

A szögletes mindenes az évtizedek alatt szimbólummá vált. Afrikai vadászkaland nem létezett nélküle, a jellegzetes küllemű autónak világszerte széles a rajongótábora. Közéjük tartozik a gyenesdiási Szabó Gábor, aki gyerekkori élményei hatására kötelezte el magát a Landy mellett.

Fotó: Arany Gábor

- Nagymamám testvére került Angliába 1956-ban, és amikor már hazalátogathattak a hetvenes-nyolcvanas években, egy ilyen szögletes formájú autóval jöttek - lépett a kezdetekhez a 38 éves Szabó Gábor, aki villamosmérnöki diplomájával gépészeti területre került, és az autóiparban motorgyártással, tervezéssel foglalkozik. - Gyerekként óriási élmény volt a Land Rover Series, különösen azokhoz az autókhoz képest, amiket akkor nálunk lehetett kapni. Nem zavart a katasztrofális műszaki állapota, a lógó vezetékek, a mindent betöltő a gázolajszaga sem. Képes voltam egész nap benne ülni - mesélte.

Fotó: Arany Gábor

A Land Roverhez fűződő szerelem négy-öt évvel ezelőtt lobbant fel újra, és 2013 őszére beérett az elhatározás.

Fotó: Arany Gábor

A felújításra váró, 1963-ban gyártott, rövid, 88 colos tengelytávú példányra Budapest melletti telepen talált rá.

Szabó Tibor és Szabó Gábor az újszerű, teljesen felszerelt tűzoltó Land Roverrel.

- Bekurbliztuk, mert így is lehet indítani, mentünk vele pár kört, aztán nem sokkal később megvettem. Sokan csodálkoztak, hogyan lehet ilyen zajos, leharcolt autóba beleszeretni - nevette el magát.

Fotó: Szabó Gábor

Az egy évig tartó felújításba Szabó Gábor is bekapcsolódott: az utolsó csavarig tartó szétszedésben segédkezett és a 77 lóerős, 2286 köbcentis benzinmotort nagyrészt ő rakta össze. A közös munka minőségét jelzi, hogy azóta veterán találkozókon kétszer nyerte el a legszebb angol autó díját. Indultak vele két ízben a háromnapos, ausztriai Pannonia Carnuntum oldtimer ralin is, több száz résztvevő társaságában.

Fotó: Szabó Gábor

- Ez még a klasszikus felépítésű jármű. Merev tengelyek, laprugók alkotják a futóművet, és a masszív, acél létraalvázra épül fel az alumínium karosszéria, aminek minden darabját csavarral rögzítették, mégpedig az angol szabvány szerinti colos méretűekkel. Eleinte először nem értettem, hogy a csavar feje és az anya miért más méretű, pedig a magyarázat pofonegyszerű. Így egyetlen szerszámkészlettel lehet dolgozni, mert nem kell egyszerre két azonos méretű csavarkulcs az ellentartáshoz - árulta el a hasznos trükköt. A szafari tető is az ötletesség példája: a duplalemez miatt kevésbé forrósodik át az utastér, és a két réteg közé beáramló levegővel a szellőztetés is elviselhetőbbé teszi a levegőt a spártai felszereltségű, minden rásegítő berendezést, valamint zaj- és hőszigetelést nélkülöző autóban.

Fotó: Szabó Gábor

Talán nincs olyan fiú, aki ne álmodna róla, hogy egyszer tűzoltó lesz. Szabó Gábor életében ez is a Land Roverhez kapcsolódik. Egy év kutatás után, tavaly áprilisban bukkant rá Graz közelében, Hohenkogl-Mitterdorf községben a tűzpiros szépségre.

- Nagyon jó állapotban volt, pedig 1962. januárban gyártották, de kevés kilométert futott, mert a Rosenbauer tűzoltótechnikával felszerelt járművet az önkéntes lánglovagok használták 2009-ig. Akkor kivonták a szolgálatból és egy helybeli fiatalember vette meg, ugyanis sajnálta volna, ha gyerekkora minden falusi ünnepségén résztvevő piros autó elkerül tőlük. Pár év után aztán mégis az eladása mellett döntött, de nehezen vált meg tőle. Bizonyítanom kellett, hogy jó helyre kerül, szerencsére meggyőztem a zöld Land Roverről bemutatott képekkel. Azt is megígértem, hogy minden évben elmegyek hozzájuk a falunapra - mesélte.

A munka alapos és részletekhez hű felújítással kezdődött, mégpedig minden szerelési fázis fényképes dokumentálása mellett, hogy a visszaépítés is gördülékeny legyen, majd pedig a szükséges kisebb műszaki felújítás, valamint újrafényezés után még az eredeti feliratok is visszakerültek az oldalára, elejére. Gábor édesapja, Szabó Tibor is bekapcsolódott a munkálatokba és sokat segített a szerelésben, szervezésben.

- Szép apa-fia program lett a munkából, sok időt együtt töltöttünk. Édesapám tapasztalata sokszor átlendített nehéz helyzeteken - idézte fel.

A hosszú karosszériás, 109 colos tengelytávú, kilenc személyes Land Rover Series akár azonnal szolgálatba állhatna, mert minden tűzoltófelszerelés megtalálható rajta. Ilyen például az orrára szerelt, a főtengellyel meghajtott, 25 baros, automata légtelenítős szivattyú, ami két sugárcsövet lát el percenként 1000 liter vízzel. Szirénája, kék lámpái életre kelthetőek, az összkerékhajtás, a felező a nehéz terepeken sem hagyja cserben a vezetőt.

A Land Rover Series, illetve utódjából, a Defender típusváltozataiból 1947-től 67 év alatt kétmilliónál több készült, és 80 százalékuk ma is szolgálatban van. Ennek is köszönhető a jó alkatrészellátása: a tűzoltóautó felújításához az egyik gombot Malajziából, az ablaktörlőt Ciprusról, a belső lámpát Ausztráliából sikerült beszerezni. A Rosenbauer feliratot pedig az osztrák vállalat múzeuma gyártotta le Szabó Gábornak. Újszerűvé varázsolt állapotát nemrég az oldtimer vizsgán is elismerték, megkapta a muzeális minősítést és több hónapos, idegeket próbára tévő ügyintézését követően sikerült forgalomba helyezni a piros Land Rovert.







Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!