Lóerő

2016.09.29. 13:40

A merész Zündapp - Katonai célokat is szolgált a II. világháborúban

Söjtör - Óvatosságra intenék: ha a laikus közel kerül a veterán autók, motorok szerelmeseihez, képes lenyűgöződni .

Arany Horváth Zsuzsa

Így jártunk múlt szombaton a söjtöri találkozón, amikor megláttuk Ziegler Csabát. Földig érő barna bőrkabát, második világháborús eredeti rohamsisak és az 1940-es Zündapp K500-as. Ami vadonatújnak tűnt.

- Ilyen volt, hiánytalan, csak csupa rozsda - figyelmeztetett a gazdája, aki civilben nyomdász Keszthelyen. - Kéthengeres, boxermotoros, négysebességes, Nürnbergben készült jószág, nagyobb testvéreit katonai célokra használták. Nagy szerencsém volt vele, kompletten kaptam, a motor és a váltószám is azonos, ami nagy dolog ennyi idő után - magyarázta.

Ziegler Csaba Keszthelyről érkezett Söjtörre a Zündapp K500-as, 1940-es veterán motorral Fotó: Katona Tibor

A K500-as kamionban raklapra kötve Hollandiából érkezett, Csaba barátja interneten vásárolta, majd félretette. Az egy évig tartó felújítás már a zalai fiatalemberre várt. Csaba 15 éve fertőződött meg, de gyerekként is ott kíváncsiskodott a motorkerékpárok körül. Ma tíz motorral rendelkezik. A Zündapphoz dukáló sisakja kicsit ijesztő, hiszen horogkereszt látható rajta, ezt a fiatalember mindig leragasztja, ha útra kel feleségével és 8 éves fiával.

A Zündapp cég fegyvergyártóként kezdte, de az első világháború után, amikor ez a kereslet megszűnt, találniuk kellett más bevételi forrást, ami a motorgyártás lett. Első járművüket 1921-ben mutatták be, majd 1933-ban kezdték el gyártani a K" sorozatúakat, ezt a besorolást a 200 és 800 köbcenti közötti kétkerekűek kapták. Az 1930-as években már számos Zündapp-típust használt a Reichswehr, majd 1935 után a Wehrmacht, de a próbák 1940-ben fejeződtek be: a KS 750-est alkalmasnak találták hadi használatra.

Rekordszámú résztvevővel

Idén rekord számú résztvevő érkezett a a 6. veterán motoros találkozóra és Deák-emléktúrára, mert 85-en regisztráltak, számolt be az eseményről Kljuber Richárd.Nagy örömünkre nemcsak a már szokásosnak nevezhető Nagykanizsa, Zalaegerszeg, Körmend, Keszthely, Tapolca, Kőszeg, Dobronak környékéről érkeztek hozzánk motorosok, hanem Vépről, Szelestéről és Budapestről is. A megnyitó után éles küzdelem zajlott az ügyességi versenyen, például a 250 köbcentisek között csak 9 tized másodperc választotta el egymástól a dobogós Pannóniákat. Ezt követően indultunk a 130 kilométeres túrára, amelynek legtávolabbi pontja a Mura-vidéki Zsitkóc község volt, ahonnan a Haza Bölcsének ősei származnak. Szerencsére technikai probléma csak az utolsó 10 kilométeren jelentkezett egy defekt és egy gyűrűtörés formájában, de Balaskó Istvánnak és Orbán Zoltánnak köszönhetően egyik motor sem maradt az út szélén. Deák Ferenc szülőfalujába visszatérve helyi segítőin vártak bennünket meleg gulyással, finom pogácsával, az étkeket a szabad ég alatt, jóízű beszélgetéssel egybekötve fogyasztottunk el, számolt be civil tudósítónk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!