Lóerő

2016.07.21. 16:40

Dögös Skoda - elektronikával

Nagykanizsa - Külsőre nem tűnik túlságosan izgalmasnak a 28 éves hófehér koda 120L típus. Amint viszont közelebb lépünk kiderül, hogy a kocsinál tíz évvel fiatalabb Buda Bence kezei között újjászületett a csehszlovák autógyártás egyik ikonikus példánya.

Benedek Bálint

- Akár a szerencse gyermekének is nevezhetnénk az autót, hiszen mindig sikerült megmenekülnie a bontótól - mesélte az ifjú szepetneki tulajdonos, Buda Bence - Bár édesapám egy autókereskedésben vásárolta rendkívül jutányos áron, ám némi városi közlekedést követően két évre hegyi birtokra száműzték. Az ottani tulajdonosok néhányszor ugyan beindították, hogy ne menjen tönkre, de az akkumulátor lemerülését követően úgy tűnt itt a vég.

Fotó: Szakony Attila

Azonban nem így lett, az akkor friss jogosítvánnyal rendelkező Bencéhez került, mondván az alapok tanulásához tökéletesen megfelel a keleti blokkból származó autó. Bár a családban korábban soha nem szolgált koda, a fiatalember mégis azonnal szerelembe esett. Azonnal kitalálta, hogy dögös járgányt farag az akkor olyan gyámoltalan jószágból.

- Potom pénzért vásároltunk egy forgalomból kivont koda 120 GLS típusú, a másiknál gazdagabban felszerelt kocsit - fogalmazott a Cserháti Sándor Szakképző Iskolában gépészeti és elektronikai szakon végzett fiú. - Első lépésként kicseréltem a műszerfalat, hiszen szerettem volna, ha fordulatszámmérő is kerül a kilométeróra mellé. Aztán nem volt megállás. Az egyik autóalkatrészekkel foglalkozó áruházban kutakodva véletlenül eredeti, gyári, hátsólámpa-testre találtam. Mivel a régi kilométer számláló elromlott, kicseréltem, és mivel imádok vezetni, nem tévedés, hogy kicsivel több mint 16 (!) ezer kilométert mutat. Az eredeti, 51 lóerős farmotor viszont maradt, hiszen éppen emiatt élvezetes annyira kodát vezetni. Lehet, hogy fiatal korom ellenére kissé konzervatív vagyok, de nekem nem tetszenek a nyugati verdák, ez a könnyű önsúlyú csehszlovák gép terelgetése sokkal izgalmasabb.

Egy valami volt, ami nem tetszett a fiatalnak: az autó koszosfehér színe. Ezért segítőivel és barátaival az ugyancsak márkarajongó, Birkás Nikolett és Büki Tamás segítségével új, hófehér árnyalatot választottak. Sőt a munkálatok közben meghegesztették a hátsó ajtó küszöbeit, s kijavították a kisebb hibákat is.

- Igazán kényelmessé és praktikussá szerettem volna varázsolni a kocsit, amikor beépítettem az elektromos ablakemelőket és a távirányítású központi zárat - mondta a járműfejlesztő mérnöknek készülő fiú. - Ez annyira jól sikerült, hogy azóta mindenki a csodájára jár, Kanizsán párját ritkítja. Mivel rádió sem volt benne, a tiszta hangzást egy mélynyomóval értem el, így már szinte minden a helyére került - magyarázta.

Buda Bence állítása szerint egyelőre utolsó folyamatként több színben pompázó LED csíkkal díszítette fel a kocsi tetőkárpitját és hátsó kalaptartót. Megérte a sziszifuszi munka, a több száz pontos forrasztás, hiszen az autó a legutóbbi balatonakali koda találkozón este lenyűgözte a márka rajongóit.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!