Lóerő

2015.08.19. 17:25

Esőben az úton - Ha dézsából ömlik, inkább álljunk félre

Zalaegerszeg - A legtöbben ugyanazokat a hibákat követik el, és ugyanúgy törik össze az autójukat az esős úton.

Zalai Hírlap

Az esős időben autózáshoz találhatunk hasznos tanácsokat a totalcar.hu oldalon Zách Dániel tollából. Ezekkel megelőzhető a baleset,

Rendszeresen ellenőrizzük az összes abroncs légnyomását. Ha a gumik profilmélysége megfelelő, tehát például a nyári gumik nem koptak az előírt 1,6 milliméter alá (vagy, ahogy egyre több szakember ajánlja 3 milliméter alá), már azzal is rengeteget javítunk az esélyeinken, ha nem félig leeresztett gumikkal közlekedünk, mert az elvezető bordák csak így képesek kiszorítani maguk alól a vizet. Havonta egyszer érdemes odafordulni a benzinkúti kompresszorhoz, ezzel sokat tehetünk a túlélési esélyeinkért. Ha a gumik rendben vannak, a rendőrök által előszeretettel emlegetett relatív gyorshajtás lehet a következő ellenségünk, ugyanis ez okozza a legtöbb közlekedési balesetet. Tehát: lassítsunk. A városokban megengedett 50 kilométeres legnagyobb sebesség esőben már túl sok lehet, mert a rossz látási viszonyok és a töredékére csökkent tapadás miatt a normáli fékút többszörösére számíthatunk és ráadásul hosszabb reakcióidőre készülhetünk, valamint erre számíthatunk a többi autóstól is. Sok autós azért ütközik, mert nem vette észre a táblákat és a többi autót a vízfüggönytől. Esőben és hóban történik a legtöbb ráfutásos baleset, ezért például bizonyos autópályaszakaszokon is százra kell lassítani, ha nedves az út. Ilyenkor ez a kötelező sebességhatár, tehát be is mérhetnek, ha gyorsabban megyünk.

Ha nem megyünk a kelleténél gyorsabban, kevesebb az esélyünk, hogy az utat borító vízfilm miatt hirtelen megszűnik a kapcsolat a gumik és az aszfalt közt, vagyis kialakul az autósok réme, az aquaplaning (vízenfutás). Erre nagyon nehéz felkészülni, mert ilyenkor egyetlen apró kormánymozdulat is elég lehet, hogy letérjünk az útról, vagy nekivágódjunk a mellettünk haladónak. Az aquaplaning jele, hogy még a szervós kormány is sokkal könnyebben tekerhetővé válik. Ha ezt érezzük például mély tócsában, ne lépjünk a fékre, és ne tekerjük el a kormányt, mert amikor ismét talajt érnek a gumik, hirtelen, váratlanul válthat irányt az autó. Inkább óvatosan vegyünk vissza a gázból. Kis szerencsével azonnal újra tapadni kezdenek a gumik, és megmenekülünk.

Ha kanyarodik az út, még a manőver előtt lassítsunk. A legtöbb mai autón van blokkolásgátló rendszer, amely nem engedi, hogy a tapadásukat vesztett kerekek állóra fékeződjenek menet közben, hanem csökkenti a féknyomást és a másodperc tört része alatt újra és újra megfékezgetik a kerekeket. Ha ABS-es autónk van, egyenletesen nyomjuk a pedált, de ne kényszerítsük vészfékezésre a mögöttünk haladót, mert lehet, hogy az ő autójában nincs ilyen. Ha régi autóval megyünk és valóban nagy víz van az úton, először intenzívebben fékezzünk, majd fokozatosan engedjük fel a pedált. Így is elkerülhetjük, hogy blokkoló kerekkel csússzunk az árokba, vagy előttünk lévőbe.

Ha az út kanyarodik, netán mi szeretnénk kikerülni valamit, esetleg bekanyarodni valahová, ezt soha ne a fékezéssel egyszerre tegyük, mert így sokkal nagyobb a kockázata annak, hogy megcsúszik az autó fara és elveszítjük az irányítást. Ha megcsúszunk, kormányozzunk a csúszás irányába, így csökkentjük az autót érő erőhatásokat és visszanyerhetjük a tapadást. Jó látási viszonyok mellett, lakott területen valóban nem kötelező a tompított fényszóró használata, de nem is tilos. Ha pedig valóban úgy esik, mintha dézsából öntenék, egyszerűen álljunk félre biztonságos helyen, hagyjuk égve a helyzetjelzőt, illetve kapcsoljuk be az elakadásjelzőt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!