Lóerő

2017.03.09. 13:50

Felbőgnek a motorok - A világbajnok Mercedest ismét nehéz lesz legyőzni

Nagykanizsa - Látványos légterelők és robusztus felépítmény. A 2017-es Forma 1-es világbajnokság autói az előző szezonhoz képest ismét jelentősen átalakultak. A változásokról a sportág iránt rajongó Kálovics Tamással beszélgettünk.

Benedek Bálint

S, hogy miért pont rá esett a választás? A férfi húsz éve egyetlen időmérő edzést és futamot sem hagyott ki, ezért az újkori száguldó cirkusz minden rezdülését jól ismeri.

- Először tizenegy évesen 1994. május 1-én, azon a bizonyos imolai fekete hétvégén figyeltem fel a Forma 1-re - mesélte Kálovics Tamás. - A szabadedzést Rubens Barrichello ijesztő balesete nyitotta, másnap az osztrák tehetség Roland Ratzenberger szenvedett halálos balesetet. A versenyen a brazil ikon, a háromszoros világbajnok, Ayrton Senna hunyt el, miután autója a betonfalba csapódott. A tragédiák megrémítettek, de a tomboló lóerők, a veszélyt kereső, bátor hősök miatt követtem a sorozatot.

Kálovics Tamás (balról) a ferraris katlanban, Monzában barátjával Felde Istvánnal együtt szurkolt Fotó: Szakony Attila és Kálovics Tamás

Kálovics Tamás fanatizmusa 1997-ben a West McLaren Mercedes feltűnésével kezdődött, hiszen a korábbi piros-fehért ekkor ezüstre cserélték. Olyannyira lenyűgözte a fiatalt, hogy az újságokból minden fényképüket kivágta, sőt az osztálytársaktól, barátoktól is kapott fotókkal teleragasztotta a szobája ajtaját.

- Nem csak McLaren érdekel, hanem az egész száguldó cirkusz elbűvölt - tette hozzá. - Amíg a magyar televíziók nem közvetítették az időmérőt, addig a német csatornákat követtem. A Nagykanizsai Fúvós Zenekarban zenéltem 21 éven keresztül, ha épp fellépésen voltunk, akkor mindig gondoskodtam arról, hogy valaki rögzítse a futamot és akkor éjjel megnéztem. Először 2006-ban a legendás Monacóban láttam a helyszínről. Hatalmas élményt jelentett: Alonso győzött, Montoya második, Coulthard Superman jelmezben a harmadik lett. Sajnos az alagút előtt Räikkönen alatt elfüstölt a McLaren.

Fotó: Szakony Attila

Tamás csak remélni tudja, hogy az új Honda motorok már megbízhatóbban teljesítenek Alonso és Vandoorne versenygépében. Bár az eddigi, szezon előtti tesztek nem ezt mutatják, hiszen a japán gyár már a sokadik erőforrása mondta fel a szolgálatot. A csapat egyébként színt váltott, s visszatért az eredeti gyári narancssárgához, amit feketével és fehérrel kevertek.

- Az biztos, hogy a mezőny autói az előző idényhez képest jóval szebbek lettek - mondta a rajongó. - Rengeteg légterelő került a kocsikra, de a legszembetűnőbb a cápauszonynak vagy vitorlának csúfolt hátsó légterelő elem. A megoldás miatt az autó oldalról úgy néz ki, mintha kombi lenne. A Mercedes még nem használja, a Haas pedig dizájnos megoldást választott. Azonban, ami ennél is csúnyább, a hátsó légterelő előtti vállfára emlékeztető „T” szárny. Feladata, hogy a hátsó szárny felé terelje a levegőt, amitől jobban kihasználható a kocsit leszorító erő. A teszteken több istálló megtartotta a kocsikon, tehát nagyon úgy tűnik, hogy megmarad. Az biztos, hogy gyorsult a mezőny, de ez az erő leginkább a kanyarokban mutatkozhat meg, a mérnökök 40 kilométeres sebesség növekedésre számítanak.

Tamás, amikor meglátta a Toro Rosso új versenygépét egy szó jutott eszébe: gyönyörű. Megszólalásig hasonlít a Mercedesre, de a Sauber is nívósabb külsővel hódít majd.

- Mercedest az idén is nehéz lesz legyőzni, bár a Ferrari némileg jobban sikerült, ahogyan a Renault erőforrásokkal induló Red Bull is - fogalmazott. - A szintén a francia gyártó erőforrásait használó, Toro Rosso feljebb kerülhet a ranglistán, s ha a McLaren orvosolja a problémákat, akár győzelmet is szerezhet. A 16 nap múlva az Ausztrál Nagydíjjal induló szezonban a megbízhatóságról szól majd minden, hiszen az eddigi öt helyett már csak négy erőforrást használhatnak fel egy autóban az év során.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!