Lóerő

2015.08.13. 07:51

Hibrid, vagy elektromos autó?

Közel egy évtizede ugrásszerűen kapnak támogatottságot az egész világon így Európában is az alternatív meghajtású járművek elterjedésére tett intézkedések. A hibrid, illetve a tisztán elektromos gépjárművek fejlesztési irányvonala domináló. De hogy mi a különbség a kettő között, ennek jártunk utána.

Kelemen Attila

Az alkalmazhatósága szempontjából az olyan energiahordozók számíthatnak sikerre, amelyek a fejlesztésük révén a meglevő motorkonstrukciókhoz illeszthetők. Az eddig megvizsgált alternatív tüzelőanyagok nem igazán tudták ellehetetleníteni a hagyományos tüzelőanyagokat. Ennek technikai okai is számottevőek, de talán fontosabbak a gazdaságossági okai. Ezt áthidalandó az Európai Parlament irányelve: 2009-ben 10 százalékban állapították meg a megújuló energiaforrások közlekedési üzemanyagokon belüli részarányát. A társadalom által elfogadott alternatívák közül a földgáz-feldolgozás és a kőolajfinomítás során nyert LPG vagy autógáz-infrastruktúra viszonylag jól fejlett; ám a töltőállomások eloszlása ugyanakkor egyenetlen, mivel bizonyos országokban kevéssé elterjedtek.

Egy kép a nem is annyira távoli jövőből? A hagyományos benzinkutakat elektromos töltőállomások válthatják fel. Fotó: Molnár László

Éppen ezért hozták létre a Horizont 2020 programot, mely támogatást biztosít az alternatív üzemanyagokat használó járművekre és a kapcsolódó infrastruktúrára irányuló kutatásokhoz és innovációhoz. E terület fejlődését elemezve jól látható, hogy a hibrid, illetve a tisztán elektromos gépjárművek fejlesztési irányvonala dominálónak tekinthető, így a villamos energia jelenleg kiemelt figyelmet kap.

No de mi is a különbség a két meghajtás között? Minderről Molnár László közlekedésbiztonsági szakértőt kérdeztük:

- A hibrid autók tulajdonképpen a hagyományos belső égésű motort és a villanymotort ötvözik a hajtási rendszerben. Ezek az elektromos hibridautók (HEV hybrid electric vehicle). Működésük során a belső égésű motorról hajtott generátor képes menet közben tölteni az akkumulátort, de a fejlettebbek képesek arra is, hogy a felgyorsított gépkocsi mozgási energiájának egy részét visszanyerjék. A hibridautók a belsőégésű motorja kisebb, mint az azonos teljesítményű hagyományos autóké. Általában rendelkeznek automatikus motorleállítási funkcióval, amely üresjáratban automatikusan leállítja és a megfelelő időben újraindítja a belső égésű motort. Ezzel is csökken az üzemanyag fogyasztás. A legfejlettebbek már olyan intelligens vezérléssel rendelkeznek, amely mindig az adott körülménynek megfelelően alkalmazza az egyik vagy a másik, illetve akár mindkét hajtást (pl. gyorsuláskor rásegít a villanymotor). Az ilyen autók belső égésű motorja általában optimális fordulatszámon üzemel, ami szintén mérsékli az üzemanyag fogyasztást.

Lényegében a városi közlekedés során a hibridautók a hagyományosaknál jobban hasznosítják az üzemanyagot.

- Ami pedig az elektromos autókat illeti: a villanymotorokat már régóta ismerjük, egész jókat tudunk készíteni. A megoldás látszólag annyi, hogy a jó öreg belső égésű motor helyére egy villanymotort kell tenni, az üzemanyagtartály helyére pedig valamilyen áramforrást. A fejlesztő mérnökök folyamatosan dolgoznak azon, hogy az akkumulátor minél előnyösebb legyen. Ugyanis egyelőre nincsenek igazán jó hatásfokú, kis súlyú, hosszú élettartamú áramtároló megoldásaink. Ráadásul az áram legnagyobb részének előállítása pillanatnyilag nem barátja a környezetnek.

A két kategória ismertetése után felmertült bennünk a kérdés, hogy a műszaki vizsgáztatás során találkozhatnak-e fennakadásokkal az autótulajdonosok.

- Magyarországon az alternatív meghajtású járművekkel kapcsolatos jogszabályi környezet megteremtése még folyamatosan hoz elő olyan problémákat, melyekkel nap mint nap találkozhatunk. Ilyen például az, hogy a hibrid járművek műszaki vizsgáztatásánál a vizsgabiztosok néha az egységes joggyakorlat hiányában a csak a már ismert rendszerre tudtak/tudnak támaszkodni. A hazai szabályozatlanság miatt a tisztán elektromos járművekkel kapcsolatban még ennyi szabályozás sem volt az idei év június végéig. Ami ismert, hogy műszaki vizsgán, ha tisztán elektromos jármű került megjelölésre, akkor a környezetvédelmi mérést a rendszer nem kérte. Arra azonban oda kell figyelni, hogy sajnos a forgalmi engedélyek és a jármű nyilvántartás alapján még keveredés van a műszaki gyakorlatban. Vegyünk például egy olyan típust, melynél ugyanaz a kivitel van hibridként és tisztán elektromos járműként is rögzítve. Az ok az, hogy van benne egy kis benzines motor, mely mintegy generátorként funkcionál, azaz az elektromos rendszerre rátöltési, és nem gépjármű meghajtási funkciója van. De mivel van, ezért egyes hatóságoknál hibridként helyezték forgalomba, ahol a fentiek alapján például időszakos műszaki vizsgán hagyományos üzemmódban kellene környezetvédelmi mérést végezni.

Azonban örömteli megemlíteni néhány, az elmúlt hónapokban napvilágot látott kormányzati intézkedést, rendeletet, mely az ugrásszerű fejlődés záloga lehet. Június végén egy NFM rendelet a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló alaprendeletbe beintegrálta A környezetkímélő gépkocsikkal kapcsolatos hatósági vizsgálat fejezetét. Eszerint az időszakos vizsgálat vagy a közlekedési hatóság által végzett szemle során az üzembentartó kérheti a korábban megállapított 5. környezetvédelmi osztályba sorolás módosítását, amennyiben a gépkocsi a rendeletben meghatározott környezetkímélő gépkocsik körébe tartozik.

No de milyen autó számít környezetkímélő gépkocsinak, azaz melyik jogosult a zöld rendszámra?

- A különböző kormányzati fórumokon már kihírdetett zöld rendszámot a tisztán elektromos és bizonyos hibrid autók tulajdonosai igényelhetnek, mely kategóriák pontos megfogalmazásait a rendelet hossszasan részletez. Mielőtt a gépjármű tulajdonosok megrohannák az okmányirodákat, javasolt, hogy mind a már meglévő gépjárművük , mind pedig vásárláskor a forgalomba helyezni kívánt gépjármű műszaki paramétereit szakemberekkel tekintsék át. Az óvatosság azért javasolt, mivel már vannak az utakon olyan egyszerűbb hibridek, amelyek nem jogosultak a zöld rendszámra, mivel nem képesek tisztán elektromos hajtással legalább 25 kilométert megtenni.

Az ismert, hogy ezeknek a környezetkímélő autóknak az elterjedését jelenleg a megfelelő kedvezményrendszer hiánya gátolta. Az ismert cél, hogy 2020-ig Magyarországon a forgalomban lévő autók mintegy 1,5 százaléka elektromos jármű legyen.

Jelenleg még nagyon kevés érintettje lehet az új rendszám bevezetésének, legfeljebb pár száz villany- és konnektoros hibridautónak lehet magyar rendszáma, de minden megváltozhat, ha például Budapesten egy éven belül valóban bevezetik a dugódíjat, és a nem zöld rendszámos autók csak drágán hajthatnak be a belső kerületekbe; illetve ha elindul a fővárosi autómegosztó szolgáltatás, amelyben egyesek szerint szintén villanyautókat lehet majd bérelni.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!